کنیسه 300 ساله یهودیان در هرات بازسازی می‌شود

۳۰۰ سال قبل از امروز در منطقه ای در جنوب شهر هرات یهودیانی زندگی می کردند که اکنون از آنان کسی باقی نمانده اما کنیسه‌ها و گورستانی که ساخته‌اند، هنوز هم محلی برای بازدید باستان شناسان، جهانگردان و مردم افغانستان است.

کنیسه 300 ساله یهودیان در هرات بازسازی می شودبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، ۳۰۰ سال قبل از امروز در منطقه ای در جنوب شهر هرات یهودیانی زندگی می کردند که اکنون از آنان کسی باقی نمانده اما کنیسه‌ها و گورستانی که ساخته‌اند، هنوز هم محلی برای بازدید باستان شناسان، جهانگردان و مردم افغانستان است.

عبادتگاه یهودیان هرات در سالیان گذشته و بر اثر جنگ‌ها و حوادث طبیعی خسارت دیده و در حال فروپاشی قرار دارد اما مسئولان ادارۀ اطلاعات و فرهنگ هرات خبر از آغاز کار مرمت و بازسازی این بنای تاریخی می‌دهند و تاکید دارند: این اداره در تلاش است تا همۀ بناها و آبده‌های تاریخی – فرهنگی هرات را حفاظت کرده و آن‌ها را بازسازی کند.

آریا رئوفیان، رئیس اداۀ اطلاعات و فرهنگ هرات با بیان اینکه کنیسۀ « یوآو» ۳۰۰ سال قدامت دارد و به شدت تخریب شده گفت: کار بازسازی این بنای تاریخی و زیبا قرار است تا یک ماه دیگر پایان یابد.

رئوفیان هزینۀ اعمار مجدد این بنای ۳۰۰ ساله را ۵۰۰ هزار افغانی اعلام کرد و اظهار داشت: وزارت اطلاعات و فرهنگ این مبلغ را برای مرمت بخش‌های تخریب شدۀ این کنیسه در نظر گرفته‌‌است.

 کنیسه 300 ساله یهودیان در هرات بازسازی می شود

این مقام فرهنگی ولایت هرات با ابراز نگرانی از تخریب شدن بناهای تاریخی در سالیان اخیر از آغاز برنامۀ بازسازی و مرمت این بناها از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ خبر داده، تصریح کرد: ادارۀ اطلاعات و فرهنگ هرات تمام تلاش خودرا به خرج خواهد داد تا با مرت این بناها از فروپاشی و تخریب بیشتر آبده‌های تاریخی هرات جلوگیری کند.

رئوفیان اظهار امیداواری کرد که گردشگران و بخصوص باستان شناسان بیشتری برای بازدید از محل‌های تاریخی و فرهنگی هرات به این شهر بیایند.

کنیسۀ « یوآو» مربوط به یهودیانی است که در حدود ۲۰۰ سال قبل در هرات زندگی می‌کردند.

یهودیان هرات در اواخر قرن ۱۲ میلادی در منطقۀ « درب عراق» مشهور به شهر کنه « محل موسایی‌ها» سکونت داشتند.

اکنون از یهودیان ۴ کنیسه بنام‌های « یوآو، گل کیا، هریوا و ملاعاشور» در کنار ۱ حمام و یک گورستان در شهر هرات برجای مانده‌است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار