حاجبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

لزوم پیشگیری از انتشار تصاویر دلخراش زلزله کرمانشاه از رسانه‌ها

معاون سلامت وروان وزارت بهداشت گفت: توصیه می‌کنیم که از نمایش صحنه‌های دلخراش زلزله کرمانشاه در رسانه‌ها جلوگیری شود.

 ارائه خدمات روانشناسی گروهی به حادثه دیدگان زلزله در ساعات اولیه/مداخلات روانشناسی غیر دارویی و غربالگری فعال در زمان بروز حوادث طبیعی شدید حاجبی معاون سلامت وروان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: وزارت بهداشت به دلیل اینکه مخاطبان رسانه‌ها از گروه‌های مختلف سنی جامعه هستند و ممکن است بیماری‌های مختلفی داشته باشند، توصیه می‌کند تا حد ممکن از نمایش تصاویر دلخراش مربوط به زلزله که باعث آزار روح و روان مردم می‌شود به طور جدی خودداری شود.

 وی ادامه داد: دیدن تصاویر دلخراش باعث آسیب به روح وروان مخاطب می‌شود و وزارت بهداشت برنامه کشوری را در راستای کاهش مشکلات روحی و روانی در کشور دارد و این خدمات را در زمان بروز حوادث در بین آسیب دیدگان ایجاد می‌کند.

ارائه خدمات روانشناسی گروهی به حادثه دیدگان زلزله در ساعات اولیه

 حاجبی با بیان اینکه ظرفیت سازی در راستای ارائه  خدمات روحی و روانی از جمله اقدامات وزارت بهداشت است،‌ افزود: در هنگام بروز حادثه خدمات روانی در ساعات اولیه به افراد آسیب دیده ارائه می‌شود و در همین راستا با بروز زلزله کرمانشاه تیم‌های روانشناسی وزارت بهداشت بلافاصله به منطقه اعزام شده‌اند.

 معاون سلامت و روان وزارت بهداشت با بیان اینکه دادن اطلاعات از خانواده به مصدومانی که در بیمارستانی بستری هستند باعث تقویت سلامت روح و روانی آن می‌شود ، ادامه داد:  جمع آوری اطلاعات از خویشاوندان مصدومان حادثه و ارائه آنها به بیماران از بروز اختلالات روانی در جامعه جلوگیری می‌کند.

مداخلات روانشناسی غیر دارویی و غربالگری فعال در زمان بروز حوادث طبیعی

 وی عنوان کرد: بحث غربالگری با شیوه‌های ساده در همان روزهای اول در مناطق زلزله زده کرمانشاه اجرایی شده است به طوری که تیم‌های روانشناسی به صورت گروهی وارد عمل شدند. غربالگری‌‌ها از نوع فعال است زیرا تجربه نشان داده که این نوع اقدامات باعث اثر بخشی بیشتری در میان آسیب دیدگان است.

 حاجبی با اشاره به اینکه تیم‌های روانشناس وزارت بهداشت لزوما دوره‌های خاصی را آموزش دیده و سپس به مناطق زلزله زده اعزام می‌شوند، تاکید کرد: مداخلات روانشناسی به صورت جمعی و غیر دارویی در مرحله اول ارائه می‌شود و به دلیل آنکه حادثه از شدت زیادی برخوردار بوده آسیب‌دیدگان یک سری واکنش‌های طبیعی را از خود نشان می‌دهند و تیم‌های اعصاب و روان نباید این مسائل را به وجود بیماری در میان آسیب‌دیدگان تلقی کنند.

 وی یادآور شد: تیم‌های سلامت و روان سعی می‌کنند برای کاهش اختلالات روانی درمیان آسیب دیدگان زلزله مداخلات گروهی را انجام دهد که اینگونه اقدامات از اثر بخشی بیشتری در میان مصدومان حادثه برخوردار است.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.