همه چیز درباره دهه هشتادی ها/ از قرار آب بازی تا خودکشی برای دیده شدن!

از جای دیگر نیامده اند، غریبه نیستند، همین جا در همین محله ها ، همین کوچه ها، زیر سقف همین خانه ها زندگی می کنند اما عجیب و غریب به نظر می رسند.

وقتی از دهه هشتادی ها حرف می زنیم از چه حرف می زنیم؟!/ از قرار آب بازی تا خودکشی برای دیده شدن!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دهه هشتادی ها نوجوان هایی هستند که هر از چندگاهی با کارهای عجیب و غیرمتعارف در صدر خبرهای روزنامه ها و خبرگزاری ها قرار می گیرند. نوجوان هایی مثل همان دو دختر اصفهانی که قبل از خودکشی از خودشان فیلم سلفی گرفتند، یا همان جماعت دو هزار نفری ای که خرداد ماه امسال در یکی از پاساژهای معروف پایتخت قرار دورهمی گذاشتند.

دهه هشتادی ها قبل از آن هم خودشان را نشان داده بودند ، همان هایی که خیابان را برای مراسم تشییع یکی از خواننده های پاپ بند آوردند، یا با یک قرار آب بازی دسته جمعی، خودشان را به یکی از در پارک های تهران رساندند. این اما همه ماجرا نیست ، آنها حاکمان مطلق دنیای مجازی هستند، جزء به جزء زندگی شان را در فضای مجازی به اشتراک می گذارند و حضور فعالی در صفحات چهره های مشهور و سلبریتی دارند. نوجوان هایی که حالا برخی رفتارهایشان همانند ماجرای خودکشی آن دو دختر اصفهانی می تواند نگران کننده باشد. با دکتر غفور شیخی جامعه شناس و استاد دانشگاه ، به بررسی خصوصیات ویژه این نسل پرداختیم ؛ نسلی که تفاوت های زیادی با نسل های قبلی اش دارد.

آقای دکتر وقتی ما از دهه هشتادی ها صحبت می کنیم، دقیقا به چه چیزی اشاره می کنیم؟

دهه هشتادی ها نسل جدیدی هستند که الان به سن نوجوانی رسیده اند یعنی متولدین سالهای 1380 به بعد. دخترها و پسرهایی که الان دقیقا در سن نوجوانی قرار دارند.

چه خصوصیتی بین این گروه سنی مشترک است؟

مهمترین خصوصیت ، زندگی آنها درفضای مجازی است ، چیزی که به افکار ،خصوصیات و نگرش آنها جهت می دهد همین فضاست ، یعنی همین اینستاگرام ، تلگرام و اینترنت . در بُعدی فراتر آنها مشتری های دائمی فضای رسانه ای هستند، از همین فضای مجازی بعنوان یک رسانه فعال گرفته تا ماهواره و شبکه های تلویزیونی آن ور آبی و ...

یعنی معتقدید که این تاثیر پذیری منفی است؟

نه بطور مطلق. اما نمی توان اثرات منفی آن را منکر شد. این نسل ، در معرض بارش های رسانه ای قرار دارند و خواسته یا ناخواسته از این موضوع تاثیر می پذیرند.

دلیل این تاثیر پذیری چیست؟

هم اقتضای سن شان است ، یعنی بواسطه اینکه تجربه کمتری دارند ، خیلی راحت تر اخبار و وقایع مختلف را مثلا در دنیای مجازی باور می کنند، مسئله بعدی هم کم کاری ای است که در فرهنگ خودمان دیده می شود، سست شدن بار ارزشی و فرهنگی خودمان، عرصه را برای یکه تازی فرهنگ غربی باز گذاشته و برنامه ریزی فرهنگ غرب هم، تاثیرگذاشتن روی افکار نسل جدید است.

مثلا فرهنگ مصرف گرایی که با فرهنگ بومی و اسلامی و ایرانی ما در تضاد است اما در این نسل بسیار زیاد دیده می شود؛ ما در بیشتر دهه هشتادی ها یک خصوصیت مشترک را می بینیم و آن هم بحث لاکچری بازی است. نکته اینجاست که آنها این سبک زندگی تجملی را خیلی راحت و عیان در همین دنیای مجازی در معرض دید عموم قرار می دهند .

پس این را هم می توان جزو خصوصیت های این دهه عنوان کرد؟

بله همین طور است، ما در رفتار این نسل یک جور خودنمایی را می بینیم، دهه هشتادی ها خیلی در خفا کارهایشان را انجام نمی دهند، در اصطلاح جامعه شناسی ، گرفتار خودتن نمایی هستند، یعنی با زبان بدنشان حرف می زنند، تلاشی برای پوشیده نگاه داشتن حالات و احساسات شان ندارند، همه آنچه را که دارند همه جا به نمایش می گذارند . مثلا خصوصی ترین مسائلشان را در اینستاگرام به نمایش می گذارند، اصلا قضاوت دیگران برایشان مهم نیست. درحالی که برای نسل های قبلی مخصوصا ، دهه شصت و قبل از آن ، قضاوت دیگران مهم بود، اصلا بیشتر وقایع زندگی نسل قدیم روی قضاوت دیگران شکل می گرفت.

این سبک زندگی جدیدی که می گویید مخصوص این نسل است ، چرا بین شان همه گیر می شود؟

به خاطر بحث اعتراض اجتماعی. ارزش های مورد قبول متولدین دهه هشتاد، با ارزش های پدرومادر و مربی ها و افراد دیگر جامعه همخوانی ندارد. آنها یاد گرفته اند که آزادی داشته باشند، اتاق شخصی داشته باشند، به تک تک خواسته هایشان اهمیت بدهند ، وقتی این موارد با الگوپذیری آنها از نمونه های غیرایرانی و غیراسلامی هم همراه می شود آنها را به جایی می رساند که می خواهند با یک رفتار اجتماعی اعتراضشان را نشان بدهند. در حقیقت این رفتاری که ما از دهه هشتادی ها می بینیم یک نوع اعتراض اجتماعی است، اعتراضی که آنها در قالب مراسم های مختلف ، دورهمی ها ، حتی مد و فشن و همین ماجرای خودکشی اخیر، نشان می دهند. یعنی این رفتارها ، یک جور اعتراض جمعی نسل جدید است به شکاف نسلی ای که این وسط بین انها و متولیان آموزشی ، خانواده و ...افتاده است.

برای پرکردن این شکاف نسلی باید چه کار کرد؟

باید با زمان پیش رفت، نباید جلوی زمان ایستاد. اولین کار به روز کردن فرهنگ خودی است ، دقت کنید که من اینجا بحث به روز کردن را مطرح می کنم نه تغییر . فرهنگ ما می تواند خوراک مطلوب را برای همین نسل فراهم کند، اما تا زمانی که این خوراک فرهنگی را به آنها ندهیم، نمی توانیم انتظار داشته باشیم آنها پای سفره فرهنگ بیگانه ننشینند. در مرحله بعدی باید بستر را برای ابراز هیجان ها و علائقی که مخصوص این سن است آماده کنیم؛ هیجان مخصوص این سن را نباید سرکوب کنیم، بلکه باید در جهت درست هدایت کنیم.

علائق دهه هشتادی با نسل های قبلی شان متفاوت است؟

بله، تمرکز این نسل روی تفریحات زندگی است، به واقعیت ها کاری ندارند. درحالیکه مثلا علائق نسلی که دهه شصت بودند ، روی مسائل واقعی زندگی بود، مثلا اینکه سریعتر ازدواج کنند، تشکیل خانواده بدهند و زندگی داشته باشند. اما توجه دهه هشتاد به مسائل سطحی است. به خاطر همین است که نسل گذشته خیلی نمی تواند به سوال های این نسل جدید جواب بدهد، چون اصلا درک یکسانی از زندگی و مسائل آن این وسط وجود ندارد.

همین مسئله باعث کمرنگ شدن ارتباط خانواده ها یعنی پدرومادرها با همین بچه های دهه هشتادی هم شده است؟

بله. الان طبق آمارها میانگین مکالمه بین والدین و فرزندان هشت دقیقه است، اگر دست بالا بگیریم و این آمار را 15 دقیقه در نظربگیریم می بینیم که ارتباطی این وسط شکل نمی گیرد چه برسد به اینکه بخواهند هر دو طرف به یک درک مشترک هم برسند. این درحالی است که سطح توقعات نسل دهه هشتاد هم خیلی بالاتر از دهه های قبلی است.
چرا؟
به خاطر همان مسئله بارش های رسانه ای. اینها مدام درحال مقایسه خودشان با افرادی در شرایط مشابه و همسن و سال خودشان در کشورهای دیگر هستند. درنتیجه انتظار دارند همان امکانات را هم داشته باشند.درحالیکه سطح انتظارات در نسل های قبلی ،واقعا پایین بود.

دهه هشتادی ها را ما با تصمیم های عجیب و غریبی که می گیرند و گاه در فضای مجازی بواسطه همین تصمیم ها مطرح می شوند می شناسیم، دلیل این اتفاق چیست؟

این مسئله به همان موضوع سطحی نگری ای برمی گردد که گفتم در این نسل وجود دارد . به خاطر همین اینها خیلی وارد عمق مسائل نمی شوند، سریع عصبانی می شوند، سریع می بخشند ، سریع یک مسیر دیگر را انتخاب می کنند و کلا در حال زندگی می کنند و کلا خیلی پایبند اصول و ارزش ها نیستند، حداقل در ظاهر ما این پایبندی را نمی بینیم.

یعنی می توان گفت که این نسل یک حالت بحرانی دارد؟

نه ...بحران نیست، ما تنها می توانیم بگوییم که این نسل در حال تغییر است درحال دگردیسی است . اما برای اینکه دچار بحران نشود، باید فرهنگ مان را به روز کنیم و آنها را در مقابل بارش رسانه ای غرب در امان نگه داریم. درحقیقت رفتارهای غیرمتعارف این نسل، می تواند یک زنگ خطر باشد برای اینکه توجه مان به ارتباط برقرار کردن با آنها و وارد شدن به دنیای شان جلب شود. نکته اینجاست که ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم نسل ها شبیه هم باشند. نسل دهه هفتاد هم شبیه نسل دهه شصت نبود. دهه هفتادی ها خیلی راحت ازدواج می کنند و راحت تر طلاق می گیرند؛ حتی کیک طلاق می خرند و خوش و خندان از هم جدا می شوند درحالی که این رفتار برای دهه شصتی ها و قبل از آن، اصلا قابل هضم نیست.

منبع:جام جم

انتهای پیام/

 هر آنچه درباره دهه هشتادی ها باید بدانیم؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۷ ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
ببین خیالتوراحت کنم چه دهه شستی باشی چه دهه هشتادی باید دنبال موفقیت باشی من یه دهه شستی ام ازهفت سالگی کارکردم همه نوع تفریحی ام بگی کردم چون هم درس خوندم هم پول درآوردم تمام تلاشموکردم به بعضیاشون رسیدم به بعضیاشونم نه فقط اینومیدونم که براخودت زندگی کن حالشوببر امامهمترازهمه پول دربیار پول نداشته باشی همش خوشی الکیه پس کنارتفریحتون پول دربیارین اینجوری بیشترخوش میگذره
Iran (Islamic Republic of)
Taraneh
۰۹:۰۰ ۰۵ آذر ۱۴۰۱
سلام .
من یه دهه هشتادی ام متولد ۸۱ درسته ما دهه هشتادیا واقعا فرق داریم ولی مگه یه دهه شصتی با پدرش که مثلا دهه چهلیه هم نظر بودنه
خب...خود ما وقتی با دهه نودیا برخورد میکنیم متوجه میشیم که چقدر شجاع تر و تخس ترن و این طبیعیه
در کل ما دهه هشتادیا خیلی واقع بینیم
و به هر قیمتی هر جوری بخوایم زندگی میکنیم و نمیزاریم زندگی ما رو بکنه حقمونو میگیریم #دهه_هشتادی_شجاع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
سلام ،یه دهه شصتی ام که امروز خبر خودکشی یه دختر دهه هشتادی از فامیلمون رو شنیدم
بچه ی طلاق بود،غریبانه زندگی کرد و غریبانه مرد،خیلی ناراحتم
می دونم درک دهه هشتادیا یه مقدار سخته،ولی یکی از دلایلش اینکه ما هنوز اونها رو به رسمیت نمی شناسیم،آینده متعلق به اونهاست،به جای اینکه تو فضای مجازی بدیهای این دنیا رو بهشون معرفی کنیم،خوبه استعداداشون رو پرورش بدیم تا آماده آینده سازی بشن نه اینکه از آینده ناامیدبشن
Iran (Islamic Republic of)
دهه هفتادی
۱۲:۴۷ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
الان همین کامنتا خودش گویاست .. طرف داره به خودش فحش میده فکر میکنه داره از خودش تعریف میکنه... هنوز فرق فحش و تعریف رو نمیفهمن ... فک کن با این گاگولا قراره به کجا برسیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۵۰ ۱۳ دی ۱۴۰۰
اون دوستانی که با پرچم آمریکا پیام دادید و فکر کنم از مجاهدین خلق هستید لطفا اگه میخواید با نظام جمهوری اسلامی بجنگید ذهنیت بچه های ده هشتاد ما را تخریب نمين با کلماتی مانند آزادی هم بازی نکنید شما و رفقای منافق و رفقای آمریکایی تون کم ضربه به این مملکت نزدید
Iran (Islamic Republic of)
دهه هشتادی
۱۳:۴۹ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
بالاخره آینده ما دهه هشتادیا از دهه نودی های پر رو و لوس بهتره
Iran (Islamic Republic of)
دختر دهه هشتادی
۱۴:۳۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
دقیقا. دهه نودیا خیلی گودزیلان. نسل ما پاک تره. کسی توهین نکنه. کسی هم ما دهه هشتادیا رو بچه مچه فرض نکنه و گودزیلا. یه دهه هشتادی کوچیکترینش«۸۹»۱۲ سالشه و بزرگترینش«۸٠» ۲۱ سالشه. همشون نوجوان جوانن دیگه.بچه حساب نمیان. هرکاری بکنن انحراف دار و گودزیلا نیستن.
Iran (Islamic Republic of)
Ae
۱۵:۲۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
درود من خودمم دهه هشتاد ام ولی دوست داشتم دهه شصتی باشم زیاد با هم سن و سال هام موافق نیستم ولی بنظرم دهه هشتادیا جسور ترین دهه قرن هستن
ولی زیاد کارای عجق وجق میکنن آبرومون میبرن
Iran (Islamic Republic of)
Saba
۱۴:۱۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
ما دهه هشتادیا یجوری هسیم که عقلمون از همه بیشتر
و همه عاشقمون هسن
Iran (Islamic Republic of)
Sky
۱۸:۱۳ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
ما دهه هشتادیا هرچی باشیمممم با شما خیلی فرق داریم و این خاص بودن مارو نشون میده!اگه دنبال جلب توجهی واسه اینه که توجه ندیدیم. اگه از صب تاشی تو فضای مجازییم واسه اینه که نزاشتید تک فضای واقعی زندگی کنیم!
هفتادی سوختن واسه چیزی که هشتادیا باهاش جنگیدن و نوکیا با آرامش دارن کنارش زندگی میکنن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
من همیشه میترسیدم از دهه هشتادیا و نودیا خودمم دهه هشتادیما ولی از آینده میترسیدم فکر میکردم فقط خودم فکر آینده ام فکر میکردم اونطور که میخوام نمیشه ولی دمتون گرم یه چیز واضحی بگم؟ اگه نظرات دهه 80 رو بخونین فکر کنم متوجه يه تفاهمي ميشين آینده آینده داره انتظارمونو میکشه این مطلبو که خوندم داشتم عین سماور قل میزدم ولی نظرات عین آب رو آتیش بود
بزارین خووووووب روشنتون کنم ما ترسناکیم ما هیولاییم ما هر موجود وحشتناکی که بگین هستيم ميدونين چرا؟ چون سر به هواییم مثل شماها نیستیم تا تقی به توقی بخوره عین چی بشینیم سر جامون اگه چیزی رو بخوایم زمین و زمانو به هم میبافیم ولی خوب فعلا بچه ایم مراعات میکنیم بخاطر احترام شاید الان آرزو کنيم و دعوامون کنین بگيم باشه چشم ولی از این خبرا نیست
#سلامتی _ هشتادیا
یه سال دیگه میام همینجا ببینم این پست چند ت لایک میخوره تا مصمم تر بشم
در ضمن ما هیچی نمیفهمیم؟؟؟ هه فعلا که ما درکمون از کرونا بیشتره تاشماها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
دهه هشتادیا چرا تو چشمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
سلام
من به عنوان یه دهه هشتادیه ۱۴ ساله اینجا یه انتقادی دارم
تاحالا به این فکر کردین که چرا ما دهه هشتادیا بازی با کامپیوتر و گوشیو به بازی های فیزیکی و تحرکی رو ترجیح میدیم ؟

دلیلش اینه که دنیایی رو ساختین برای ما که حاضریم این صحنه های خشن رو ببینیم تا حالمون خوب شه و یادمون بره

یکم فکر کنین ببینین کدوم نسل سوختس
دهه شصتیا میگن ما تو جنگو بدبختی بزرگ شدیم
ولی
نمیدونن که ما هم تو یه جنگی مجازی و اقتصادی هستیم که از لحاظ روحی مارو میکشه ، نمیدونن که ما چه کارایی میکنیم که حامون خوب شه ، نمیدونن که ما چه چیزایی رو دیدیم و تجربه کردیم ، نمیدونن برای خوددرمانی چه کارایی کردیم



سلامتی همه هشتادیا
Iran (Islamic Republic of)
خوده خوده درد
۲۳:۰۹ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
سلام هشتادیا
پرچممون همیشه بالا
خشگل
شیک پوش
عاقل
بی عصاب
با ادب
با فرهنگ
اوووووه نگم براتون...
هچکس نمیتونه یه ده هشتادیو درک کنه
سلامتی هشتادیا
Iran (Islamic Republic of)
ثمره
۰۱:۵۹ ۰۱ اسفند ۱۳۹۹
یعنی چی ما ترس نداریم که با افتخار میگم ده هشتادیم و 12سالمه
United Arab Emirates
ناشناس
۱۳:۳۹ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
سلام منم یه دهه هشتادی هستم متولد سال ۸۶ نسل ما نسل عجیبی باورت کنین نیمی از دهه ما بچه طلاقی هستن نسل ما خیلی بروز تر پدر ومادرهای ما پیش کم آوردن اینقدر بروز هستیم وخیلی ما دهه هشتادی ها عصبی هستیم خیلی بی حوصله ایم ما اصلا اون چیزی برای ما مناسب نیست ولی استفاده می کنیم مثل آهنگ رپ آهنگهای تتلو چرا آخه مثل اینستا ۱۸ ساله ها باید استفاده کنند نه پایین تر آرین ما اگه این کارو نکنیم نسل ما از همه دهه عالیه میشه ولی من آهنگ های پاپ گوش می دهم نه رپ من دارم سعی میکنم چیزی واسم مناسبه ومفید استفاده کنم
Iran (Islamic Republic of)
دختر دهه هشتادی
۱۴:۴۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
حالا خوبه که بزرگیم دیگه همه بالای ۱۲ سال و تو دهه مون ۱۸ سال هم داریم.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۳۸ ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
آب بازیه......
اسید پاشی که نیس.......
یه جوری میگید وحشتناک انگار به هم قیر داغ میپاشیدن
Iran (Islamic Republic of)
بهار
۲۱:۰۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
اول سلامتی خودمون دهه هشتادیا
دوم بله ترسناکیم پس یا درست و حسابی درک کنید یا اصن حرف نزنید
سوم اگه جنگ بشه شماها میرید می جنگید تو آینده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
اگه ترسناک نبودیم که دیه دهه هشتادی نبودیم همین ترسناکی کمکمون کرده حالا ببینین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۱۴ دی ۱۳۹۹
من خودم دهه هشتادیم و وقتی این مقاله رو خوندم حالم ازشون بهم خورد اخه یکی نیست بهشون بگه اسکولا شما لازم نیست زر مفت بزنین اره ما مالکای دنیای مجازیم و به امید روزی که مالک دنیای واقعی هم بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۱۴ دی ۱۳۹۹
سلام.من یه دهه هشتادیم. اره درسته ما دهه هشتادیا طرز لباسمون حجابمون درست نیست ولی این به جامعه‌ای که توش زندگی میکنیم هم بستگی داره.جامعه‌ی ما قدر مارو نمیدونه ما ی افکاری داریم ی استعدادهایی داریم که اگه درکمون کنن و بهمون احترام بزارن تو دنیا نظیر نداریم.
الان نوجوونا و جوونای کشورای خارجی دانشمندن،چرا چون بهشون احترام میزارن به سلیقشون به استعدادشون به طرز فکرشون براشون همه امکانات رو فراهم میکنن چون میدونن ایندشون به جوونا و نوجوناشون بستگی داره.ولی ما چی تا صدامون در میاد هزارتا حرف پشت سرمون میزارن،فشاری که هم از جامعه نسبت به ما هست هم از خانواده‌ها آخرش یا خودکشی میکنیم یا فرار
خواهش میکنم بزرگترها به ما هم احترام بزارین ب تصمیماتمون به طرز فکرمون ب استعدادهامون.ما الان تو یه دوره‌یی هستیم که به کمک شما بزرگتراباحتیاج داریم به مهر و محبت احتیاج داریم به احترام احتیاج داریم تا بتونیم موفق بشیم.اینده‌ی کشورتون به ما بستگی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
خدا از دهنت بشنوه
Iran (Islamic Republic of)
صدرا
۲۲:۳۲ ۱۰ دی ۱۳۹۹
سلام من یک دهه هشتادیم دهه هشتادیا غریر قابل پیشبینی هستند. ور هر کاری که خواستن میتونن انجام بدن
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۱:۴۰ ۲۳ تير ۱۳۹۹
سلام
من خودم یه دهه هشتادیم آخه کیا مث دهه هشتادیا غیرت دارن کیا مث دهه هشتادیا خوشگلا یعنی ما ها ترسناکیم اتفاقات خیلیم جذابیم بعدشم کی می دهه هشتادیا احترام بره همه می زارن کی مثل دهه هشتادیا مهربونن خوب معلومه مادهه هشتادیا اصلی نداریم ولی دلیل نمی شه که بگن ماچون اعصاب نداریم احترام نمی داریم یاون اصلا خونوادمون برامون مهم نیستن خونوادمون می زارم تو مردمک چشمون پرچمها ما دهه هشتادیا بالاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
الان من یه دهه هشتادیم درسته مدل لباس پوشیدن و اخلاق مون فرق کرده اما هیچکس نمیتونه ما رو درک کنه جامعه متفاوت شده به خاطر همونه چرا همه فکر میکنن ما بدیم ما بد نیستیم چون هیچکس درکمون نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
پرنیا
۲۰:۰۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
خب منم دهه هشتادی ام ولی کاملا با سایت مخالف بودم یعنی چی میگن ما هشتادیا هر چی رو که دیدیم میخوایم یا میگن غرب زده ایم ما کاری به غرب نداریم ولی بد نیست بدونید چیزای خاصی تو ذهن ما هشتادی ها هست که هیچ نسلس توانایی درک نداره در ضمن کی گفته ما ترسناکیم البته اگه یه بار دیگه این حرفو بزنید میخورمتون
Iran (Islamic Republic of)
پرنیا
۲۰:۰۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
خب منم دهه هشتادی ام ولی کاملا با سایت مخالف بودم یعنی چی میگن ما هشتادیا هر چی رو که دیدیم میخوایم یا میگن غرب زده ایم ما کاری به غرب نداریم ولی بد نیست بدونید چیزای خاصی تو ذهن ما هشتادی ها هست که هیچ نسلس توانایی درک نداره در ضمن کی گفته ما ترسناکیم البته اگه یه بار دیگه این حرفو بزنید میخورمتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
یه دهه شصتی ام و کلا میبینم اوضاع فرق کرده مثل اصحاب کهف !قدر ما دهه شصتی ها رو کسی ندونست.ولی یادش بخیر هیچ موقع ما دهه شصتیها فراموشش نمیکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
اینا امریکایییین
۱۸:۵۵ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
سلام دوستان به حرفای این هابب که تو پستاشون پرچم امریکا زده گوش نکنین اینا همه دسیسه های دشمنه که میخواد جامعمونو نابود کنه یکم فکر کنید اینا که دلشون به حال ما نمیسوزه
Iran (Islamic Republic of)
A
۲۱:۴۱ ۱۹ دی ۱۳۹۸
سلامتی همه دهه هشتادیا
Iran (Islamic Republic of)
دهه هشتادی
۱۹:۲۱ ۰۷ مرداد ۱۴۰۱
ما دههه هشتادیا همه چیزمون خاصه ..!
اگه هم ب قول خودتون زیاد سرمون تو گوشیه و همش تو فضای مجازیه بخاطرع اینکه چیزه خاصی تو زندگی ندیدیم ک بخوایم بهش علاقه مند بشیم ...!!
می‌دونید چرا ما علاقه زیادی ب زندگی نداریم و همش سرمون تو گوشیه چون چون فضای مجازی مارو با بقیه مقایسه نمیکنه ، مارو با بخاطره مسائل کوچیک سرزنش نمیکنه ، مارو قضاوت نمیکنه ! همین کاری که دهه شصتی بهش عادت کردن و بدون دلیلی قضاوت میکننن
Iran (Islamic Republic of)
بنین
۱۶:۱۲ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
با سلام خیلی خیلی ممنونم ولی دهه هشتادیا نسبت به سایرین دهه ها خیلی باهوش هستند و جامعه سازان خوبی خواهند بود
Iran (Islamic Republic of)
awmirtb
۲۳:۱۴ ۱۰ آبان ۱۳۹۸
میدونی شما هر کار کنین نمیتونین هشتادیارو درک کنین
Iran (Islamic Republic of)
هشتادی
۲۳:۲۹ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
اونایی که میگن ما از هشتادی ها می ترسیم باید بگم بترسید چون ما واقعا ترسناکیم و غیر قابل پیش بینی . به سلامتی همه هشتادی ها .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
آره والا ظاهرا باید چن نفرو بخوریم تا شاید ولمون کنن
United States of America
ناشناس
۰۰:۴۵ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
هیچی دهه هشتادی نمیشه.بهشون توجه نکنید.مگه بهتر دهه هشتادی ها هم داریم؟ به سلامتی همه دهه هشتادیااا.
United States of America
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
من یه دهه هشتادیم و فقط۱۴ سالمه دلیل نمیشه چون سنم کمه هیچی نفهمم خودتون دیگه دیدین که ما متفاوتیم و هرچیو میفهمیم این جامعه است که اخلاق و لباس پوشیدنمون و اینجوری کرده این جامعه است که ازادی نداره پس ما برای خودمون ازادی ایجاد میکنیم و تفریح های مختلف ما دیگه نمیخوایم مثل نسل های گذشته فقط یه جا بشینیم ما گذشته رو ندیدیم درسته سختی هارو ندیدیم و نچشیدیم ولی از زبون پدرمادرامون که شنیدیم که چی میگن دیگه اونقدر عاقل شدیم که اشتباهات دیگران و نکنیم ولی من مطئمنم همین ماهاییم که جامعه رو میسازیم انقدر هم پشت سرمون حرف نزنین بخدا لولو خرخره نیستیم انقدر دهه هشتادی دهه هشتادی میکنین
Iran (Islamic Republic of)
nadia-84
۲۱:۰۹ ۰۴ خرداد ۱۳۹۸
بزار فک کنن لولوخرخره ایم
حداقل یکم روشون کم میشه
سلامتی خودمون ک هیچ دهه ای هشتاد نمیشه
نادیا 14 اصفهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
بزار بگن بزا هم گذشته هم آینده رو پر کنیم بعدا تو کتابای مطالعات اجتماعی اسممون میاد فحشمون میدن
United States of America
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
من یه دهه هشتادیم و فقط۱۴ سالمه دلیل نمیشه چون سنم کمه هیچی نفهمم خودتون دیگه دیدین که ما متفاوتیم و هرچیو میفهمیم این جامعه است که اخلاق و لباس پوشیدنمون و اینجوری کرده این جامعه است که ازادی نداره پس ما برای خودمون ازادی ایجاد میکنیم و تفریح های مختلف ما دیگه نمیخوایم مثل نسل های گذشته فقط یه جا بشینیم ما گذشته رو ندیدیم درسته سختی هارو ندیدیم و نچشیدیم ولی از زبون پدرمادرامون که شنیدیم که چی میگن دیگه اونقدر عاقل شدیم که اشتباهات دیگران و نکنیم ولی من مطئمنم همین ماهاییم که جامعه رو میسازیم انقدر هم پشت سرمون حرف نزنین بخدا لولو خرخره نیستیم انقدر دهه هشتادی دهه هشتادی میکنین
Iran (Islamic Republic of)
هشتادی
۱۶:۵۵ ۱۸ تير ۱۳۹۷
آب بازی مشکلیه؟؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۱:۵۰ ۲۳ تير ۱۳۹۹
نه چون فک می کنم ما بدیم اما ما خودمون بهتر از همه ای غیرت داریم مهربان هستیم اصاب نداریم ولی خودمون کنترل می کنیم آبروی خانوادمونو روی چشمون می زاریم فک کنم اینا مارو درک نمی کنن بعدشم با هوش تر از ما نیست
Germany
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
نمیدونم... اینا یا فک میکنن ماها هیولاییم یا فک میکنن مث خودشونیم شاید...اینا همه شون به جای درک کردن فقط قضاوت میکنن:/
Iran (Islamic Republic of)
ستاره
۱۷:۰۱ ۱۶ تير ۱۳۹۷
هه بلاخره یه توجه ای هم به دهه هشتادی ها شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۸ فروردين ۱۳۹۷
دهه هشتادی ها خیلی قوی هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
گزارش خیلی خیلی خوبی بود تو رو خدا بیشتر به این مسئله توجه کنین و مطلب بزارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
من ازين دهه هشتادي ها خيلي ميترسم
Iran (Islamic Republic of)
nadia-84
۲۱:۱۱ ۰۴ خرداد ۱۳۹۸
نترس تاحالا کسیو نخوردیم
البته تضمین اینده رو نمیکم
Iran (Islamic Republic of)
مبینا
۲۲:۴۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
ترس نداره که منم یه ده هشتادی ام اما به نظر من ده هشتادی ها به اندازه کافی به اتفاقات اطرافشون اشراف دارن پس ترسی نداره
Canada
ناشناس
۲۰:۳۸ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
دهه هفتادی ها مثل دهه هشتادی ها هستن در اصل هیچ فرقی ندارن و هشتاد دنباله همین دهه اس. و همین رفتارها رفتارهای دهه هفتادی هاست .
اون مساله قرار و... مربوط به دهه هفتادی ها بود چند سال پیش که درش البته دهه هشتادی ها هم بودن
عرضم اینه دهه بحران فرهنگی از دهه هفتاد شروع شد چون فرهنگ سازی درست نشد.
اگه در دهه هفتاد بدحجاب داشتیم یا از هر 10 نفر 3 نفر



دهه هفتادی ها انسانهای خودمحوری بودن و هستن کمتر دهه هفتادی ای میشه پیدا کرد که این "خود محوری و خودخواهی و فرد گرایی" درش دیده نشه. البته یکسری خصوصات مثبت هم دارن و اون بنوعی سنت شکنی هست که اگر در مسیر درست قرار بگیره میتونه سازنده باشه.
دهه شصتی ها ازدواج نگرده دهه هفتادی ها ازدواج میکردن و به یک سال نکشیده طلاق میگرفتن و این دقیقا نشون دهنده میزان سطحی نگری این نسل بود. نسلی که همه چیز داشت همه چیز و همه چیز در اختیار اونها بود . برعکس دهه شصت که پدر اونها رو در اوردن .
این نسل (هفتاد) یک فرصت طلایی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
من ازين دهه هشتادي ها خيلي ميترسم
Iran (Islamic Republic of)
Ava
۱۰:۴۰ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
ببخشيدا منم دهه80ديم الان ترسناكم مگه دهه 80چشه دستم بخواد أصلا عشق هست دهه هشتاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
عااره بترررررس... بترس از آدمایی که یه زمانی که زیادم دور نیست همه ی کنترل جامعه دستشون میفته...آدمایی که هیچ وقت درک نشدن هیچ وقت کسی اونارو نفهمید و همه فقط خواستن درباره شون نظر بدن خب ترس دارن دیگه
Canada
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
نسل ها با هم تفاوت دارن من دهه شصتی هم با نسل گذشته فرق داشتم و خيلی رفتارهای ما هم برای بزرگترها عجيب بود ، دهه هشتادی ها هم با توجه به پيشرفت علم و فضای مجازی رفتارهايی دارند كه از نظر ما پذيرفته نيست اما چيزی كه مهمه خانواده است ، ريشه خيلی از مشكلات در خانواده است صحبت كردن با بچه ها و وقت گذاشتن برای هم از خيلی از اين اتفاق ها جلوگيری ميكنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
باور کن اولین دهه شصتی هستی که انقدر با شعوری
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۲:۱۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
متأسفانه مطالعات روانشناختی و جامعه شناسی در کشور ما از کمیت و کیفیت مناسبی برخوردار نیستند،
بیاییم به جای برخوردهای احساسی، نگرش های علمی را در مورد افراد و قشرهای جامعه گسترش دهیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
مردم حق زندگي كردن دارند
Germany
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
اون زمان دهه ۵۰و۶۰معلمهاارزش واعتباری داشتن براهمین اثرتربیتی اوناروبچه هابیشتربوداماالان هم ازنظداقتصادی هیچ وهم اینکه درسیستم آموزش وپرورش به دانش آموزبیشترازمعلمان بهاداده میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
اغده ای روانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
به تجربه عرض میکنم که با ممانعت و مقابله چیزی عاید والدین و خصوصا جامعه نمیشود. مرحله اول باید این نسل را شناخت و به آنها راستگوئی و تربیت و احترام متقابل آموخت. بعنوان یک پدر عرض میکنم که خیلی از نیازهای فرزندم را نمیفهمم. اصلا خیلی رفتارهائی را که دارد برایم عجیب و غریب است. مطمئنم که از نظر تفکر از من خیلی جلوتر است و با توجه به این سعی خودم را میکنم که به او ادب و احترام یاد بدهم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
آفرین خیلی خوبی
Iran (Islamic Republic of)
تینار
۱۰:۰۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
گزارش خیلی خیلی خوبی بود تو رو خدا بیشتر به این مسئله توجه کنین و مطلب بزارین چون واقعا نمی دونیم چه جور رفتاری رو با بچه هامون داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
شما ها نمیخواد کاری کنین بچسبین به نسل بعدی آب از سر ما که گذشت ما هم سختی ها رو به جون میخریم تجربه میشه واسه آینده آینده ما داریم میاااااایممممممممممممممممم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
روانی ها ما همه مثل همیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
قدر امثال ما دهه ۶۰ ندانستید که با وجود فقر دوران کودکی اکثرمون و کنکور چند ساله و دوری خانواده و در نهایت بیکاری و ... دم نزدیم و بفکر ما هم نبودید و خوشحالم با دهه هشتاد طرفید که مثل هیولا شدن
Germany
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
خب همین به قول خودتون دم نزدنتون عقده ایتون کرده که طرز فکرتون این طوریه...شما هم با دهه هشتادیا طرفی عزیزم...ماها اعتراض میکنیم به چیزی که ناراحتمون میکنه که نشیم یکی مث شما یه آدم منفی باف منفی نگر عقده ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
روانی تو واقعن