چاه های آبی که لباس دارند!

همیشه از گوشه و کنار دنیا اخبار و مطالب عجیبی از جاذبه های ناشناخته به گوش می رسد که باور کردن آن ها شاید کمی برایتان سخت باشد اما وقتی از نزدیک آن ها را می بینید تازه به شگفت انگیز بودن جهانمان پی می برید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از ایران خودمان تا دورترین نقاط زمین جاذبه هایی وجود دارند که گاهی به فرهنگ ها و گاهی به عوامل مختلف دیگری مثل باورها و عقاید ارتباط دارند.یکی از مراسم های جالب و البته ناشناخته ی کشور انگلستان حرف بزنیم  شاید کمی خنده دار به نظر برسد اما خوب است بدانید همین مراسم باعث شده گردشگران بسیاری به انگلستان سفر کنند. دربی شایر یکی از شهر های کشور انگلستان است که هر ساله در آن مراسمی برگزار می شود که برای خیلی از افراد تعجب آور است. هر ساله در فصل تابستان بسیاری از روستاییان در دربی شایر و استافوردشایر چاه ها و منبع های آب خود را دکور و تزیین می کنند. رسم عجیبی که به عنوان رسم لباس پوشانی به چاه ها هم شناخته می شود.

چاه های دربی شایر

 چاه های آبی که لباس دارند!

دربی شایر یک شهر کوچک در منطقه ی شرق میدلند در کشور انگلستان است که مردم آن هر ساله وقتی که فصل تابستان از راه می رسد شروع به دکور و تزیین کردن چاه ها و منبع های آبشان می کنند. در این زمان، روستاییان شروع به برداشتن تخته های چوبی بزرگ می کنند، روی آن ها خاک رس می ریزند و بعد با گل های رنگارنگ، دانه ها و اشیای طبیعی تزیین می کنند تا بتوانند قصه ها و داستان های انجیل و یا داستان های افسانه ای را به تصویر بکشند. بعد از آن این تخته های چوبی آورده می شوند تا از آن ها برای تزیین چاه های محلی استفاده شود.

اگر چه تاریخچه ی دقیقی از این که چرا چاه های دربی شایر تزیین می شوند در دست نیست اما گفته می شود که در زمان های گذشته عده ای از مردم این کارها را به عنوان پیشکشی انجام می داده اند. در دوران قرون وسطی که در کشور انگستان بهداشت آن قدر که باید وجود نداشت و در نتیجه این موضوع باعث شیوع و همه گیر شدن بیماری های هولناک و مرگباری مثل طاعون و وبا شده بود که جان ده ها و صدها نفر را در این روستا گرفت. در دوران مرگ سیاه بین سال های ۱۳۴۸ تا ۱۳۴۹ که یک سوم جمعیت انگلستان مردند، روستای دربی شایر از این قضیه دور ماند و این مرگ و میرها به آن جا نرسید که درباره ی دلیلی این موضوع تئوری های مختلفی وجود دارد.

 چاه های آبی که لباس دارند!

یک تئوری که طرح شده این است که مردم این روستا فهمیده اند که چاه های دربی شایر برایشان خوش یمن بوده است و شانس داشته است و به همین دلیل از آن زمان به بعد به نشانه ی تشکر شروع به تزیین چاه ها و منبع های آبیشان کردند. تئوری دیگری که وجود دارد این است که در خشکسالی طولانی مدتی که در سال ۱۶۱۵ اتفاق افتاد، چاه اصلی این روستا تنها منبع آب در تمام روستا بود و از این جا بود که سنت شروع شد. 

به هر حال هر چه که هست باعث شده این چاه ها نزد گردشگران و مردم این منطقه جذاب و دوست داشتنی شوند و از طرفی این محبوبیت جهانی شود و توریست های زیادی را برای دیدن خود به این منطقه از انگلستان بکشاند، منطقه ای کخه شاید تا قبل از آن برای بسیاری از مردم جهان ناشناخته بود اما حالا به واسطه ی این چاه ها شهرت جهانی پیدا کرده است. 

 چاه های آبی که لباس دارند!

مسیحیان این روستا که باور داشتند باید از نعمت های خداوند تشکر کننند تصمیم گرفتند تا بر تن چاه های دربی شایر لباس بپوشاند و به نوعی آن ها را تزیین کنند و برای این کار هم از داستان های انجیل کمک گرفتند تا کمی رنگ و بوی معنوی هم به آن بدهند. روستاهای زیادی در دربی شایر و استافورد شایر وجود دارند که که از قرن نوزدهم رسم تزیین چاه ها و منابع آبی را انجام می داده اند. یکی از این روستاها که این رسم را به همان صورت و شدت نگه داشته است روستایی به نام تیسینگتون است که البته در چند دهه ی اخیر کمی این کار را با تنوع بیشتری انجام می دهد و از زنگ های بیشتری برای دکور استفاده می کند.

چاه های آبی که لباس دارند!

تمام تزیین هایی که برای چاه های دربی شایر درست می شود تماما با دست ساخته می شوند. بهترین زمان بازدید از این چاه ها در منطقه ی دربی شایر بین های می تا سپتامبر است.در حال حاضر بیشتر از ۸۰ روستا در این منطقه از انگلستان با فرا رسیدن فصل تابستان شروع به ساختن این شاهکارهای هنری می کنند و گردشگران را به دیدن هنرشان فرا می خوانند. در ساخت این تزیینات از تخته چوب، موزاییک، خزه، گل، دانه های قهوه، دانه های برنج و خاک رس استفاده می کنند ونیازی هم به گفتن این موضوع نیست که درست کردن هر یک از این تزیینات نیاز به چه دقت و صبری دارد. در تصویر پایین می توانید ببینید که بعد از آماده کردن تخته چوب و زدن خاک رس سفت روی آن، شروع به تزیین این تخته چوب با مواد طبیعی می شود. در این تصویر از دانه های قهوه برای دکور استفاده می شود.

تزیین چاه های دربی شایر

بیشتر شهرها و روستاهایی که این مراسم را انجام می دهند بعد از آن یا به همراه آن یک جشن هم می گیرند که در واقع نوعی کارناوال است و از مردم دعوت می کند تا به خیابان ها بروند. حتما اگر توانستید در این زمان به دربی شایر سفر کنید.

منبع:الی گشت

انتهای پیام/

عجیب تریت مراسم های انگلستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار