مدیر گروه‌ ایمونولوژی‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران؛

ایران رتبه دوم پیوند کبد در منطقه

نیک نام گفت: ایران از نظر تعداد جراحی پیوند کبد و ویژگی‌های آن در جایگاه دوم در منطقه غرب آسیا‌ قرار دارد.

ایران رتبه دوم پیوند کبد در منطقهبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمدحسین‌ نیک‌نام‌ مدیر گروه‌ ایمونولوژی‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران صبح امروز‌ در چهارمین کنگره‌ پیوند کبد در تهران که در بیمارستان امام خمینی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از موفقیت‌های پزشکی کشورمان فعالیت در حوزه جراحی پیوند کبد است زیرا من معتقدم‌ که این عمل یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین کارهای پزشکی در دنیا محسوب می‌شود و خوشبختانه‌ پزشکان و متخصصان‌ ایرانی از استعداد بالایی‌ در این حوزه برخوردار هستند.

وی بیان کرد: خوشبختانه امروزه تعداد زیادی پیوند کبد در کشورمان با تمام پیچیدگی‌هایش انجام می‌شود و این مسئله‌ نشان دهنده‌ توانایی بالای‌ متخصصان‌ ایرانی است.

سالیانه به هزار پیوند کبد نیاز داریم

 نیک‌نام با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی شیراز و تهران بیشترین‌ پیوند کبد را در طول سال‌ انجام می‌دهند‌، افزود: سالیانه‌ 300 پیوند کبد در کشور انجام می‌شود که بیشترین‌ این عمل‌ها در 2 دانشگاه علوم پزشکی شیراز و تهران است اما به طور کلی‌ بر طبق آمار‌ لیست‌ انتظار بیماران پیوند کبدی‌ کشورمان نیازمند سالیانه هزار جراحی پیوند کبد است.

مدیر گروه‌ ایمونولوژی‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه امروزه‌  جراحی پیوند کبد در کودکان انجام می‌شود، افزود: در این عمل بخشی از کبد فرد دهنده را به کودک بیمار‌ پیوند می‌زنند و خوشبختانه این عضو حیاتی‌ بدن این توانایی را دارد که خود  را در دوره‌ای بازسازی کند و به سایز طبیعی‌ برسد.

نیک‌نام با اشاره به رتبه ایران در پیوند کبد گفت: کشور ما از نظر تعداد جراحی پیوند کبد و ویژگی‌های آن در منطقه غرب آسیا‌ بعد از ترکیه در جایگاه دوم قرار دارد و موفقیت‌های چشمگیری در زمینه‌ جراحی پیوند کبد داشته ایم و هر روز‌ دنیا شاهد‌ رشد و ترقی‌ ایران در این رشته است.

حل چالش صف انتظار پیوند کبد با ایجاد بانک اطلاعاتی

وی، گفت: تعداد افراد موجود در لیست‌ انتظار یکی از چالش‌های جدی در دنیا محسوب می‌شود و همیشه به طور کامل تعادلی بین تعداد افراد دهنده و گیرنده وجود ندارد در همین راستا‌ به نظرم داشتن یک بانک اطلاعاتی‌ کمک بزرگی در این زمینه می‌تواند به ما بکند.

نیک‌نام یادآور شد: خوشبختانه امروزه فرهنگ اهدای عضو پس از مرگ‌های مغزی ایجاد شده است و ما باید‌ این فرهنگ را در جامعه افزایش دهیم‌ و با تشخیص‌ به موقع بیماری‌ها پیوند کبد هر چه سریع‌تر انجام شود.

انتهای پیام/

ایران رتبه دوم پیوند کبد در منطقه را دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار