شجری مطرح کرد:

اجرای سیاست بازار در ازای بازار، عاملی مهم در افزایش صادرات سیب

یک مقام مسوول گفت: با اتخاذ سیاست بازار در ازای بازار،صادرات سیب تازه در سال گذشته نسبت به سال ماقبل خود به لحاظ وزنی بیش از 10 درصد رشد داشته است.

به گزارشاجرای سیاست بازار در ازای بازار، عاملی مهم در افزایش صادرات سیبگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، شاهرخ شجری مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: با اتخاذ سیاست بازار در ازای بازار،صادرات سیب تازه در سال گذشته نسبت به سال ماقبل خود، به لحاظ وزنی بیش از ۱۰ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه  افزایش صادرات سیب تازه،  کاهش 9 درصدی واردات موز در سال گذشته  را به همراه داشته است، افزود:میزان واردات موز از ۶۷۰ هزار تن سال 94 به ۶۱۰ هزار تن در سال گذشته رسید.

مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی، میزان صرفه جویی ارزی از ناحیه کاهش واردات موز در سال گذشته را ۴۶ میلیون دلار عنوان کرد.

شجری با اشاره به صادرات ۳۰ هزار و ۹۴۰ تن سیب تازه در پنچ ماهه نخست سال بیان کرد: همه ساله صادرات این محصول از اواخر مهرماه هر سال شروع و تا خرداد سال بعد ادامه دارد.

این مقام مسوول در بخش دیگر سخنان خود در مورد قیمت سیب تولیدی نیز تصریح کرد: قیمت سیب تولیدی به طور متوسط در سطح عمده فروشی ۱۵ هزار ریال ، در سطح خرده فروشی ۲۵ تا ۳۰ هزار ریال و  قیمت سیب صادراتی در بازارهای هدف ۸ دهم تا ۱.۲ دلار است.

وی ادامه داد: قیمت پایه صادراتی سیب در بازارها با هدف تسهیل صادرات این محصول و کاهش تعرفه و عوارض گمرکی در کشورهای هدف انجام شده و با قیمت فروش محصول سیب درختی در این کشورها کاملا متفاوت است.

شجری در عین حال علت اصلی افزایش واردات موز در پنج ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته را کاهش تعرفه وارداتی این محصول از ۲۶ درصد به ۱۱ درصد دانست.

وی  در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به صادارت پسته کشور نیز گفت: علی رغم رغم تولید و ذخایر قابل توجه ایالت متحده آمریکا در سال گذشته ،صادرات پسته ایران در این سال نسبت به سال ۹۴ با افزایش ۵.۸۵ درصدی از نظر وزنی و ۵.۷۵ درصدی به لحاظ ارزشی روبرو بوده است.

به گفته شجری میزان صادرات پسته در سال گذشته را حدود ۱۳۸ هزار و ۱۴۰ تن اعلام کرد.

وی ابراز امیدواری کرد با برداشت پسته و افزایش قیمت جهانی این محصول  و آغاز افزایش روند صادرات ، کاهش میزان صادرات در ماه های نخست سال جبران خواهد شد.

انتهای پیام/

سیاست بازار در ازای بازار، واردات موز را کاهش داد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار