در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کریمی‌قدوسی: اگر برجام از دستور کارمان خارج شود تنها به معاهده آژانس پایبندیم

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: اگر برجام به طور کلی از دستور جمهوری اسلامی ایران خارج شود ما به همان NPT پایبند خواهیم بود.

جواد کریمی‌قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بدعهدی‌های آمریکا در برجام و تصمیم مجلس در قبال آن گفت: اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی بوسیله ایران در فصل اول و تیتر اول برجام ذکر شده است لذا الزام بین‌المللی برای جمهوری اسلامی ایران در این مورد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه پروتکل الحاقی تا زمانی که در مجلس تصویب نشده دولت می‌تواند به صورت داوطلبانه آن را اجرا کند، تصریح کرد: خروج از آن بسیار سهل و آسان است و با یک نامه قضیه پایان می‌یابد البته این پایان به منزله قطع ارتباط با آژانس برای بازرسی‌ها نیست.

نماینده مردم مشهد و کلات اظهار کرد: براساس پروتکل الحاقی یک سری قوانین سختگیرانه‌تر برای کشور‌های هسته‌ای در نظر گرفته شده است که البته بسیاری از کشور‌ها هم آن را نپذیرفته‌اند و تنها همان معاهده آژانس یعنی NPT را قبول کرده‌اند که مورد پذیرش ما هم هست.

کریمی‌قدوسی ادامه داد: برزیل یکی از کشورهایی است که پروتکل الحاقی را نپذیرفته و در زمان بازدید آژانس از مراکز هسته‌ای‌اش با نصب دیوارهایی اجازه نگاه کردن به آن‌ها را نمی‌دهد زیرا فیزیک‌ برند آن سانتریفیوژ را از آن خود می‌داند و معتقد است آژانس نمونه آن را می‌تواند طراحی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: اگر  برجام به طور کلی از دستور جمهوری اسلامی ایران خارج شود ما تنها به همان معاهده آژانس (NPT) پایبندیم و بازرسی‌ها بر اساس همان قانون انجام می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار