تحصیل ۳۶۰۰ دانشجوی عراقی در ایران

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت: اشتراکات فرهنگی ایران و عراق باید در سطوح مختلف به ویژه در زمینه تبادل دانشجو گسترش یابد.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از ستاد خبری مرکزی اربعین حسینی، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق در نشست علمی بانوان با موضوع ابعاد خطبه‌های حضرت زینب (س) در کربلای معلی با تبیین ابعاد اشتراکات فرهنگی ایران و عراق، وجود بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر مربع مرز، بیشترین مراقد ائمه معصومین (ع) و امامزادگان و وجود دو حوزه علمیه را از جمله این اشتراکات برشمرد و تاکید کرد: وجود دو حوزه علمیه قم و نجف اشرف و روابط عمیق این دو حوزه مهم در سایر کشور‌ها نظیر ندارد. همچنین تعدد رفت و آمد‌ها و حدود ۶ میلیون سفر به عراق و ایران و شرکت بیش از ۲.۵ میلیون نفر در مراسم و مسافرت ۶ میلیونی، ظرفیت عظیمی را در طیف‌های مختلف ایجاد می‌کند. این ویژگی‌ها در سایر ابعاد هم وجود دارد و این پیوستگی فرهنگی هم وجود دارد.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران افزود: صدام دیکتاتور معدوم عراق می‌خواست این دو کشور را از هم جدا کند، اما نتوانست موفق شود.

اباذری با اشاره به وضعیت امروز روابط دو کشور در حوزه سیاسی گفت: هم اکنون بهترین روابط سیاسی را بین دو کشور و بین دو مردم و دو دولت ایران و عراق شاهد هستیم.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه با بیان اینکه روابط دو کشور در حال تقویت است، تصریح کرد: موضوع داعش بزرگترین زمینه همکاری را در میان دو کشور ایجاد کرد و جوان‌های عراقی و مستشاران ایرانی در عراق در کنار یکدیگر و با همگرایی و همکاری در مقابل داعش ایستادند و سایه شوم تکفیری‌ها را از عراق دور کردند.

وی با اشاره به روابط اقتصادی دو کشور تراز تجاری ایران و عراق را بیش از ۱۰ میلیارد دلار دانست و افزود: این روابط در بالاترین سطح خود در مقایسه با سایر کشور‌ها رسیده و از سویی تا حدود ۳۰ سال رابطه فرهنگی ایران و عراق قطع بود و پس از ۳۰ سال این رابطه تجدید شده و در حال گسترش است.

اباذری تاکید کرد: هم اکنون حدود ۳۶۰۰ دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های ایران در حال تحصیل هستند که باید این تعداد با وجود علاقه‌مندان به تحصیل بیشتر شود و هم اکنون ما در دانشگاه فردوسی مشهد ۵۰۰ دانشجوی عراقی در حال تحصیل داریم.

وی تاکید کرد: هدف گیری ما تحصیل ۱۰ هزار دانشجوی عراقی در ایران است. رایزن فرهنگی کشورمان روابط فرهنگی ایران و عراق را در زمینه‌های هنری هم قابل توسعه دانست.

وی گفت: یکی از محور‌های دارای ظرفیت توسعه روابط فرهنگی ایران و عراق، اربعین و راهپیمایان حماسی اربعین است که می‌توان از آن بهره برداری بسیار کرد. محور اربعین باید بر وحدت و یکپارچگی دو ملت بیفزاید که در این عرصه نیاز به برنامه فرهنگی داریم.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق در این باره با اشاره به اجرای طرح میزبانی از زایران ادامه داد: طرح اسکان زوار ایرانی در منازل میزبانان عراقی یکی از برنامه‌هایی است که ما آن را برای تعمیق این پیوند فرهنگی دنبال می‌کنیم. این طرح نتایج خوبی به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: این طرح با استقبال خانواده‌های دو ملت روبرو و حتی منجر به رفت و آمد‌های متقابل خانوادگی شده است.

حجت الاسلام اباذری درباره عشق و ارادت عراقی‌ها به پذیرایی از زائران در اربعین افزود: خانواده‌های عراقی یک قلک به نام قلک امام حسین (ع) دارند که از درآمدشان روزانه مبلغی را برای هزینه در مراسم اربعین امام حسین کنار می‌گذارند و با همین مبالغ اندک موکب برپا می‌کنند و عشق و ارادت شان را به نمایش می‌گذارند.

رایزن فرهنگی ایران در عراق افزود: زیارت و پیاده روی اربعین پیشتر در شرایط سختی برگزار می‌شد، اما الان در حال توسعه و ارتقای کیفی است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار