نظافتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ماجرای صدور یک میلیون و 400 هزار ویزای غیرمجاز برای اربعین/ پول روادید صادر شده به جیب چه کسی می‌رود؟

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت از ماجرای صدور یک میلیون و 400 هزار ویزای غیرمجاز اربعین پرده برداشت.

ماجرای صدور یک میلیون و 400 هزار ویزای غیرمجاز برای اربعین/ پول روادید صادر شده به جیب چه کسی می‌رود؟محسن نظافتی مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص مشکل تاخیر در صدور ویزای برخی از زائران اربعین در روزهای گذشته اظهار کرد: در حال حاضر تاخیری در صدور ویزای زائران اربعین وجود ندارد و از روز پنج شنبه تمام ویزاها به روز صادر می شود.

وی افزود: تاخیر در صدور ویزای برخی از زائران اربعین دو علت داشت که یکی از آن‌ها پایان ماموریت گروه کنسولی عراق بود که باعث شد کار در روزهای 27،26 و 28 مهرماه تعطیل شود.

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت گفت: در روزهای 27،26 و 28 مهرماه کار گروه کنسولی عراق تمام شد و باید جای خود را با گروه جدید تعویض می‌کرد، در صورتی که بر اساس صورتجلسه‌ای که میان وزارت کشور ما با کشور عراق امضا شده بود، نباید این اتفاق رخ می داد. زیرا سال گذشته هم با این مشکل رو به رو شده بودیم و قرار شده بود که امسال دیگر این مسئله تکرار نشود که علی‌رغم تلاش‌های ستاد مرکزی اربعین و سفیر ایران در عراق این موضوع حل نشد و وقفه را در روند صدور روادید در 12 نقطه از 16 نقطه کشور به وجود آورد.

نظافتی ادامه داد: کار بسته شدن حساب گروه کنسولی قبلی و شروع به کار گروه جدید 2 تا 3 روز در کار صدور ویزا تاخیر انداخت. در حالی که در این بازه زمانی روزانه تا 100 هزار نفر برای دریافت ویزا ثبت نام می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه مشکل بعدی در تاخیر صدور ویزا تغییر هزینه روادید دلاری به ریالی بود، گفت: در روز جمعه 28 مهرماه ستاد مرکزی اربعین به سازمان حج و زیارت اعلام کرد که باید از روز شنبه 29 مهرماه برای صدور هر ویزا 170 هزار تومان به صورت ریالی از زائران دریافت شود، در صورتی که سفارت عراق پنج روز بعد یعنی در روز چهارشنبه سوم آبان ماه صدور روادید ریالی را آغاز کرد.

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت گفت: عنوان اینکه دلیل تاخیر در صدور ویزا ناهماهنگی بین سازمان حج و زیارت و کارگزاری ها است نوعی فرافکنی است، دلایل، اسناد و مدارک لازم موجود است که از طریق بانک مربوطه از چه روزی و چه ساعتی هزینه ریالی به حساب سفارت واریز شده است.

صدور 880 هزار ویزا از سوی سازمان حج و زیارت

وی با بیان اینکه سازمان حج و زیارت تاکنون 880 هزار ویزا صادر کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر 96 درصد از زائرانی که در سامانه سماح ثبت نام کرده اند ویزای خود را دریافت کرده اند، مابقی ویزاها در مراکز و دفاتر غیرمجاز صادر شده است.

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت گفت: طبق قانون، ویزای کشورهای عراق، سوریه و عربستان باید توسط دفاتر مجازی که از سازمان حج و زیارت مجوز دریافت کرده اند صادر شود، اما متأسفانه این قانون زیر پا گذاشته شده و 2 هزار و 470 دفتر زیارتی که قانونی هستند معترض هستند که چرا یک میلیون و 400 هزار ویزای اربعین باید توسط این تعداد دفاتر غیرمجاز صادر شود که متوسط آن 200 هزار ویزا به ازای هر دفتر غیرمجاز است و 880 هزار ویزا توسط 2 هزار و 400 دفتر زیارتی مجاز که متوسط آن 350 ویزا استف صادر شود. حال باید دید درآمد این دفاتر غیرمجاز که انحصار ویزا را در اختیار دارند، چقدر است؟ و در حال حاضر تخلفات این دفاتر در دست بررسی است.

نظافتی ادامه داد: کنسولگری اهواز از ابتدا اعلام کرد که به دفاتر زیارتی ویزا نمی‌دهد و پس از مذاکره متعدد اعلام شد که ویزا باید با واسطه‌گری 2 دفتر غیرمجاز عراقی به دفاتر زیارتی سازمان حج ارائه شود، علی‌رغم اعلام متعدد این موضوع به ستاد مرکزی اربعین، متأسفانه برخورد لازم صورت نپذیرفت. حال با توجه به اینکه در استان خوزستان 103000 متقاضی برای اخذ ویزا وجود داشت و این استان مقام دوم را در کشور دارد، فقط 8 هزار ویزا برای حج و زیارت توسط کنسولگری اهواز صادر شده است.

وی گفت:همچنین به دلیل کندی کار در کنسول‌گری موقت شیراز، مجبور شدیم گذرنامه 9 هزار زائر را که کنسولگری مذکور نمی‌توانست صادر کند، به تهران بفرستیم که همین امر موجب سرگردانی مردم و معطلی زیاد شد. متأسفانه نکات مهم دیگری هم در موضوع چگونگی صدور روادید مردم در دفاتر غیرمجاز و جعل ویزا و غیره وجود دارد که متعاقبا به اطلاع مردم  خواهد رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حیدرتاجیک
۰۷:۴۷ ۱۴ آبان ۱۳۹۶
سلام
من ازاتباع افغانی ساکن ایران هستم دارای کارت آمایش الان 10روزه تمام مدارک روتحویل دادیم پیام ازسامانه سماح هم اومده ولی هنوز به من مدارک ندادن برم کربلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۱۳ آبان ۱۳۹۶
چه کسی بررسی میکند و چه کسی جوابگو هست با گران فروشی ویزا ؟
آخرین اخبار