گاردین خبر داد؛

بوریس جانسون با هدف رایزنی درباره برجام به واشنگتن سفر می‌کند

وزیر خارجه انگلیس قصد دارد به منظور متقاعد کردن سناتور‌های آمریکایی برای حفظ برجام، هفته آینده به واشنگتن سفر کند.

بوریس جانسون با هدف رایزنی درباره برجام به واشنگتن سفر می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین؛ «بوریس جانسون»، وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد در سفر هفته آینده خود به واشنگتن تلاش خواهد کرد سناتور‌های آمریکایی را به حمایت از برجام متقاعد کند و از آن‌ها بخواهد تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نکنند.

جانسون از توافق هسته‌ای با عنوان «یک پیروزی بزرگ دیپلماتیک» نام برد و مدعی شد؛ این توافق تغییر محسوسی در سیاست‌های ایران در خاورمیانه، مانند حمایت از حزب الله در لبنان و انصارالله در یمن، بوجود نیاورد.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، تهدید کرد توافق هسته‌ای را لغو خواهد کرد مگر آنکه کنگره و دیگر متحدان واشنگتن شرایط سخت تری برای ایران وضع کنند و محدودیت بر برنامه هسته‌ای ایران را دائمی کنند.

بوریس جانسون که در کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس سخن می‌گفت، به بیان سخنانی کاملا ضد ایرانی پرداخت و مدعی شد: «رفتار ایران شرایط بسیار خطرناکی بوجود آورده است؛ اما این موضوع بسیار حیاتی است که آمریکا توافق هسته‌ای را برهم نزند. ۸۰ میلیون ایرانی شایسته آن هستند و نیاز دارند دستاورد‌های توافق و تعامل را احساس کنند. آژانس بین المللی انرژی اتمی تعهد ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده است. این کشور آینده‌ای فوق العاده در پیش دارد؛ اما این مسائل نباید چشم ما را به روی رفتار‌های مخرب ایران ببندد و یا نسبت به آنچه در حال انجامش هستند، بی توجه کند.»

جانسون در ادامه افزود: ممکن است بتوانیم ایران را با وضع تمهیدات جدید، تحت فشار بیشتری قرار دهیم؛ اما شخصا مخالف آن هستم که سخت گیری‌های جدید تاثیری بر توافق هسته‌ای بگذارد و به گونه‌ای شود که از نظر ایرانی‌ها ملغی به حساب آید. نگران آن هستم که تحریم‌های احتمالی بیشتر بر ایران، به همان اندک تعاملات اقتصادی که اخیرا با این کشور گشایش یافته نیز صدمه وارد کند.

جانسون تاکید کرد کانال‌های همکاری لندن و واشنگتن حیاتی خواهد بود؛ اما حاضر نشد راهبرد جدید ترامپ در قبال ایران را مورد انتقاد قرار دهد. وزیر خارجه انگلیس مدعی شد: همین که ترامپ فقط از تایید پایبندی ایران امتناع کرد و سرنوشت آن را به عهده کنگره گذاشت تا در ۶۰ روز آینده درباره بازگرداندن تحریم‌ها تصمیم گیری کند، نشان می‌دهد رئیس جمهور آمریکا بسیار هوشمندانه عمل کرده و به طور یکجانبه در این باره اقدامی انجام نداد و هسته مرکزی برجام را دست نخورده باقی گذاشت.

جانسون در ادامه افزود: این مطلب بسیار مهم است که هرگونه تحریم جدیدی که علیه ایران اعمال می‌شود از طریق مکانیسم‌های قطعنامه مورد توافق صورت بگیرد و نه از طریق اقدامات یک جانبه.

جانسون مدعی شد برخی قسمت‌های توافق هسته‌ای به مذاکره مجدد نیاز دارد، به ویژه بخشی که به «غروب خورشید» معروف است و در آن یک دوره هشت ساله برای اجرای توافق هسته‌ای تعیین شده به این معنی که عده‌ای معتقدند پس از این هشت سال، ایران می‌تواند به سرعت حرکت در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای را در پیش بگیرد.

سفر جانسون به واشنگتن دو روزه خواهد بود و درباره مسائل دیگری مانند تعرفه گمرکی بالای هواپیما‌های جنگنده در ایرلند شمالی نیز که از سوی وزارت دارایی آمریکا وضع شده، توافق آب و هوایی پاریس و برکسیت گفتگو خواهد کرد.

 

انتهای پیام/

 

سفر وزیر خارجه انگلیس به آمریکا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار