معاونت علمی در هفته ای که گذشت؛

ساخت بازی‌هایی مرتبط با فناوری زیستی در اولویت است / امضای قرارداد همکاری ایران و آلمان در حوزه انرژی

معاونت علمی در هفته‌گذشته با رویدادهای متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بیان برخی از این موارد می‌پردازیم.

ساخت بازی‌هایی مرتبط با فناوری زیستی در اولویت است / امضای قرارداد همکاری ایران و آلمان در حوزه انرژیبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شرکت‌های خصوصی به کمک نهادهای دانش بنیان‌ می‌آیند ، ساخت بازی‌هایی مرتبط با فناوری زیستی در اولویت است،امضای قرارداد همکاری ایران و آلمان در حوزه انرژیو انرژی‌های نو کمک حال اقتصاد کشور از جمله اخبار مهم معاونت در هفته گذشته است. 

شرکت‌های خصوصی به کمک نهادهای دانش بنیان‌ می‌آیند

علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری گفت: به دلیل ظرفیت بالای اتاق بازرگانی و شرکت‌های خصوصی عضو آن این تفاهم نامه امضا شده است.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که ارتباط میان شرکت‌های خصوصی با حوزه دانش بنیان پر رنگ‌تر شوند و از این طریق شرکت‌های خصوصی ایده‌های دانش بنیان خود را در استارت آپ‌ها وارد کرده تا مراحل تجاری سازی انجام گیرد.


امضای قرارداد همکاری ایران و آلمان در حوزه انرژی

امیر حسین میرآبادی مدیر کارگروه بین‌الملل و دی‍پلماسی فناوری ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی  اظهار کرد: طراحی مکانیزم‌های همکاری ایران و آلمان، تعیین اولویت‌های کاری و موضوعات مشخص در هر حوزه از اهداف برگزاری این کمیته بود تا در نهایت با جمع بندی موضوعات مطرح شده نقشه راهی برای افزایش همکاری‌های این حوزه بین دو کشور تدوین شود.

وی ادامه داد: با تدوین این نقشه راه در واقع بستر حمایتی مشخص می‌شود تا دو دولت از فعالیت و پروژه‌های این حوزه حمایت کنند و با تسهیل و رفع موانع برای همکاری بخش‌های خصوصی در نهایت نیز شاهد توسعه روابط دو کشور در حوزه انرژی باشیم. 

علاقه مندی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی‌ در حوزه انرژی‌های تجدید‌پذیر

حمیدرضا‌ امیرنیا‌ رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی‌های تجدید‌پذیر‌ گفت: در کشور ما با وجود‌ مقدار زیادی‌ انرژی‌های‌ تجدید‌پذیر از جمله انرژی‌ خورشیدی و بادی‌ اما به این موضوع توجه جدی نمی‌شود اما در کشورهای اروپایی‌ با وجود‌ اینکه انرژی بسیار کمتری‌ نسبت به ایران دارند‌، به خوبی از آنها‌ استفاده می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی‌های تجدید‌پذیر، با اشاره به اینکه در کشور ظرفیت‌ 40 مگاباتی‌ انرژی بادی‌ وجود دارد ، اظهار کرد: ما از استفاده از انرژی‌ بادی‌ غافل بوده‌ایم و با وجود ظرفیت‌ بالا‌ نتوانستیم‌ آن طوری که باید و شاید عمل کنیم‌، باید با به کارگیری‌ انرژی‌ خورشیدی‌ سوخت های فسیلی را کاهش دهیم‌.

جهش بزرگ ایران در انرژی‌های تجدیدپذیر/ انرژی‌های نو کمک حال اقتصاد کشور

چیت‌چیان وزیر سابق نیرو  اظهار کرد: برخی از افراد گفته بودند که انرژی‌های تجدیدپذیر برای ایران مقرون به صرفه نیست و میزان انرژی که بوسیله توربین بادی به دست می‌آید قیمت بیشتری در مقایسه با خرید انرژی دارد که این مسئله برای من تعجب انگیز بود.

وی بیان کرد: کشور آلمان باوجود اینکه نیروگاه‌های هسته‌ای خود را تعطیل کرده است هم در رشد چشمگیر اقتصادی داشته و هم با تمام این صحبت‌ها میزان مصرف سوخت فسیلی‌اش را کاهش داده است.

چیت چیان با بیان اینکه برای تامین ۴۵ درصد از سوخت مصرفی نیروگاه‌های حرارتی کشور مجبور بودیم از سوخت مایع استفاده کنیم اظهار کرد: امروزه که تمام فازهای پارس جنوبی راه اندازی شده است اما هنوز ۱۵ درصد از سوخت نیروگاه‌های حرارتی ما بوسیله سوخت مایع تامین می شود.

آغاز به کار ۲۲۷ طرح سرمایه گذاری در کشور / ۴ میلیارد سرمایه گذاری در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر

محمد خزاعی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: ۲۲۷ طرح سرمایه گذاری در ایران در حال انجام است و به زودی کارهای اولیه آنها شروع می شود و در حدود ۱۹ میلیارد دلار مبلغ سرمایه گذاری خارجی مصوب ما بوده که در میان آنها ۶۴ طرح سرمایه گذاری ها در حوزه انرژی های تجدید پذیر است.

وی بیان کرد: در بحث سرمایه گذاری در حوزه انرژی های نوین صحبت و بررسی های زیادی شده است و باید در انرژی های خورشیدی فعالیت های بیشتری کنیم زیرا در ایران حدود ۳۰۰ روز هوای آفتابی داریم.

خزاعی با بیان اینکه بیش از ۴ میلیارد سرمایه گذاری تاییده شده در حوزه انرژی های تجدید پذیر و خورشیدی انجام شده است، گفت: در حوزه انرژی های خورشیدی چندین طرح با سرمایه گذاری ۳ میلیارد دلاری در کشور درحال انجام است.


ساخت بازی‌هایی مرتبط با فناوری زیستی در اولویت است

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری بیان کرد: بر اساس تفاهم نامه ستاد با آموزش و پرورش، محتوای کتب درسی به نحوی تغییر خواهد کرد که زین پس به جای زیست شناس، زیست فناور در مدارس تربیت خواهد شد.

قانعی با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌های اصلی ستاد توسعه زیست فناوری ترویج مفاهیم مربوط به حوزه دانش آموزی است، اظهار کرد: بخش دانش آموزی اصلی‌ترین پایه ترویج زیست فناوری محسوب می‌شود. برای جلب دانش آموزان نیازمند راه‌های به روز و جذاب بودیم به همین دلیل به سراغ ساخت بازی‌های رایانه‌ای رفتیم تا از طریق این بازی‌ها مفاهیم زیست فناوری را به دانش آموزان آموزش دهیم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.