کارشناس ژاپنی: کره شمالی از این پس بدون آزمایش هم قادر به توسعه توان هسته‌ای خود است

به نوشته اکسپرس، پیونگ‌یانگ هم اکنون از توانمندی کافی برخوردار است تا به عنوان یکی از کشور‌های هسته‌ای جهان معرفی شود.

کارشناس ژاپنی: کره شمالی از این پس بدون آزمایش هم قادر به توسعه برنامه‌های اتمی استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی اکسپرس؛ «تِتسو ساوادا»، استادیار موسسه فناوری توکیو معتقد است رشد سریع توان هسته‌ای کره شمالی به این معناست که این کشور بدون آزمایش و انفجار هسته‌ای نیز قادر به توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود است.

ساوادا در مصاحبه با خبرگزاری روسی ایتارتاس گفت: کره شمالی به طور مداوم تکنولوژی هسته‌ای خود را ارتقا می‌دهد و به عقیده من، هم اکنون به سطحی رسیده است که دیگر نیازی به انجام آزمایش و انفجار اتمی برای توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود ندارد. البته این ایده من است که پس از تحلیل ششمین آزمایش اتمی این کشور به آن دست یافته ام.

وی ادامه داد: آزمایش هسته‌ای روز ۳ سپتامبر کره شمالی کاملا موفقیت آمیز بود. کارشناسان کره شمالی با انفجار بمب هیدروژنی به قدرت ۲۵۰ کیلو وات تی ان تی، بزرگترین آزمایشی که می‌توانستند انجام دهند را به مرحله اجرا درآوردند. این آزمایش نشان داد، پیشرفت کیفی برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی حتمی است و به نظر می‌رسد این کشور از این پس فعالیت‌های خود را با کمترین تبلیغات ادامه دهد تا اتهامات وارده بر خود را سبک سازد.

ساوادا با اشاره به برنامه‌های هسته‌ای هند و پاکستان اظهار داشت: پیونگ یانگ پس از شش آزمایش هسته‌ای دیگر نیازی به این اقدامات ندارد. همانطور که چند انفجار هسته‌ای در هند و پاکستان در سال ۱۹۹۸ ثبت شد و از آن پس برنامه‌های اتمی آن‌ها بدون تبلیغات ادامه یافت. آن‌ها به سطح مشخصی از برنامه‌های هسته‌ای خود رسیدند و از آن پس به آزمایش و انفجار پایان دادند. آن دوره‌ای که کشور‌هایی همچون آمریکا و شوروی سابق با تکرار آزمایش‌های اتمی خود در صدد نمایش قدرت خود بودند به پایان رسیده است.

کره شمالی در اوایل ماه اکتبر اعلام کرد به «قدرت کامل هسته ای» دست یافته است.

پیش از این نیز مقامات ژاپنی اعلام کردند آزمایش هسته‌ای کره شمالی نشان می‌دهد که این کشور به فناوری‌های پیشرفته دست پیدا کرده و پیونگ‌یانگ هم اکنون از توانمندی کافی برخوردار است تا به عنوان یکی از کشور‌های هسته‌ای جهان معرفی شود.

انتهای پیام/

رشد سریع توان هسته‌ای کره شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار