نوبخت در نشست خبری:

پیش نویس لایحه بودجه سال ۹۷ تقدیم هیات وزیران شد/ در قرارداد "توتال" امکان استیفاى حقوق ایران حتی در شرایط تحریم وجود دارد+ فیلم

سخنگوی دولت گفت: پيش نويس لايحه بودجه 97 امروز به هيئت وزيران ارسال شده است و بررسی آن از هفته آينده در دولت آغاز می‌شود.

نشست خبری سخنگوی دولت آغاز شدبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز سه‌شنبه (16 آبان) در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد،گفت: پیش‌نویس لایحه بودجه 97 مشتمل بر 22 تبصره امروز به هیئت وزیران ارسال شد و از هفته آینده این لایحه در دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: پانزدهم آذرماه که زمان قانونی ارائه لایحه بودجه به مجلس بوده تعطیل رسمی است، لذا امیدواریم با ارائه این لایحه از سوی دولت، مجلس آن را در نخستین روز آغاز به کار خود، مورد بررسی قرار دهد.

وی درباره نحوه پرداخت یارانه‌ها اظهار کرد: قانون هدفمندی یارانه‌ها مصوب سال 88 بود و از ماه‌های پایانی سال 89 تا به امروز اجرایی شده است. همچنین هرسال در قانون بودجه نحوه پرداخت آن در یک تبصره تبیین می‌شود.

نوبخت ادامه داد: در لایحه بودجه سال جاری و در تبصره 14 این لایحه چگونگی توزیع منابع یارانه‌ها تا سقف 48 هزار میلیارد تومان بین اقشار مختلف به صورت نقدی و غیرنقدی تولید طرح تحول سلامت و موارد ویژه مشخص شده است.

سخنگوی دولت یادآور شد: در چارچوب این تبصره قانون پرداخت یارانه‌ها در حال اجراست و به هر فردی 45 هزار و 500 تومان پرداخت می‌شود، این در حالیست که رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) اعلام آمادگی کرده است تا به افرادی که تحت پوشش این کمیته و سازمان بهزیستی قرار دارند، یارانه تخصیص دهیم؛ همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم پیشنهاد دادند تا به نیازمندان تحت پوشش یارانه پرداخت شود.

وی خاطرنشان کرد: در تلاشیم آنچه مورد نظر نمایندگان و قانون است را در بودجه سال 97 اعمال کنیم، لذا اگر تکلیف به آن صورت باشد که یارانه به افراد نیازمند و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی پرداخت شود، دولت مجری قانون خواهد بود و باید اجازه داد در ماه‌های آینده نمایندگان نظرات و طرح‌های غیررسمی خود را در این زمینه اعلام کنند.

نوبخت درباره تعیین تکلیف سفر حج گفت: اظهارنظر در این زمینه کمی زود است و بعد از رسیدن به جمع‌بندی لازم نتیجه را اعلام می‌کنم.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به وضعیت سپرده‌گذاران مؤسسات مالی غیرمجاز اضافه کرد: هفته گذشته سران سه قوه جلسه‌ای برگزار و درباره وضعیت سپرده‌گذاران تصمیمات مهمی بیان و اتخاذ کردند، همچنین کارگروهی متشکل از نمایندگان سه قوه این موضوع را پیگیری می‌کنند تا رافع مشکلات اساسی و ادامه رصد بر اجرای تصمیمات باشند.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اینکه مدیر اجرایی توتال اعلام کرد که این شرکت از هر تحریمی که مانع فعالیت آنها در ایران می‌شود پیروی خواهند کرد. آیا در صورتی که توتال قرارداد خود با ایران را فسخ کند، کشورمان حق شکایت خواهد داشت، افزود: از نقاط قوت قرارداد توتال آن است که با وجود شرایط غیرمعمول و وضع تحریم علیه کشورمان نقشی برای استیفای حقوق ایران وجود دارد و مشکلی در این زمینه نیست.

نوبخت درباره  تیتر روزنامه کیهان بیان کرد: این موضوع تخلف آشکار رسانه‌ای است و برخوردهای قانونی در این زمینه وجود دارد. هیچ چیزی برای ما مهمتر از منافع ملی نیست، بنابراین هرگونه اقدام و حرکت تهدیدآمیز که منافع ملی را تهدید کند، با برخورد دستگاه‌های ذیربط مواجه خواهد شد.

سخنگوی دولت همچنین درباره حذف دلار از مبادلات تجاری و اقتصادی ادامه داد: از سال‌ها قبل ایران برای حذف دلار از مبادلات تجاری گامهایی برداشته است و اکنون نیز مبادلات براساس یورو انجام می‌شود.

وی درباره استعفای حریری نخست وزیر لبنان یادآور شد: این موضوع به اندازه کافی واضح و روشن بوده و دست سعودی‌ها نیز در استعفای حریری بسیار آشکار است، اما ما همچنان هوشیار هستیم که این موضوع چه پیامدهایی می‌تواند درپی داشته باشد.

نوبخت همچنین درباره سفر دبیر کل سازمان انرژی اتمی به کشورمان خاطرنشان کرد: آمانو در سفر به ایران بر صحت اقدامات کشورمان در چارچوب برجام مهر تائید زد و همچون سایر موارد آمانو پایبندی تعهدات ایران را در برجام اعلام کرد.

نوبخت درباره لایحه نظام جامع رسانه‌ای خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات لازم برای اجرای منشور حقوق شهروندی لایحه نظامی رسانه‌ای کشور است، بنابراین دولت تمام تلاش خود را برای اجرای منشور حقوق شهروندی به کار گرفته و رئیس جمهور هم دستور اجرای آن را در پیوست عمومی و تخصصی به وزرای دولت ابلاغ کرده است؛ بنده نیز از اصحاب رسانه درخواست می‌کنم پیشنهادهای خود را درباره لایحه نظام جامع رسانه‌ای به دولت ارائه دهد تا ما بتوانیم آن را به شکل کامل و جامعی ارائه دهیم.

سخنگوی دولت درباره احتمال مذاکره مجدد با آمریکا درباره برجام متذکر شد: مذاکره مجدد با آ‌مریکا نفی شده است، معتقدم با افکار ذهنی آنها انجام مذاکرات در چارچوب منافع ملی نیست چراکه آمریکا از نظر اجتماعی و عرف بین‌الملل صلاحیت لازم را برای مذاکره مجدد ندارد و معتقدم مذاکره با کسانی که به تعهدات بین المللی عمل نمی‌کنند درست نیست.

وی درباره وضعیت "سپنتا نیکنام" عضو زرتشتی شورای شهر یزد گفت: دولت در راستای تامین حقوق شهروندی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد این موضوع هم جزء مواردی است که دولت به آن توجه دارد. گاهی برای رفع یک مشکل باید از ساز و کار مدبرانه استفاده کرد تا موجب تنش و معضل اجتماعی کمتری شویم، درباره وضعیت سپنتا نیک نام اقداماتی در دست اجراست که آثار آن را در آینده خواهید دید.

سخنگوی دولت با اشاره به مهلت بانک مرکزی به بانک‌ها برای واگذاری بنگاه‌ها تصریح کرد: بنگاه‌ها نباید اقدامات بنگاه‌داری انجام دهند، سیاست و موضع دولت در این زمینه بیان شده است؛  رویکرد بنگاه‌داری، سرمایه مردم را فریز می‌کند و اجازه اعطای تسهیلات به آنان نمی‌دهد به هرحال سیاست مورد نظر در این حوزه را دنبال می‌کنیم و شورای پول و اعتبار هم نظارت خود را اعمال می‌کند اما در عین حال باید برخی مسائل را پذیرفت که آیا بازار کافی برای واگذاری بنگاه‌ها وجود دارد یا خیر.

نوبخت در ادامه درباره برگزاری جلسه اصل 44 و واگذاری شرکت‌های خصوصی به بخش دولتی گفت: در اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری رایزنی‌هایی صورت گرفت که بنگاه‌ها در چه سطحی واگذار می‌شوند تا موضوع انحصار هم به وجود نیاید همچنین چگونگی انتقال مالکیت، مدیریت به بخش غیردولتی و جایگاه دولت در حوزه نظارت مورد توجه قرارگرفت لذا با وجود آنکه به برخی نهادها بدهکار بودیم و می‌توانستیم با واگذاری این سهام بدهی خود را تسویه کنیم این کار را نکردیم و معتقدیم باید از طریق سازمان بورس و واگذاری به بخش خصوصی این کار انجام شود این در حالی است که در دولت‌های قبل کمتر از 14 درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی انجام شده بود.

سخنگوی دولت با اشاره به عدم اجرای خصوصی سازی باشگاه استقلال و پرسپولیس تصریح کرد: خوشبختانه اقداماتی در این زمینه انجام شده است که امیدواریم خصوصی سازی این دو باشگاه به شکل قابل قبولی انجام شود.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران در جریان مذاکرات اخیر آمریکا و سوریه قرار دارد، اضافه کرد: اکنون همه کشورها در چارچوب ائتلاف و روابط دو جانبه با دولت سوریه مذاکره دارند که در جای خود مورد توجه است، اما اگر برخی از مسائل مطرح شده به ایران مربوط شود تمامی موارد را رصد می‌کنیم و اگر در صورت لزوم، حضور ما برای مقابله با تروریسم ضرورت داشته باشد قطعا ورود خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه اکنون لایحه اصلاح ساختار دولت در کمیسیون‌های مجلس بررسی می‌شود اما گفته می‌شود این لایحه با قانون برنامه مغایرت دارد زیرا باعث افزایش ساختار دولت می‌شود، دولت در این زمینه چه برنامه‌ای خواهد داشت، گفت: این لایحه به هیچ وجه باعث بزرگ شدن بدنه نیست. در پاره‌ای از موارد تفکیک وزارتخانه‌ها را لازم می‌دانیم و به جای آنکه برای حوزه صنعت، معدن و تجارت یک وزیر تصمیم‌گیری کند می‌توان آن را در بخشهای مختلفی تفکیک کرد اما این بدان معنا نیست که دولت قصد دارد بدنه این وزارتخانه را بزرگ کند بلکه قرار است با این اقدام بهره‌وری را افزایش دهیم با این اوصاف نظر دولت در کمیسیون‌های دولت مطرح شده، نظرات تکمیلی خود را بیان کردیم و منتظر نظر نهایی مجلس شورای اسلامی هستیم.

سخنگوی دولت درباره اصلاحاتی که باید بر مبنای استانداردهای FATF انجام شود، اظهار کرد: این موضوع بحث تازه‌ای نیست و قبلا مواضع رسمی دولت و نظام بیان شده است.

نوبخت ادامه داد: آنچه در چارچوب مقررات نظام بوده و قابل اجرا است را اجرایی می‌کنیم؛ از این رو بسیاری از نگرانی‌های موسسات مالی بین‌المللی به این شکل رفع خواهد شد لذا معتقدم مواضع ما درباره مبارزه با تروریسم و مقابله با پول‌شویی آنقدر شفاف و روشن است که جایی برای دغدغه موسسات مالی بین‌المللی باقی نمی‌گذارد در عین حال اگر موردی پیش آید، حسب مورد درباره‌ آن مذاکره می‌کنیم اما ذیل هیچ نسخه‌ای را از بیرون را امضا نمی‌کنیم.

 

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرهنگیان
۱۸:۲۴ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
شما اول به فکر پرداخت مطالبات فرهنگیان باشید بعد....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
نیروهای قرار دادی دولت کلا فراموش شدند..... اختلاف حقوقی چند میلیونی باهمکار بغل دستی.....
Iran (Islamic Republic of)
محمد بهتویی
۱۸:۰۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
مطالبات گندم کاران چی شد؟واقعا متاسفم به جای پرداخت مطالبات کشاورزان عزیز .میلیاردها تومان بابت بدهی فوتبال پرداخت شد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی حقیقت طلب
۱۷:۳۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
یه واقعیت را نباید کتمان کرد مردم از جناب دکتر روحانی حمایت کردند و ایشان را انتخاب نمودند ایشان هم یه وظیفه ای در مقابل دارند مثلا در دستگاههای دولتی روسا قول دادند که وضعیت نیروهای قرار دادی ساماندهی بشود ولی در نامه نگاریهای اخیر جناب دکتر نوبخت به وضوح می گویند به هیچ وجه این امر صورت نمی گیرد و ما قصد کوچک کردن دولت را داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
از جناب نوبخت خواهشمندم یارانه هارو افزایش بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
نیروهای قراردادی شاغل در ادارات دولتی با سابقه بالای ده سال هیچ امیدی به تبدیل وضعیت نداشته باشند . دقیقا" بر خلاف وعده های انتخاباتی
واقعا" اینه رسم معرفت ، دیروز که رای می خواستند چی میگفتند حالا چی می گن .
-
زنبور
۱۰:۵۷ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
طلب فرهنگیان از سال 95 رو هنوز ندادید بعد بودجه سال 97 میبندید؟
آخرین اخبار