ایت الله جوادی املی:

احیای وقف رسالت سازمان اوقاف است/موقوفات برای احیای میراث مکتوب ایجاد شود

آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با رئیس سازمان اوقاف و معاونان آن با اشاره به رسالت‌های اصلی سازمان اوقاف گفت: بزرگان دین در راستای احیای مکتب، موقوفاتی داشته‌اند، تا این سنت حسنه همچنان باقی بماند.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از ستاد خبری دهه وقف، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر امروز در دیدار نماینده ولی فقیه ورئیس سازمان اوقاف و معاونان ومدیران این سازمان با اشاره به احیای وقف به عنوان یکی از رسالت‌های اصلی این سازمان اظهار کرد: بزرگان دین در راستای احیای مکتب، موقوفاتی داشته‌اند تا این سنت حسنه همچنان باقی بماند.

 
وی افزود: مرحوم سید مرتضی وقتی وارد حوزه علمیه نجف شد، بخشی از اموال خود را برای این حوزه و تهیه کتاب توسط طلاب وقف کرد، این یعنی احیای وقف نه احیای موقوفات.
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر ملتی نداند دین چه می‌گوید با مشکل مواجه می‌شود گفت: مهمتر از احیای موقوفات، احیای وقف و بیان نیاز‌های وقف در شرایط کنونی است.
 
وی ادامه داد: بسیاری از کتاب‌های قدیمی وجود دارند که می‌توان بخشی از ظرفیت وقف را به احیای میراث مکتوب گذشته اختصاص داد، ساخت حوزه علمیه و مدرسه و خانه عالم در کنار آن‌ها و بقاع متبرکه، بخشی دیگر از ظرفیت‌های وقف است.

مفسر بزرگ قرآن کریم با بیان اینکه لازم است نیت‌های وقف به سمت احیای دین و علم هدایت شود گفت: آن‌هایی که با علما رابطه داشته‌اند، سعی کرده‌اند وقف عالمانه داشته باشند.
 
وی خاطرنشان کرد: به ما گفته‌اند جایی بنشینید که بر علم شما بیفزاید، سازمان اوقاف هم در مجموعه فعالیت‌های خود باید تلاش کند علم و معرفت مردم افزایش یابد؛ زمانی که مردم عاقل و عالم شوند، جامعه پیشرفت می‌کند.
 
آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه جامعه جاهل زود اداره می‌شود، ولی زود هم از دست می‌رود و اعتباری به آن نیست گفت: دشمنان اسلام در طول تاریخ اجازه ندادند که اهل بیت (ع) جامعه را هدایت کنند و به سمت علم رهنمون شوند؛ اگر می‌خواهیم جامعه پابرجا بماند باید در راستای علم و معرفت کوشید.
 
استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: در کنار بقاع متبرکه‌ای که نماز جماعت دارند، باید حوزه علمیه ساخته شود و اگر موجود است، باید در تقویت آن کوشید.
 
وی با بیان اینکه برپایی مجالس و اطعام عزاداران اهل بیت (ع) سر جای خودش اهمیت دارد گفت: مهمتر آن است که برای احیای اسلام و معارف دینی از وقف استفاده شود.
 
آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: اگر انسان توشه آخرت را آماده کرده باشد، نگران مرگ نخواهد بود و وقف، از جمله راهکار‌هایی است که آدمی از طریق آن خودش را برای آن دنیا آماده می‌کند چرا که واقف، تعلق خاطر به مال دنیا ندارد و مرگ را به راحتی می‌پذیرد.
 
مفسر بزرگ قرآن کریم با بیان اینکه سازمان اوقاف باید در این مسیر گام بردارد و افراد را به این اندیشه متعالی برساند عنوان کرد: سازمان اوقاف باید نیت‌های مورد نیاز برای امروز جامعه را احصاء و ترویج کند.
 
وی ضمن قدردانی از فعالیت‌های گسترده قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: همچنین می‌توانید در مورد نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز برنامه‌های مشابه طراحی و اجرایی کنید؛ توجه به مطالب دیگری همچون خطبه غدیر و خطبه فدکیه هم امری ضروری است و حتی می‌توان آن‌ها را در قالب درس حوزه‌های علمیه تدوین کرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.