پاپ کورن مایکرویوی سرطان‌زا است؟

پاپ کورن‌های مایکرویوی بسته بندی شده ممکن است منبعی از عنصری به نام دی استیل باشند. دی استیل در دمای بالا می‌تواند ذرات ریزی تولید کند که ممکن است به راههای هوایی آسیب بزنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پاپ کورن به تنهایی جزو غلات کامل و میان وعده‌ای کم کالری است. تحقیقات هم نشان داده پاپ کورن، منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌هاست. اما ممکن است چیزهایی که با پاپ کورن همراه می‌شوند سالم نباشند. کره، روغن، نمک، شیرین‌ کننده‌ها و طعم دهنده‌های مصنوعی ممکن است به پاپ کرون افزوده شوند که می‌تواند ارزش غذایی پاپ کورن را به شدت تحت تاثیر قرار داده و بر سلامت شما اثر منفی بگذارند.

ضمنا، پاپ کورن‌های مایکرویوی بسته بندی شده ممکن است منبعی از عنصری به نام دی استیل (diacetyl) باشند که در پاپ کورن‌های مایکرویوی با طعم کره وجود دارد. دی استیل در دمای بالا می‌تواند ذرات ریزی تولید کند که ممکن است به راههای هوایی آسیب بزنند. برخی از برندهای پاپ کورن‌های مایکرویوی اعلام کرده‌اند که بدون دی استیل هستند اما سایر برندها ممکن است همچنان از این عنصر استفاده کنند.

سابقا پاپ کورن مایکرویوی منبعی از روغن نسبتا هیدروژنه بود اما از زمانی که محدود کردن چربی‌های ترانس توسط FDA اعمال شد، دیگر در پاپ کورن‌های مایکرویوی از روغن پالم استفاده می‌شود.

اگر می‌خواهید به عنوان میان وعده پاپ کورن بخورید اما نوع سالم آن را می‌خواهید، می‌توانید با دانه‌های ذرت و کیسه کاغذی، خودتان پاپ کورن درست کنید.

مواد مغذی موجود در پاپ کورن مایکرویوی

یک فنجان پاپ کورن مایکرویوی با طعم کره می‌تواند 45 کالری، 3 گرم چربی (1.5 گرم چربی اشباع)، حدود یک گرم فیبر و حدود یک گرم پروتئین داشته باشد. پاپ کورنی که طعم‌ دار نشده، کم کالری‌تر است. فایده‌ی خوردن پاپ کورن به عنوان میان وعده این است که می‌تواند سیر کننده و در عین حال سبُک باشد. پاپ کورن، یک غله‌ی کامل و منبع فیبر است. مطالعه‌ای دریافت که پاپ کورن می تواند میان وعده‌ای سیر کننده‌تر از چیپس سیب زمینی باشد.

چرا پاپ کورن اینقدر سیر کننده است؟ ممکن است دلیل این ويژگی پاپ کورن، شکل نامنظم دانه‌های آن و حجم زیادی باشد که اشغال می‌کند.

پاپ کورن‌ با طعم کره

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، دی استیل را در لیست مواد شیمیایی قرار داده که در پاپ کورن‌های مایکرویوی طعم دار شده با کره وجود دارد. در مطالعاتی که روی حیوانات انجام شد نشان داد بخار ِ بلند شده از این نوع پاپ کورن می‌تواند به راههای هوایی آسیب بزند. سلول‌هایی که در مخاط راههای هوایی وجود دارند توسط دی استیل آسیب می‌بینند. همچنین بخار دی استیل توانسته بود به ریه‌های افرادی که در کارخانه‌های تولید پاپ کورن‌های کره‌ای کار می‌کردند آسیب بزند.

نتیجه‌گیری که انجام شد این بود که بودن در معرض استنشاق و مصرف پاپ کورن طعم دار شده با کره که حاوی دی استیل است و در دمای بالا حرارت دیده می‌تواند به ریه آسیب بزند. این ارتباط به عنوان «popcorn lung» نامیده می‌شود.

دی استیل به طور طبیعی در سایر غذاها نیز وجود دارد اما ضرر آن برای سلامتی زمانی فقط زمانی است که به طور مصنوعی ساخته شده و به غذاهایی مانند پاپ کورن مایکرویوی افزوده شود.

بسیاری از کارخانه‌ها استفاده از دی استیل را در این پاپ کورن‌ها متوقف کرده‌اند اما عنصری مشابه دی استیل به نام 2 و 3 پنتان دیون ممکن است به عنوان جایگزین در پاپ کورن‌های کره‌ای به کار برود. متاسفانه 2 و 3 پنتان دیون هم می‌تواند شبیه دی استیل به ریه آسیب بزند. یکی از راههایی که می‌توانید ریسک آسیب ناشی از این عناصر را کمتر کنید این است که قبل از استنشاق بوی آن یا خوردنش، بگذارید پاپ کورن خنک شود.

آیا پاپ کورن مایکرویوی سرطانزاست؟

هر چند استنشاق دی استیل ممکن است به راههای هوایی آسیب بزند یا حتی در موارد شدید موجب آسیب ریه‌ شود، اما پاپ کورن مایکرویوی ربطی به افزایش احتمال سرطان ندارد.

آنتی اکسیدان‌های موجود در پاپ کورن

معمولا تصور ما این است که میوه‌ها و سبزی‌ها غذاهایی سرشار از آنتی اکسیدان هستند، البته درست است اما چیزی که ممکن است متعجب‌تان کند این است که پاپ کورن از بعضی از میوه‌ها و سبزی‌ها، آنتی اکسیدان بیشتری دارد.

دلیل اینکه پاپ کورن تا این اندازه غنی از آنتی اکسیدان‌هاست می‌تواند این باشد که غذایی نسبتا کم آب است. کمتر از 5 درصد از پاپ کورن، آب است، بنابراین مواد مغذی آن رقیق یا دگرگون نمی‌شود. میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی آنتی اکسیدان هستند اما بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها بیشتر از 90 درصد آب دارند. گنجاندن پاپ کورن به در رژیم غذایی به عنوان یک غذای سالم می‌تواند مصرف فیبر و آنتی اکسیدان‌تان را بالا ببرد. پاپ کورن را نباید جایگزین میوه‌ها و سبزی‌ها کنید چون میوه و سبزی، ارزش غذایی بسیار مفیدی دارد.

اما جایگزین کردن پاپ کورن که حداقل مواد افزودنی را دارد با سایر اسنک‌های پُر کالری می‌تواند یک انتخاب سالم باشد.

منبع:برترین ها

انتهای پیام/

 

آیا پاپ کورن مایکرویوی سرطانزاست؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار