اللهیاری: سامانه‌ای برای انتخاب کتابداران برتر طراحی شد/ جعفرپور: 180 شهر و 200 روستا فاقد کتابخانه هستند

در مراسم تجلیل از کتابداران به طراحی سامانه‌ای برای انتخاب کتابداران برتر و مناطق فاقد کتابخانه اشاره شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم تجلیل از مقام کتابداران و کتابخوانان برگزیده کشور با حضور سیدعباس صالحی وزیر ارشاد، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مجید غلامی جلیسه دبیر هفته کتاب سال و جمشید جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

مراسم تجلیل از کتابداران و کتابخوانان حرفه‌ای آغاز شد

در این مراسم محمد اللهیاری معاون توسعه کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی درباره مراسم تجلیل از مقام کتابداران و کتابخوانان برگزیده کشور گفت: نهاد و ادارات استانی برنامه‌ریزی‌های خود را پیش از شهریور ماه سال جاری آغاز کرد. ماحصل آن اجرای بیش از 9 هزار برنامه ترویجی در کتابخانه‌های سراسر کشور است. برای سومین سال متوالی فرآیند انتخاب کتابداران و کتابخانه‌های برتر انجام شد.

وی افزود: ملاک‌های انتخاب کتابداران برتر مورد نظرسنجی تمام معاونت‌های نهاد کتابخانه‌ها قرار گرفت و ماحصل این رایزنی‌ها، طراحی سامانه‌ای برای انتخاب کتابداران برتر بود. از این پس کتابداران اطلاعات خود را در این سامانه می‌توانند به صورت روزانه ثبت کنند. امسال ملاک‌های انتخاب کتابداران کتابخانه‌های برتر تغییر کرد. از جمله آن سهیم نمودن میزان توجه بیشتر به فعالیت‌های فرهنگی نهاد کتابخانه‌ها و میزان رضایت مراجعه‌کنندگان است و داوری اولیه در 8 ماه انجام شد.

مراسم تجلیل از کتابداران و کتابخوانان حرفه‌ای آغاز شد

در ادامه این مراسم جمشید جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه شعار امسال به خانواده‌های کتابخوان اختصاص پیدا کرد، گفت: انتخاب این شعار نقطه تمرکز درستی بود. کتابخوان‌های حرفه‌ای به خانواده کتابخوان حرفه‌ای تعلق دارند و معلمان مدارس دومین الگویی هستند که می‌توانند کتابخوانی را در دانش‌آموزان ایجاد کنند. حتما در مدارس باید ساعاتی را به مطالعه غیر از کتب موظف اختصاص داد.

جعفرپور  ادامه داد: اکنون کتاب‌های صوتی رواج پیدا کرده است و ما هم باید از کتابخانه‌های صوتی غافل نشویم و آن را ترویج دهیم. علاقه‌مندان می‌توانند در اوقاتی که در رفت و آمدهایشان به عنوان مثال در مترو دارند، از این ابزارهای نوین بهره‌مند شوند. ما می‌دانیم این نهاد مهم دارای گرفتاری‌های مالی فراوانی است. بارها آقای مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی از وضعیت مالی این نهاد صحبت کردند و به موضوع در مضیقه بودن کتابداران از نظر مالی اشاره داشته‌اند. تلاش کمیسیون فرهنگی این بود تا جایی که دولت پیشنهاد کرده است بر مبالغ بیفزاییم. همین الان 180 شهر و نزدیک 200 روستا فاقد کتابخانه هستند و در کل 7400 کتابدار در کل کشور مشغول فعالیت هستند. آنها نه تنها کتاب امانت می‌دهند بلکه مشوق نونهالان و کودکان برای ورود به کتابخانه و استفاده از آن هستند.

مراسم تجلیل از کتابداران و کتابخوانان حرفه‌ای آغاز شد

در این مراسم از یک پویانمایی با موضوع کتاب و موسیقی کتابدار با شعر محمود اکرامی به خوانندگی محمد عبدالحسینی و آهنگسازی عباس آزاد رونمایی شد.

در این مراسم علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: فعالیت فرهنگی از آن نوع اقداماتی است که خیلی سریع به نتیجه نمی‌رسد و ظهور آثارش نیازمند صرف زمان است. هر روز که تصویر حضور کودکان و نوجوانان را در کتابخانه می‌بینم خوشحالم میزبان پاک‌ترین‌ها در کتابخانه‌هایمان هستیم. مطمئن باشید کودکانی که امروز به کتابخانه‌های شما می‌آیند بزرگ زنان و مردان آینده خواهند بود. 

 در پایان این مراسم از کتابداران و کتابخانه‌های برتر تقدیر شد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار