چگونه مزاج سرد و تر را تشخیص بدهیم؟

افراد با مزاج‌های مختلف ویژگی‌های روحی و فیزیکی مختلفی دارند که با مصرف مواد غذایی خاص می‌توانند سلامتی بدن خود را تضمین کنند.

چگونه مزاج سرد و تر را تشخیص بدهیم؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،دکتر سید مهدی میرغضنفری؛ عضو هیات مدیره انجمن علمی طب سنتی ایران و عضو هیات علمی و مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ارتش،‌ در مورد خصوصیات مزاج گرم و تر گفت: «افراد با مزاج سرد و تر، استعداد چاقی دارند و چاقی آن‌ها مانند افراد گرم و تر از جنس عضله نیست، بلکه از جنس چربی و اصطلاحاً پف آلودگی است و بنابراین بدن‌ها و گوشت و عضلاتشان حالت پف‌آلوده و سستی دارد.

خواب این افراد زیاد است، پوست بسیار سفیدی دارند، موها معمولاً نازک، بور و خرمایی و صاف است.

تحمل و صبر و حوصله بسیار زیادی دارند. این مزاج در خانم‌ها شایع‌تر است. مزاج‌های گرم در آقایان شایع‌تر هستند.

مزاج‌های سرد و تر، به افراد بسیار صبور معروف هستند و کسانی هستند که تحملشان برای سختی‌ها و استرس‌ها بسیار زیاد است.

این افراد استعداد سردی دارند، بدنشان سرد است، از درون احساس سرما دارند. وقتی کسی به بدنشان دست می‌زند، سرما را حس می‌کند.

پوست‌های نرم و لطیفی دارند و جزء افرادی هستند که بهترین پوست‌ها را دارند. یعنی پوستشان سفید است و استعداد جوش زدن و خارش و مشکلات این‌چنینی را اصلاً ندارند. اما باید مراقب باشند.

این افراد در فصول سرد و در اقلیم‌های سردسیری، اذیت می‌شوند و سرمای زیادی در بدنشان ایجاد می‌شود و رسوخ می‌کند و دچار درد عضله و استخوان می‌شوند».

وی افزود: «مصرف سردی‌جات مثل ماست و دوغ، میوه‌ها و سبزیجاتی مثل خیار، کاهو و مصرف آب زیاد و مواد ترش و ملس در این افراد مناسب نیست و باید از آن‌ها پرهیز کنند.

باید از مقداری گرمی‌جات در غذای خود استفاده کنند مثلاً نمک غذا را مقداری بیشتر بریزند و فلفل و ادویه به آن اضافه کنند. ذاتاً هم به این گونه هستند، یعنی به خاطر اینکه حس چشایی و بویایی‌شان یک مقدار ضعیف است، تمایل دارند به غذایشان نمک، ادویه و فلفل بیشتری اضافه کنند

خواب زیاد هم برای این افراد بد است و بر اثر خواب زیاد و سرمای زیاد دچار پف آلودگی و کاهش حافظه می‌شوند. درد مفاصل، نفخ و قولنج در این افراد ایجاد می‌شود.

ورزش کردن برای این افراد بسیار لازم است، چون ورزش بدن را گرم و رطوبت‌های زائد را دفع می‌کند.

بهتر است از ورزش‌های پرتحرک و ترجیحاً زیر نور آفتاب ملایم بهره ببرند، و نه ورزش‌های با تحرک کم و در سالن‌های ورزشی و یا در سایه!»

دکتر میرغضنفری اظهار داشت: «باید از مقداری گرمی‌جات در غذای خود استفاده کنند مثلاً نمک غذا را مقداری بیشتر بریزند و فلفل و ادویه به آن اضافه کنند. ذاتاً هم به این گونه هستند، یعنی به خاطر اینکه حس چشایی و بویایی‌شان یک مقدار ضعیف است، تمایل دارند به غذایشان نمک، ادویه و فلفل بیشتری اضافه کنند.

حتماً باید سعی کنند از شیرینی‌های طبیعی مثل انجیر و مویز بهره‌مند شوند.

متابولیسم بدن این افراد پایین است و با مصرف مواد ذکر شده مقداری متابولیسم بدنشان بالا می‌رود، تحرکشان بیشتر و رطوبت‌های بدنشان کمتر می‌شود.

موادی مثل زنجفیل و دارچین که گرم و تند که شاید گاهی اوقات شور باشند، برای این افراد توصیه می‌شود.

آجیل‌جات مثل پسته، گردو (البته مصرف آن به تنهایی توصیه نمی‌شود)، بادام (جزء بهترین آجیل‌ها) و مویز برای این افراد خوب است.

اگر این افراد مواد رو به شیرین هم مصرف کنند، خیلی برایشان مفید است و باعث می‌شود انرژی بگیرند.

این افراد که معمولاً دچار ضعف بدنی و ضعف قوا هستند، با مصرف مواد ذکر شده می‌توانند همواره حالت خود را به حالت طبیعی نگه دارند و عملکرد طبیعی و خوبی داشته باشند».

منبع:زندگی آنلاین

انتهای پیام/

آنچه باید درباره مزاج سرد و تر باید بدانید

برچسب ها: مزاج ، طب سنتی ، ادویه ها ، ورزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار