مديركل دفتر امور روستايی و شوراهای استانداری يزد:

جایگاه و ویژه دهیاران در مدیریت منابع آبی روستاها

مديركل دفتر امور روستايی و شوراهای استانداری يزد گفت: دهیاران موظف‌اند در رابطه با جلوگیری از تخلفات با سازمان آب منطقه‌ای همکاری‌های لازم را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  محمد یارمند مديركل دفتر امور روستايی و شوراهای استانداری يزد گفت: دهیاران موظف‌اند در رابطه با جلوگیری از تخلفات با سازمان آب منطقه‌ای همکاری‌های لازم را داشته باشند و این خود منجر به توسعه روستاها و حفظ اصالت آن خواهد شد.

 یارمند پیش از ظهر امروز در اولین نشست حفاظت از رودخانه‌ها و منابع آب استان یزد با اشاره به جایگاه عظیم و ویژه دهیاران در مدیریت روستاها، گفت: دهیار به‌عنوان مدیر روستا ایفاگر نقش مهمی هستند و بیش از 47 وظیفه در قانون دهیاری‌ها برای شخص دهیار تعیین‌شده است.

وی در ادامه افزود: دهیار وظیفه دارد تا تدابیر لازم را برای حفظ روستا اتخاذ کرده و دقت لازم را داشته باشد؛ لذا هیچ‌کس به جزء شخص دهیار مدیریت بهینه را در روستا نمی‌تواند داشته باشد و با شناخت کامل وظایفی که طبق قانون بر عهده آ ن هاست باید بتوانند هوشمندانه و قانونی حداقل وظایف را انجام دهد.

مدیرکل روستایی استان بابیان دو عامل نهادسازی و تغییر رویکرد، تصریح کرد: اگر بخواهیم توسعه اتفاق افتد باید این دو عامل با یکدیگر اجرا شود که با این تفاسیر در حال حاضر نهادسازی به‌خوبی در حال انجام است لیکن تغییر نگرش و رویکرد است که در مردم روستا باید اتفاق بیفتد و بحث مدیریت منابع آبی و حفظ مسیل‌ها و رودخانه‌ها و جلوگیری از تعدی به حریم رودخانه‌ها در دستور کار قرار بگیرد و مردم مطلع شوند.

این مقام مسئول با تأکید بر نقش و وظیفه دهیاران در جهت حفظ حرایم و بستر رودخانه‌ها و جلوگیری از هرگونه تخلف در بستر رودخانه‌ها و حریم، خاطرنشان کرد: طبق قوانین ایجاد هرگونه اعیانی و غرس نهال در حرایم، مسیل‌ها و رودخانه‌ها ممنوع است و قانون در مبحث کشت و زرع به‌صورت موقت اجازه صادر کرده است.

یارمند اظهار داشت: متأسفانه امروزه در بیش از 300 روستا آب‌رسانی سیار صورت می‌گیرد و مردم برای آب شرب نیز با مشکل روبرو هستند.

وی با تأکید بر انجام اقدامات پیشگیرانه قبل از صورت گرفتن تخلفات، تصریح کرد: در بحث ساخت‌وسازها و اجرای پرونده‌ها به کمیسیون 99 که از وظایف دهیاران است، باید نظارت‌هایی وجود داشته باشد تا منجر به صدور حکم تخریب نشود که این عامل خوشایند نبوده و تبعات خوبی را به دنبال نخواهد داشت.

مدیرکل روستایی استان با اشاره به اینکه مبحث حریم رودخانه‌ها موضوعی نیست که دولت از آن کوتاه آید، اذعان کرد: با مشارکت و همکاری دهیاران شاهد روزی خواهیم بود که کمترین تعدی و تعرض به این حرایم صورت گیرد.

این مقام مسئول بابیان افزایش روزافزون چاه‌های غیرمجاز، عنوان کرد: متأسفانه مردم نسبت به این مسئله کم‌توجه شده‌اند و این خود یک چالش و بحران محسوب می‌شود؛ متأسفانه امروزه در بیش از 300 روستا آب‌رسانی سیار صورت می‌گیرد و مردم برای آب شرب نیز با مشکل روبرو هستند.

یارمند در پایان با اشاره به لزوم وجود آب در زیبایی و طراوت طبیعت و روستاها، گفت: ما باید حداقل آن فضای سبز موجود و باغاتی را که داریم باتدبیر و همت دولت حفظ کنیم.

انتهای پیام/ ی

افزایش روزافزون چاه‌های غیرمجاز دروستاهای یزد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار