رتبه نخست اردبیل در بیماری سرطان گوارش

استان اردبیل در بیماری سرطان گوارش متاسفانه رتبه نخست کشوری را دارا می باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،اخوان اکبری رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: مصرف بی رویه نمک، گوشت قرمز، سیگارو مصرف کم میوه و سبزیجات از مهمترین عوامل موثر بر ابتلا به سرطان گوارش در ایران و اردبیل است.

وی با بیان اینکه فرهنگ پیشگیری از سرطان می بایست در سبک زندگی سالم بین آحاد جامعه قرار گیرد اظهار کرد: شیوع سرطان در کشور از میانگین جهانی پائین تر است و در استان اردبیل نیز شیوع کلی سرطان از متوسط کشوری کمتر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: آمار سرطان در اردبیل در سال 93 یک هزار و ، 802 مورد، در سال 94، دو هزار و 333 مورد و در سال 95نیز دو هزار و 412 مورد ثبت شده است.

اخوان اکبری با اشاره به اینکه یکی از چالش های نظام سلامت کشور پیشگیری و درمان انواع سرطانهاست گفت: سرطان گوارش در ایران شایع بوده بطوریکه در جهان رتبه سوم را دارد و روند ابتلا به آن مثل سایر نقاط دنیا رو به افزایش است.

وی افزود: مهمترین عوامل موثر بر ابتلا به سرطان گوارش در ایران و اردبیل عفونت Helicobacter pylori، گاستریت آتروفیک، سیگار، مصرف زیاد نمک، سطح سلینیوم پایین، مصرف زیاد گوشت قرمز، مصرف کم میوه و سبزیجات می باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در ادامه با تاکید بر فرهنگ پیشگیری از سرطان گفت: این استان در کل آمار سرطانها، ردیف 13یا14 کشور را دارد ولی در سرطان گوارش متاسفانه رتبه نخست کشوری را دارا می باشد.

 

انتهای پیام/ع

یکی از چالش های نظام سلامت کشور پیشگیری و درمان انواع سرطانهاست





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.