رئيس مركز ملی تحقيقات و مطالعات باروری ابرها در استان يزد:

بدهی‌های سال گذشته مانع بارورسازی ابرها در استان یزد شد

رئيس مركز ملی تحقيقات و مطالعات باروری ابرها در استان يزد گفت: به‌ دلیل نبود اعتبار، در سال جاری عملیات بارورسازی ابرها را نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  فرید گلکار  رئيس مركز ملی تحقيقات و مطالعات باروری ابرها در استان يزد گفت: به دلیل وجود مشکلات عدیده و بدهی‌های سال گذشته که بر بار مشکلات سال جاری افزوده است، به‌احتمال‌زیاد در سال جاری عملیات بارورسازی ابرها را نخواهیم داشت.

گلکار  بابیان اینکه در سال جاری تاکنون درزمینهٔ باروری ابرها پروژه‌ای را شروع نکرده‌ایم گفت: اجرای پروژه‌ها نیز ممکن است به دلایل گوناگون با تأخیر صورت گیرد و یا حتی در سال جاری اجرایی نشود.

وی با اشاره به اهمیت غیرقابل بیان آب مخصوصاً تولید آب با روش بارورسازی که ازنظر اقتصادی نیز به‌صرفه است، اظهار داشت: در 52 کشور جهان پروژه‌های باروری به‌صورت خیلی گسترده در حال انجام است، به‌عنوان‌مثال کشور عمارات با وضعیت خاصی که ازلحاظ اقلیمی دارا است با استفاده از 6 فروند هواپیما در خصوص باروری ابرها در حال فعالیت است درحالی‌که در کشور ما در کل تنها دو هواپیما در این زمینه‌داریم که فرسوده بوده و عمر آن‌ها بالای 32 سال است.

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در استان با عنوان اینکه از مهم‌ترین معضلات و مشکلات درزمینهٔ عملیاتی شدن پروژه‌ها فرسوده بودن و قدیمی بودن تجهیزات موجود است، تصریح کرد: ما فعلاً پیگیر هستیم تا بتوانیم این اعتبارات را تأمین کنیم درحالی‌که تاکنون برای تجهیز در سال جاری اعتباراتی نداشته‌ایم.

گلکار در ادامه افزود: در رابطه با فرسودگی‌های موجود یک سری جایگزینی‌ها باید صورت گیرد که این‌ها همگی زمان‌بر بوده و در ضمن نیازمند یک سری اعتبارات ویژه نیز است؛ لیکن تخصیصات در سال گذشته بسیار اندک بوده و تقریباً 10 درصد کل بوده و بنیه مالی ما را ضعیف کرده و تحت‌فشار شدیدی قرار داده است؛ همچنین اعتبارات امسال نیز بخش عمده‌ای از آن به پرداخت بدهی‌های گذشته اختصاص‌یافته است.

این مقام مسئول با اشاره به‌ضرورت اجرایی بارورسازی ابرها اذعان کرد: مسئولین نیز در این زمینه همراهی خوبی دارند، منتهی مشکل اعتبارات و بودجه مشکل عمومی کشور است و فقط به این زمینه ختم نمی‌شود؛ درعین‌حال به دلیل اهمیت ویژه بارورسازی ابرها نیاز است تا تغییر و تحول خاصی در بحث تجهیزات و امکانات صورت گیرد و توجه در این زمینه باید بسیار بیشتر شده و از وظایف ماست که به روشنگری مسئولین بپردازیم.

وی با عنوان اینکه هزینه هر سورت پرواز برای انجام عملیات باروری متغیر است و بستگی به شرایط دارد، اظهار داشت: تقریباً هر پرواز به‌صورت میانگین 120 الی 130 میلیون تومان هزینه دارد که شامل کرایه هواپیما، هزینه بیمه، مواد باروری و ... است.

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در استان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأثیرگذاری پروژه‌های بارورسازی در افزایش بارش‌ها، افزود: میزان تأثیرگذاری عملیات باروری نیز بسیار متغیر بوده و با ارزیابی‌های صورت گرفته در هرماه و هر منطقه بسیار متفاوت است، لیکن به‌صورت میانگین اگر بتوانیم در ماه به 15 الی 20 درصد افزایش بارش دست‌یابیم نتیجه خیلی خوب و مطلوبی خواهد بود.

گلکار در پایان تصریح کرد: با توجه به اهمیت این طرح‌ها و استقلال کامل در این زمینه و وجود متخصصین کار بلد، لیکن باید توجه بیشتری به این فناوری شده و از ظرفیت‌های خود حداکثر استفاده را داشته باشیم.

انتهای پیام/ی

 باورسازی ابرها در استان نیامند اعتبار است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار