رئیس دانشگاه آزاد مطرح کرد:

لزوم اصلاح محور اقتصاد در کشورهای جهان سوم

رهبر گفت: متاسفانه محور اقتصاد کشورهای جهان سوم صنعت است اما برای رسیدن به توسعه پایدار باید به سوی اقتصاد دانش محور حرکت کرد.

لزوم اصلاح محور اقتصاد در کشورهای جهان سومبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در هشتمین کنفرانس بین‌المللی کشاورزی پایدار در غذا، انرژی، محیط زیست و صنعت که در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد برگزار شده بود گفت: قرن ۲۱ قرن تفکر نام گرفته است و بدون استفاده از انسان‌های خلاق هیچ زمانی نمی‌توان به توسعه پایدار دست یافت.

وی با بیان اینکه توسعه پایدار یکی از مهمترین مسائل روز دنیاست، خاطر نشان کرد: قرار بود توسعه علوم مختلف نجات بخش جامعه بشری باشد اما شاهدیم که بسیاری از کشورهای کم‌تر توسعه یافته به واسطه نداشتن برنامه‌ریزی صحیح گرفتار فقر و نابسامانی محیطی شده‌اند و وضعیت از گذشته نیز بدتر شده‌است.

فرهاد رهبر تصریح کرد: امروزه دغدغه بسیاری از جوامع خوشبختی نسل آینده است اما این امر با توجه به توسعه سرمایه‌های طبیعی محقق نمی‌شود و با توسعه سرمایه‌های مختلف طبیعی، انسانی و اجتماعی به صورت موازی می‌توانیم به توسعه ای پایدار و مطلوب برسیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه عاملان توسعه پایدار، دولت‌ها، نهادهای غیر دولتی و بین‌المللی هستند، افزود: تبدیل توسعه ایستا به پویا، گسترش فضای سبز برقراری پیوندهای جهانی و غیره باید به عنوان محورهای توسعه پایدار در دستور کار قرار گیرند.

فرهاد رهبر ادامه داد: در گذشته توسعه پایدار مفهوم گسترده‌ای داشت و انسان‌ها به طور غریزی درک کرده بودند که از بین بردن طبیعت می‌تواند انسان‌ها را هم نابود کند اما حال با توسعه و پیشرفت‌های جهانی این غریزه فراموش شده است و به عنوان یکی از مهمترین موضوعات جوامع انسانی مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: امروزه کشورهای پیشرفته دنیا اقتصاد خود را بر پایه دانش برنامه‌ریزی کرده‌اند اما متاسفانه هنوز کشورهای کم‌تر توسعه یافته و جهان سومی با محور قرار دادن صنعت تلاش می‌کنند پیشرفت کنند که این رویکرد باید اصلاح شود.

رسیدن به توسعه پایدار در گرو حضور افراد خلاق و باهوش

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: قرن ۲۱ قرن تفکر و تعقل نام گرفته است و استفاده از افراد خلاق و باهوش لازمه رسیدن به توسعه پایدار در جوامع انسانی است.

فرهاد رهبر یادآور شد: دست یابی به فن‌آوری و دانش به ارتباط با کشورهای مختلف وابسته است و تقویت این ارتباط‌ها برای دسترسی به منابع علمی کشورهای توسعه یافته می‌تواند نقش بسزایی را در توسعه دیگر کشورها ایفا کند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار