طرح یار مهربان در خدمت کتابخوانان خوزستان

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان از اجرای آزمایشی طرح یار مهربان تا 3 ماه ، در اهواز خبر داد.

منصور کوهی رستمی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  با اشاره به برنامه های این اداره کل در هفته کتاب گفت: با توجه به وسعت اهواز و جمعیت بیش از یک میلیون نفری آن توزیع کتابخانه ها در سطح آن به درستی صورت نگرفته است و مناطق بسیاری از داشتن کتابخانه محرومند از این رو و برای رفع این کمبودها و مسائلی همچون هزینه های رفت و آمد به کتابخانه، کمبود وقت و ... طرح ارسال یار مهربان به کتابخوان با نام اختصاری ایمک تدوین شد.

وی تصریح کرد: از دیگر مزایای این طرح می توان به ارسال کتاب به سالمندان و افرادی که توانایی مراجعه به کتابخانه ندارند، ارسال به جانبازان و معمولان جسمی حرکتی، ارسال کتاب به خردسالان ، کودکان و نوجوانان که امکان مراجعه حضوری به کتابخانه ندارند و زنان خانه دار ، اشاره کرد.

منصور کوهی رستمی اظهار کرد: طرح ایمک از 30 آبان رونمایی می شود و بنا شده این طرح در فاز اول به مدت 3 ماه در کلانشهر اهواز اجرا شود و به شرط موفقیت در سایر شهرستان ها نیز اجرایی خواهد ش و در نهایت به عنوان یک طرح ملی کشوری خواهد شد.

وی با شرح مراحل عضویت و نحوه ارسال کتاب به اعضا بیان کرد: برای عضویت در این طرح ابتدا باید به سامانه مدیریت کتابخانه های عمومی کشور (سامان) به آدرس www.samanpl.ir مراجعه کرده یا اپیلیکشن سامان را از کافه بازار دانلود و بر روی گوشی های اندروید نصب نموده سپس کتاب مورد نظر در کتابخانه هارا جستجو و رزرو کرد.

کوهی رستمی ادامه داد: پس از رزرو کتاب با شماره 06133731180تماس گرفته و با کتابداران جهت هماهنگی ارسال کتاب ارتباط برقرار نمود و در پایان بررسی درخواست توسط کتابدار و اقدام جهت ارسال کتاب ص.رت می گیرد.


سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، افزود: نحوه ارسال کتاب به 2 روش پیش بینی شده که در روش اول مرکز کنترل( کتابدار پاسخگو) پس از دریافت تقاضا ، اقدام به تماس با سامانه آنلاین درخواست تاکسی(UCAB (نموده و کتاب سفارش شده در بسته بندی مناسب (با طراحی خوب و مناسب) به متقاضی ارسال نماید.


وی توضیح داد: در روش دوم پس از دریافت تقاضا توسط مرکز کنترل (کتابدار پاسخگو) کتاب توسط پیک موتوری مستقر در اداره کتابخانه های عمومی شهرستان به متقاضی ارسال خواهد شد . این روش در صورتی امکانپذیر خواهد بود که طرح پس از 3 ماه پایش و در صورتی که در خواست ها زیاد شوند را پس از دریافت مجوز از انجمن می توان استفاده کرد.


منصور کوهی رستمی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در خصوص برنامه های خلاقانه پیشنهادی این اداره کل گفت: در هفته کتاب برای هر روز برنامه خاصی تدوین در نظر گرفته شده است تا بتوان هفته ای پربار را سپری کنیم از جمله این برنامه ها افتتاح کتابخانه ، عضویت رایگان در کتابخانه های سراسر استان، برگزاری نشست های کتابخوان، نواختن زنگ کتابخوانی در مدارس کل استان و بازدید دانش آموزان از کتابخانه ها، توزیع کتاب در مناطق محروم و کتابخوانی در عشایر، تور کتابخانه گردی برای موسسات خیریه، قصه گویی در بخش اطفال بیمارستان ها و ... می باشند.


منصور کوهی رستمی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، گفت: فعالیت های ما در سطح استان آغاز شده و همکاران ما در خطبه های نماز جمعه حضور داشته و به شرح فعالیت کتابخانه ها پرداختند.

گفتنی است؛ در استان به ازای هر 100 نفر جمعیت 52 نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی موجود است .


همچنین در حال حاضر 142563 هزار نفر عضو کتابخانه های استان هستند و این یعنی به ازای هر 100 نفر جمعیت 3 نفر عضو کتابخانه های عمومی می باشند.


به ازای هر 25 هزار نفر جمعیت استان 15/1 باب کتابخانه عمومی موجود است.

انتهای پیام/و

تدوین طرح ایمک در راستای ترویج کتابخوانی در خوزستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.