المنار گزارش داد:

استعفای سعد حریری چیزی جز بازتاب ناکامی‌های سعودی‌ها نیست/ عربستان به دنبال جنجال است

استعفای سعد حریری از نخست‌وزیری لبنان، در چارچوب سیاست فرار به جلوی عربستان سعودی صورت گرفت.

المنار: استعفای سعد حریری چیزی جز بازتاب ناکامی‌های سعودی‌ها نیست/ عربستان به دنبال جنجال استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ گزارشگر شبکه تلویزیونی المنار، درباره اعلام خبر استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان از عربستان گفت: بدون هیچ اشاره قبلی، شبکه سعودی العربیه استعفای نخست وزیر لبنان را اعلام کرد. پیش از آنکه خود سعد حریری «بیانیه استعفایش» را قرائت کند، شبکه سعودی العربیه مضمون سخنان او را به صورت فوری پخش کرد. حریری در سخنرانی ضبط شده از پشت میزی که شبیه دفتر نخست وزیر نبود و تصاویر با کیفیت پایینی داشت، از محل نامعلومی در عربستان متن مکتوبی را قرائت کرد. 

در ادامه این گزارش آمده است: شاید خود سعد حریری بیش از هر فرد دیگری از استعفایش شگفت زده است. زیرا او در حالی بیانیه استعفایش را قرائت کرد که چند روز پیش از آن، بر موفقیت های دولت خود تاکید کرده و از توافق گسترده در دولت سخن گفته بود. حریری باقی ماندن دولت خود را به نفع لبنان دانسته بود. چه چیزی باعث شد دیدگاه حریری به این سرعت و سادگی تغییر کند؟ حریری روز پنج شنبه در افتتاح مرکز آموزش و کنفرانس ها در فرودگاه بیروت، با مهمانداران هواپیماها عکس سلفی گرفت.

گزارشگر شبکه المنار خاطر نشان کرد: نزدیک ترین افراد به حریری هم این سوال را مطرح می کنند که چرا او در این شرایط استعفا کرد؟ حتی افراد نزدیک به او هم می گویند او برنامه ای برای استعفا نداشت. او چند روز پیش هم به عربستان سفر کرده بود. حریری پس از آن سفر در جلسه کابینه لبنان گفته بود عربستان خواهان حفظ ثبات سیاسی لبنان است. حریری پیش از ترک لبنان به اعضای کمیته انتخابات گفته بود که سفر بیست و چهار ساعته ای به عربستان خواهد شد و در جلسه آینده این کمیته شرکت خواهد کرد.

حریری پیش از اطلاع به رئیس جمهور لبنان، استعفای خود را در رسانه ها اعلام کرد. حریری در تماس تلفنی با میشل عون رئیس جمهور لبنان همزمان با پخش سخنان ضبط شده اش، استعفای خود را به او اطلاع داد و اعلام کرد در سه تا چهار روز آینده به لبنان باز خواهد گشت. نخستین بار در تاریخ معاصر لبنان بود که استعفای نخست وزیر از خارج کشور صورت گرفت. با اینکه همه منتظر و نگران هستند، اما وحشتی وجود ندارد، زیرا حضور رئیس جمهور لبنان در کاخ بعبدا (کاخ ریاست جمهوری لبنان)، ضمانتی برای حفظ اوضاع است.

گزارشگر شبکه المنار افزود: عربستان در اداره سیاست خارجی اش موفق نبوده و نتوانسته است بحران های داخلی خود را هم از بین ببرد. عربستان در صحنه های مختلف در منطقه از جمله یمن، سوریه و عراق ناکامی های متعددی داشت. در این مدت، لبنان از کشمکش ها در منطقه دور بود. مقامات سعودی در این شرایط تلاش کردند سیاست فرار به جلو را اجرا کنند. این فرار از بحران های خارجی و نیز داخلی عربستان است. بنابراین استعفای سعد حریری چیزی جز بازتاب ناکامی های سعودی‌ها نیست. آنها به دنبال جنجال رسانه ای هستند تا بتوانند مدتی نفس تازه کنند.

 

انتهای پیام/

 

نقش عربستان در استعفای سعد حریری

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار