نیویورک تایمز: اگر اقدامات عربستان را ایران انجام داده بود واکنش ترامپ چه بود؟!

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت اگر اقدامات اخیر عربستان را ایران انجام داده بود با چه واکنشی از سوی ترامپ و دیگر سیاستمداران آمریکا مواجه می‌شد.

نیویورک تایمز: اگر اقدامات ریاض را ایران انجام داده بود واکنش ترامپ چه بود؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود درباره اقدامات جنجالی اخیر و موج بازداشت‌ها در عربستان نوشت: اگر ایران این اقدامات را انجام داده بود، واکنش آمریکا چه بود؟! احتمالاً چنین اقداماتی اگر از سوی ایران انجام شده بود با «خشم» دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اعضای کنگره و بسیاری دیگر از افراد و گروه‌های دیگر در این کشور مواجه می‌شد.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است: این چالش سیاست خارجی را (برای آمریکا) در نظر بگیرید: یکی از سران خاورمیانه (منظور محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی) برای افزایش سلطه خود در داخل کشورش به بازداشت های گسترده –بدون طی کردن روند معمول– روی می آورد و افراد وفادار به خودش را در وزارتخانه های حساس می‌گمارد. این فرد همچنین بر شدت انتقاداتش از رقیب منطقه‌ای (منظور ایران) می افزاید و این کشور را به اعلان جنگ (علیه عربستان سعودی) متهم می کند. از سوی دیگر، یکی دیگر از سران خاورمیانه (سعد حریری، نخست وزیر لبنان) پس از ورود به عربستان به ظور ناگهانی از سمت خود استعفا می کند و به کشورش بازنمی‌گردد.

 نگارنده مطلب در ادامه می افزاید: می توان حدس زد که اگر همه این رویدادها در ایران اتفاق می افتاد، ترامپ، اعضای کنگره و دیگر افراد و گروه های آمریکایی واکنش شدیدی به این اقدامات نشان می دادند. این اقدامات جنجالی هفته گذشته در عربستان سعودی و به دستور بن سلمان صورت گرفت. این در حالی است که ترامپ در یک پیام توییتری از اقدام بن سلمان در بازداشت گسترده شاهزادگان سعودی حمایت کرد. او در توییت خود نوشت: من به طور کامل به «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود»، پادشاه عربستان سعودی و «محمد بن سلمان»، ولیعهد این کشور اطمینان دارم. آن‌ها دقیقا می دانند دارند چه کار می‌کنند.

نیویورک تایمز در ادامه می‌افزاید: البته میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی یک تفاوت عمده وجود دارد؛ عربستان متحد آمریکاست و ایران دشمن آمریکا. سیاست (خارجی) آمریکا تاکنون بر این مبنا نبوده است که بر اقدامات بی‌ثبات‌کننده متحدان خود در منطقه خاورمیانه مهر تأیید بزند. این در حالی است که تحت فرمانروایی بن سلمان، سیاست های سعودی –چه در داخل عربستان و چه سیاست خارجی این کشور–به طور فزاینده ای «خصمانه» شده است. ولیعهد عربستان افزون بر راه اندازی جنگ قدرت در داخل این کشور، حملات نظامی علیه یمن را شدت بخشیده، بر محاصره قطر –یکی دیگر از متحدان آمریکا در خاورمیانه– ادامه داده و اظهارات خصمانه علیه ایران را نیز افزایش داده است. سعد حریری، نخست وزیر مستعفی لبنان، هفته گذشته در حالی که در ریاض، پایتخت عربستان به سر می‌برد، از سمت خود کناره گیری کرد. با توجه به شرایط کنونی، این استعفا به یک معما تبدیل شده است. واکنش ترامپ نشان می دهد او با حمایت کامل از اقدامات جنجالی این متحد خود مشکلی ندارد. اما باید گفت پشتیبانی بی چون و چرای رئیس جمهور آمریکا از اقدامات این شاهزاده سعودی (بن سلمان) نگرانی‌ها را درباره افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و به خطر افتادن منافع آمریکا افزایش داده است.

در پایان گزارش نیویورک‌تایمز آمده است: رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، بر خلاف رئیس خود (ترامپ) به این حقیقت آگاهی دارد. تیلرسون روز جمعه با اشاره به موضوع حریری و با تأکید بر لزوم حفظ استقلال سیاسی لبنان، درباره هرگونه استفاده عربستان از این کشور در جنگ نیابتی با رقیبش هشدار داد. اظهارات محکم تیلرسون به طور غیرمستقیم در نکوهش سیاست های عربستان سعودی و مواضع ترامپ بود. 

انتهای پیام/

گزارش انتقادی نیویورک تایمز از حمایت ترامپ از قدرت‌طلبی بن سلمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
محمد بن سلمان درعربستان بدون اجازه آمریکا آب هم نمیخورد.به نظر می رسد عربستان دیگر به پایان خط رسیده.آمریکاییها از سن و سال محمد بن سلمان سو استفاده میکنند.
آخرین اخبار