معاون جهاد کشاورزی استان همدان مطرح کرد

اعطای نهال توت رایگان در استان همدان

معاون جهاد کشاورزی استان همدان گفت: نهال توت رایگان به متقاضیان کرم ابریشم در استان همدان اعطا می شود.

اعطای نهال توت رایگان در استان همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ علی اصغر خرازی مسؤول پرورش کرم ابریشم در جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در استان همدان تولید کرم ابریشم در همدان از مردادماه سال 94 آغاز شده‌است، اظهار داشت: سال 94 معاون مرکز توسعه نوغان‌داری کشور به همدان سفر کرد و استان همدان از مناطق مستعد پرورش کرم ابریشم تشخیص داده شد.

وی با بیان اینکه نیاز کشور طبق برآورد انجام‌شده 700 تا 750 تن ابریشم است، افزود: اکنون در ایران 100 تا 150 تن ابریشم تولید و بیشتر ابریشم موردنیاز کشور از طرق واردات تأمین می‌شود و بر این اساس مقرر شده تا 18 استان در عرصه نوغان‌داری فعالیت داشته باشند که یکی از این استان‌ها، همدان است.

مسؤول پرورش کرم ابریشم در جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: یک دوره آموزشی در فروردین 95 با حضور اساتید منطقه نوغان‌داری کشور در همدان برگزار شد و در طی آن یک هزار اصله نهال درخت توت اصلاح‌شده و 20 جعبه تخم نوغان در بین متقاضیان توزیع شد.

خرازی با اشاره به اینکه پرورش کرم ابریشم به‌عنوان شغل جانبی در نظر گرفته‌ می‌شود گفت: بانوان روستایی که به خانه‌داری یا قالی‌بافی مشغول هستند، می‌توانند در این حوزه نیز ورود کنند ضمن اینکه دوره نوقان داری 45 روز است.

وی بابیان اینکه پرورش کرم ابریشم نیاز به کارگاه خاصی ندارد، اظهار داشت: یک جعبه تخم نوغان که شرایط مناسب حرارت، مسائل بهداشتی و سایر موارد لازم را داشته باشد بین 20 تا 30 کیلوگرم پیله تولید می‌کند و پرورش‌دهنده در یک اتاق که بتواند دما و رطوبت آن را تنظیم کند می‌تواند کرم ابریشم تولید کند.

مسؤول پرورش کرم ابریشم در جهاد کشاورزی استان همدان تاکید کرد: سه عامل رطوبت، حرارت و روشنایی در پررش کرم ابریشم اهمیت زیادی دارد گفت: اگر پرورش‌دهنده کرم ابریشم رطوبت، حرارت و دستورالعمل‌های تولید را رعایت کند با مشکلی مواجه نمی‌شود اما مشکل اصلی تهیه درخت توت اصلاح شده است که باید در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

خرازی با بیان اینکه با توجه به شرایط منطقه استان همدان دو بار در سال می‌تواند پرورش کرم ابریشم داشته باشد، افزود: در چند سال اخیر وزارت جهاد کشاورزی در راستای اشغال‌زایی، اقدام به ترویج پرورش کرم ابریشم کرده‌است.

انتهای پیام/ب

اعطای نهال توت رایگان  به متقاضیان کرم ابریشم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار