پیشنهاد مکرون برای ایجاد تغییرات در توافق هسته‌ای ایران

رئیس جمهور فرانسه روز پنجشنبه گفت باید اصلاحاتی در برجام صورت بگیرد و برنامه موشکی ایران در آن گنجانده شود.

تمایل مکرون به ایجاد تغییرات در توافق هسته‌ای ایرانبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشا تودی، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، پیشنهاد اعمال تغییرات در توافق هسته‌ای ایران را ارائه داد تا به این صورت برنامه موشکی ایران نیز در آن گنجانده شود.

در سال 2015 میلادی، ایران و گروه 1+5 درباره برنامه هسته‌ای ایران به توافق رسیدند و به گفتگوهای 12 ساله در این‌باره پایان دادند. بر اساس مفاد این توافق، تهران پذیرفت غنی سازی اورانیوم را در سطح پایینی باقی نگه دارد. ایران همچنین تعهد کرد ذخایر اورانیوم غنی شده خود را طی 15 سال از حدود 10 هزار کیلوگرم به 300 کیلوگرم کاه شدهد. غرب نیز در مقابل تعهد کرد تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را لغو کند.

در حالی که 8 گزارش از جانب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد ایران به طور کامل به تعهدات خود نسبت به توافق هسته‌ای عمل کرده است، روز پنجشنبه، مکرون پیشنهاد اعمال تغییرات در برجام را مطرح کرد.

وی گفت توافق هسته‌ای ایران باید «حفظ شود» اما باید دو ستون دیگر به آن افزوده شود. رئیس جمهور فرانسه گفت قصد دارد «فعالیت‌های موشکی ایران» را مورد مذاکره قرار دهد «و در صورت لزوم، تحریم‌هایی درباره آن وضع شود». وی همچنین ادعا کرد خواستار انجام مذاکراتی درباره «هژمونی ایران در سراسر منطقه» است.

مکرون روز پنجشنبه در دبی گفت: «من تلاش می‌کنم تمامی طرف‌هایی که برجام را زیر سوال برده اند، شرکای آمریکایی ما و عربستان سعودی را قانع کنم». وی پس از آن به عربستان سعودی سفر کرد و گفت درباره برنامه موشکی ایران «بسیار نگران» است. وی در ریاض ادعا کرد: «نگرانی‌های بسیاری درباره ایران وجود دارد. ما باید درباره موشک‌های بالستیک ایران مذاکراتی ترتیب دهیم».

این در حالی است که یکی از مشاوران در تیم مذاکره کننده ایران از اظهارات مکرون اظهار شگفتی کرد و گفت پاریس در مذاکرات هسته‌ای سال 2015، «نقش سازنده‌ای ایفا نکرده بود». وی خاطر نشان کرد: «این عنصر بدبینی فرانسوی‌ها بود که روند مذاکرات را طولانی کرد».

 

انتهای پیام/

مکرون خواستار بازبینی در برجام شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۱ ۲۴ آبان ۱۳۹۶
زنده باد ایران و ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۲۳ آبان ۱۳۹۶
عربستان سعودی همه رو با پول خریده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۳ آبان ۱۳۹۶
باید تمام محصولات فرانسوی تحریم شود نه اینکه وارد قراردادهای جدید با فرانسوی های خائن بشویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
انرژی هسته ای حق مسلم ماست
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۴۲ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
اروپایی هایی که میخواستن آمریکا رو متقاعد کنن خودشون متقاعد شدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
با سلام. راهکار ساده هست. بایستی سریعا به این نجواها پایان داد.باید فرانسه به نوعی توسط مجلس تحریم شود تا این غلط ها ادامه نیابد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۳ آبان ۱۳۹۶
فرانسه چرا این حرفها را میزند؟
آخرین اخبار