ساخت دستگاه وجین‌کن و خاک‌دهنده پای بوته قابل حمل درمنطقه آزاد ارس

دستگاه وجین‌کن و خاک‌دهنده پای بوته قابل حمل در یکی از مراکز رشد واحدهای فناور و دانش‌بنیان مستقر در منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس طراحی و ساخته شد.

ساخت دستگاه وجین‌کن و خاک‌دهنده پای بوته قابل حمل درمنطقه آزاد ارسبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛مسعود علیزاده مجری این طرح افزایش تولید،کاهش هزینه‌ها، کاهش سختی کار کشاورزی و افزایش جذابیت آن، افزایش بهره‌وری از نیروهای کارگری، افزایش کیفیت کار زراعی و امکان انجام آن در کم‌ترین مدت زمان و انجام به موقع عملیات کشاورزی را از جمله اهداف طراحی این دستگاه بیان کرد.

وی اظهار داشت: در ایران، نامناسب بودن تجهیزات مکانیکی مبارزه با علف هرز، کم بودن راندمان آنها و سازگار نبودن بسیاری از این تجهیزات با شرایط زراعی موجود، سبب شده که کشاورزان تمایل بیشتری به استفاده از روش‌های شیمیایی داشته باشند. ولی با ارائه روش‌های جدید و بهینه کردن تجهیزات مورد استفاده، براساس شرایط موجود می‌توان در کشاورزان گرایش بیشتری نسبت به استفاده از سیستم‌ها و روش‌های مکانیکی ایجاد کرد.

علیزاده در ادامه استفاده در کشت ردیفی یا غیرردیفی، استفاده در کشت منظم یا غیرمنظم، قابلیت حذف علف‌های هرز روی ردیف و بین ردیف، امکان تعویض ابزار برای به کارگیری در کاربردهای مختلف، ارزان بودن آن، امکان خرید توسط زارعان خرده‌پا، سادگی دستگاه، انجام همزمان برخی از عملیات کشاورزی(وجین‌کنی و خاک‌دهی پای بوته)، امکان تولید محصول کشاورزی ارگانیک، امکان استفاده در اکثر محصولات کشاورزی و عدم نیاز به مکانیزم دور زدن را از دیگر مزیت‌های این دستگاه برشمرد.

وی افزود: در واقع این دستگاه موتوردار بیشتر به منظور پرکردن خلاء وجود دستگاه مناسب و به صرفه جهت رفع نیازهای بهره‌برداران خرده‌پا،کوچک و متوسط در مبارزه مکانیکی با علف‌های هرز طراحی و ساخته شده است.

علیزاده اضافه کرد: این دستگاه مجهز به موتوری بنزینی و چهار زمانه با قدرت تولیدی 2 اسب بخار به صورت تک ردیفه، قابل حمل و مناسب کشت مکانیزه و سنتی است و قسمت‌های اصلی دستگاه شامل سیستم انتقال قدرت، شاسی، عامل وجین‌کن و گلگیر مخصوص است.

وی یادآور شد: قدرت مانور بالا، قابلیت حمل(پرتابل بودن)، صرفه اقتصادی، قابلیت استفاده در اکثر محصولات کشاورزی از جمله صیفی‌جات و غلات، قابلیت تعمیرات و در دسترس بودن قطعات یدکی و... از جمله مواردی است که در این طراحی مدنظر قرار گرفته‌اند.

علیزاده در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه مشکل علف‌های هرز و کنترل آنها اگرچه در کشور ما سابقه طولانی دارد اما تا دهه‌های اخیر به عنوان فعالیتی جنبی به حساب می‌آمد، یادآور می‌شود: وجین علف‌های هرز در ابتدا تنها از طریق روش سنتی وجین با «فوکا» که بسیار مشقت‌بار و پرهزینه بود، انجام می‌شد ولی بعدها با فراگیر شدن آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها در جهان، استفاده از آنها در کشور رواج یافت.

به گفته وی با توجه با شاخص وجین‌کنی بالا در روش دستی (به دلیل قدرت تشخیص کارگر در رعایت حداقل فاصله ایمنی «فوکا» تا بوته‌های محصول همچنین امکان وجین روی ردیف‌های محصول) و نیز عملکرد بهتر محصول و در مقابل ظرفیت مزرعه‌ای بالا و مصرف انرژی کمتر و مقدار هزینه کمتر در روش کولتیواتور دستی تصمیم بر ساخت دستگاهی مرکب از ویژگی‌های مثبت این دو روش شده است.

علیزاده تاکید کرد: این دستگاه ساخته شده علاوه بر عملیات وجین‌کنی و تنک‌کاری کارهایی از قبیل سله‌شکنی و خاک‌دهی پای بوته را نیز انجام می‌دهد.

 

انتهای پیام/ش

دستگاه وجین‌کن و خاک‌دهنده پای بوته قابل حمل درارس طراحی و ساخته شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.