آیا هدف از بازداشت‌های اخیر در عربستان سعودی حذف مخالفان بن سلمان است؟

خبرگزاری رویترز در گزرشی به بررسی علل بازداشت یازده شاهزاده و ده‌ها وزیر کنونی و سابق در عربستان سعودی پرداخت.

آیا هدف از بازداشت‌های اخیر در عربستان سعودی حذف مخالفان بن سلمان است؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، در پی بازداشت یازده شاهزاده و ده ها وزیر کنونی و سابق در عربستان، بسیاری از تحلیلگران گفتند هدف از این پاکسازی چیزی فراتر از بحث مبارزه با فساد است و هدف اصلی از میان برداشتن هر گونه مخالفت احتمالی با محمد بن سلمان، پسر پادشاه عربستان است که اجرای یک طرح اصلاحات جنجالی و بلندپروازانه را پیگیری می کند.

محمد بن سلمان در ماه سپتامبر اعلام کرده بود ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان برداشته خواهد شد و تلاش می کند از طریق ترغیب و تشویق سرمایه گذاری در بخش سرگرمی عمومی و نیز سفر گردشگران خارجی به این کشور، به چندین دهه سنت محافظه کاران در این زمینه پایان دهد. در سیاست های اقتصادی نیز وی هزینه های دولت را در برخی زمینه ها کم کرده و قصد دارد قسمت زیادی از دارایی های دولتی را به فروش برساند.

جیمز دورسی، عضو ارشد دانشکده مطالعات بین الملل اس. راجاراتنام در سنگاپور نوشت: «سرکوب های اخیر از سنت اجماع در داخل خاندان حاکم فاصله می گیرد، کارکردهای درونی و مخفیانه این خاندان معادل کارکردهای کرملین در دوره اتحاد جماهیر شوروی سابق است.»

این تحلیلگر نوشت: «با این حال بازداشت ها و اخراج ها نشان می دهد که شاهزاده محمد بجای ایجاد ائتلاف، در حال گسترش نفوذ آهنین خود در خاندان حاکم، ارتش و گارد ملی است تا از این طریق ظاهرا با مخالفت گسترده ای که در درون خاندان و نیز ارتش این کشور با اصلاحات مورد نظر وی و نیز جنگ در یمن وجود دارد مقابله کند.»

یکی از اقتصاددانان یکی از بانک های منطقه خلیج فارس نیز که به سبب حساسیت های سیاسی خواست نامش فاش نشود گفت در عربستان هیچکس باور ندارد که هدف این پاکسازی ها، فساد باشد. این اقتصاددان افزود: «بحث اصلی، تقویت قدرت و نیز سرخوردگی از این مسئله است که اصلاحات با سرعت بالا رخ نداده است.»

برخی منابعی که با دولت عربستان تماس دارند به این خبرگزاری گفتند برخی از بازداشت شدگان گفته می شود در هتل گرانقیمت ریتز-کارلتون در بخش دیپلماتیک ریاض نگهداری می شوند. این هتل و ساختمان نزدیک آن ماه قبل محل برگزاری یک کنفرانس بین المللی بود که هدفش معرفی عربستان به عنوان یک مقصد برای سرمایه گذاری تعیین شده بود.

 

انتهای پیام/

 

بازداشت های گسترده در عربستان 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار