ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

از طراحی سامانه‌ای برای انتخاب کتابداران برتر تا دیدار دانش‌آموزان با شاعر صد دانه یاقوت

ملاک‌های انتخاب کتابداران برتر مورد نظرسنجی تمام معاونت‌های نهاد کتابخانه‌ها قرار گرفت و سامانه‌ای برای انتخاب کتابداران برتر طراحی شد.

از طراحی سامانه‌ای برای انتخاب کتابداران برتر تا دیدار دانش‌آموزان با شاعر صد دانه یاقوتبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در این هفته اتفاق هایی در حوزه ادبیات رخ داد. در اینجا به مهمترین رویدادهای ادبی اشاره می‌کنیم:

 

نظارت بر روند ترویج کتابخوانی در دستور کار وزارت ارشاد قرار گرفت

مراسم تجلیل از مقام کتابداران و کتابخوانان برگزیده کشور با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مجید غلامی جلیسه دبیر هفته کتاب سال و جمشید جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این مراسم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در شورای فرهنگ عمومی گفت: طی دو جلسه‌ای که در این شورا به طور متوالی برگزار شد، با سازمان‌ها، شخصیت‌ها و نهادهای حاضر پیرامون مسئله کتابخوانی گفتگو کردیم و از این جلسه به یک مصوبه‌ رسیدیم. طی این مصوبه سعی داریم اجرایی سازی و نظارت بر روند ترویج کتابخوانی به همت دستگاه‌های عمومی و میدان دادن به فضاهای اجتماعی را در دستور کار خود قرار دهیم.

وزیر ارشاد افزود: مهم این است که همه حلقه‌های فرهنگ مکتوب به غایت این قضیه فکر کنند و غایت این مسیر کتابخوانی است. کتابفروش، کتابدار و کتابخانه به یک هدف باید بیندیشند و آن این است که کتابخوانی شکل بگیرد. شما کتابداران عزیز و کسانی که در این حلقه قرار دارند باید همگی با هم تلاش کنید. موضوع ترویج کتابخوانی کار یک دستگاه، نهاد و یک وزارتخانه نیست و یک عزم عمومی را می‌طلبد.

اللهیاری: سامانه‌ای برای انتخاب کتابداران برتر طراحی شد

در این مراسم محمد اللهیاری معاون توسعه کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی درباره مراسم تجلیل از مقام کتابداران و کتابخوانان برگزیده کشور گفت: نهاد و ادارات استانی برنامه‌ریزی‌های خود را پیش از شهریور ماه سال جاری آغاز کرد. ماحصل آن اجرای بیش از 9 هزار برنامه ترویجی در کتابخانه‌های سراسر کشور است. برای سومین سال متوالی فرآیند انتخاب کتابداران و کتابخانه‌های برتر انجام شد.

وی افزود: ملاک‌های انتخاب کتابداران برتر مورد نظرسنجی تمام معاونت‌های نهاد کتابخانه‌ها قرار گرفت و ماحصل این رایزنی‌ها، طراحی سامانه‌ای برای انتخاب کتابداران برتر بود.

 

ترویج کتاب، ترویج حیات و دانایی است

اختتامیه چهارمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد و معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کار ترویج کتاب، یک نوع بخشندگی جان و ترویج حیات است. ترویج کتاب فراتر از کارهای خیرانه دیگر است. فعالیت های خیریه ارزشمند است و ترویج کتاب به یک معنا ترویج دانایی است.

وی افزود: ترویج کتاب، ترویج احساس و عشق است. وقتی دانایی در یک جامعه رواج پیدا می‌کند، خیلی کارها، مسیر درستی را پیدا می‌کند. ترویج کتاب به یک معنا رواج دادن دینداری درست است. بنابراین ترویج کتابخوانی کار بسیار ارزشمندی است. فلسفه وجودی تشکل‌های ترویج کتاب این است که اگر هر بخشندگی روی ملاحظه عقلانی شکل بگیرد و روی ضابطه باشد، خیلی ارزشمند است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: انسان در جمع می‌تواند درک بهتری از مسئله بخشندگی داشته باشد. چنین تشکل‌هایی که بیشتر براساس جمعی فعال شکل می‌گیرد، می‌تواند مسیر فعالیت را منطقی کند. کار خیر هم بالاخره فکر و گفتگو می‌خواهد. چنین جمع‌هایی می‌تواند مسیر ترویج کتاب را عقلانی و با نیازهای ما مرتبط کند.

 

شاعر نام‌آشنا برای دانش‌آموزان تهرانی شعرخوانی کرد

در ادامه‌ برنامه‌های بیست و پنجمین دوره هفته‌ کتاب و همچنین در قالب طرح «کانون مدرسه»، برخی دانش‌آموزان منطقه‌ی 12 تهران پای صحبت‌های نویسنده و شاعر نام‌آشنا،‌ مصطفی رحماندوست نشستند.

بر این اساس شاعر صددانه یاقوت،‌ در این فرصت با نقل برخی داستان‌ها و خوانش اشعارش با مخاطبان دبستانی خود درباره‌ی مطالعه و ضرورت آن صحبت کرد.

وی در این دیدار برخی از قصه‌های انگشتی و لالایی‌های خود را خواند و به سوال‌‌های دانش‌آموزان درباره‌ی راهکارهای ورود به شغل نویسندگی و نیازمندی‌های آن پاسخ داد.

 

نشست روسای کتابخانه های ملی کشورهای اکو برگزار می‌شود

چهارمین نشست روسای کتابخانه‌های ملی کشورهای عضو اکو قرار است از ششم تا هشتم آذرماه 1396 در شهر دوشنبه، پایتخت جمهوری تاجیکستان، برگزار شود.

این نشست تخصصی سه روزه بعد از 7 سال وقفه با تلاش و پیگیری موسسه فرهنگی اکو با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به میزبانی جمهوری تاجیکستان برپا خواهد شد.

 

اختتامیه شانزدهمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» برگزار شد

اختتامیه شانزدهمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» با حضور مجید غلامی جلیسه مدیرعامل موسسه خانه کتاب، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا بهرامی دبیر جشنواره و محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در خانه کتاب برگزار شد.

در ادامه این مراسم محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص رسانه ها گفت: رسانه ها یک جور نقش روایتگری را دارند و گاهی وقت ها کتاب ها از دید ما دور هستند و ما آنها را نمی بینیم در حالی که ضروری و لازم هستند. گاهی تصور می کنیم چیزی برای عرضه و معرفی نداریم. در حالی که خلاقیت و جستجوگری خبرنگاران کتاب و رسانه های مرتبط با کتاب است که حقایق بدیع و اصیلی را که پنهان مانده است، برای ما روشن می کند. می شود یک جایی کتاب هایی را پیدا کرد و در معرض دید دوستان قرار داد و در این میان به نظرم یکی از مهم ترین وظایف رسانه ها نقد کتاب است.

 

«عرض ارادت» نویسندگان در جوار حرم مطهر رضوی

متن‌خوانی «عرض ارادت» به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) چهارشنبه بیست و چهارم آبان در مشهد برگزار شد.

بر پایه این گزارش این برنامه با حضور و متن‌خوانی شاعران و نویسندگان نام‌آشنایی چون: محمدحسین جعفریان، علی خدایی، محمدعلی گودینی، محمد کاظم کاظمی، مهدی قزلی، شهریار عباسی، حمیدرضا شاه‌آبادی، محمدرضا شرفی خبوشان و مریم برادران برپا شد.

 

مهلت شرکت در دوازدهمین جایزه کتاب سال شعر «خبرنگاران» تمدید شد

دبیرخانه‌ جایزه‌ کتاب سال شعر به انتخاب «خبرنگاران»، مهلت شرکت در دوازدهمین دوره‌ این جایزه را تمدید کرد. بنا بر اعلام دبیرخانه‌، با توجه به درخواست گروهی از علاقه‌مندان به شرکت در بخش ویژه‌ این دوره، مهلت شرکت در آن تا پایان آبان‌ماه تمدید می‌شود؛ با تاکید بر این‌که سی‌ام آبان‌ماه، آخرین فرصت شرکت در بخش ویژه و همچنین کتاب سال جایزه تعیین شده است.

دوازدهمین دوره‌ جایزه‌ کتاب سال شعر به انتخاب «خبرنگاران»، این‌بار نیز در سه بخش «کتاب سال»، «ویژه» (شاعران بدون کتاب) و «تجلیل» (یک عمر فعالیت شعری)، با داوری جمعی از شاعران خبرنگار و فعال رسانه‌ در حوزه فرهنگ و ادبیات، برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/

 

مهمترین رویدادهای ادبی در هفته چهارم آبان ماه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار