کاهش بهای نفت و طلا در پی بازداشت‌های گسترده در عربستان سعودی

اقدام اخیر عربستان سعودی در بازداشت گسترده شاهزادگان و وزرای کنونی و پیشین منجر به کاهش بهای نفت و طلا شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از رویترز، بهای نفت پس از آنکه روز گذشته با بیشترین افزایش در 6 هفته گذشته همراه بود، امروز (سه شنبه) کاهش یافت. کاهش بهای نفت در پی بازداشت‌های گسترده عربستان سعودی و تشدید تنش‌ها میان عربستان و ایران رخ داد.

بر این اساس، بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت (نفت شاخص آمریکا) با 10 سنت کاهش (معادل 0.2 درصد)، به 57 دلار و 25 سنت در هر بشکه رسید. نفت شاخص آمریکا روز گذشته با 3 درصد افزایش همراه بود که این بالاترین سطح افزایش از اواخر ماه سپتامبر محسوب می شود.

بهای نفت خام برنت (شاخص جهانی) با 19 سنت کاهش (معادل 0.3 درصد)، 64 دلار و 8 سنت در هر بشکه معامله شد. روز گذشته نفت شاخص جهانی با 3.5 درصد افزایش همراه بود که این بالاترین افزایش در شش هفته گذشته محسوب می شود. هر دو شاخص نفت روز گذشته به بالاترین سطح از اواسط سال 2015 رسیده بودند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز یکشنبه دستور بازداشت گسترده شاهزادگان، وزرا و سرمایه گذاران این کشور را صادر کرد. در میان بازداشت شدگان، شاهزاده «ولید بن طلال»، سرمایه گذار میلیاردر سعودی و «متعب بن عبدالله»، فرمانده گارد ملی این کشور قرار داشتند. تحلیلگران این اقدام عربستان را گامی در جهت پاکسازی دربار سعودی برای زمینه سازی انتقال قدرت به محمد بن سلمان عنوان کرده‌اند.

تنش‌ها میان عربستان سعودی و ایران هم این روزها تشدید شده است. ائتلاف سعودی علیه یمن با طرح ادعاها و اتهاماتی بی اساس علیه ایران مبنی بر تجهیز نیروهای انصارالله با موشک و مهمات نظامی، تمامی مرزهای هوایی، دریایی و زمینی یمن را بست. این اقدام ائتلاف سعودی در پی پرتاب یک موشک در روز شنبه به سمت ریاض انجام شد.

بازداشت های گسترده عربستان سعودی بر بهای طلا هم تأثیر گذاشت و منجر به کاهش قیمت آن شد. بهای هر اونس طلای آمریکا تحویل دسامبر با 0.1 درصد کاهش، به 1280.20 دلار رسید.


انتهای پیام/

بهای نفت و طلا در بازارهای جهانی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار