باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

پرداخت های غیرقانونی و نجومی بودجه را نحیف می‌کند/ وابستگی بودجه امسال به نفت تغییری نکرد

دولت‌ها در نظام برنامه‌ریزی و هزینه کرد بودجه، کاملا حساب‌شده پیش بروند و از تاثیر نوسانات قیمت نفت بر روی بودجه جلوگیری کنند.

وابستگی  بودجه امسال به نفت هم مثل سالهای قبل است/ پرداخت های غیرقانونی و نجومی بودجه را نحیف می‌کند/ دولت برای تامین درآمد، اسناد خزانه منتشر کرد که این کار تبعاتی دارد.به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دولت شش ماه قبل از پایان سال باید بودجه سال آینده را به مجلس تحویل دهد، هر چند که اکثر دولت‌ها در موقع مقرر، بودجه را به مجلس تحویل نمی‌دهند، با این همه بحث بر سر بودجه سال آینده از جمله بحث‌های مجلس با دولتیان است.

اصولا بودجه اصلی‌ترین ابزار اجرای برنامه‌ها وسیاست های دولت است و بدون برنامه ریزی دقیق برای منابع،  اداره امور دولت ممکن نیست . 

به نظر می‌رسد که فارغ از جناح بندی سیاسی دولت‌ها، اقتصاد ایران از گذشته با مشکلات ساختاری روبه روبوده  و این مشکلات هنوز هم برطرف نشده‌اند. 

 با این حال عملکرد بودجه‌ای دولت یازدهم و دوازدهم نشان داده است که با وجود کسری بودجه دولت با برداشت از صندوق توسعه ملی و استقراض از بانک مرکزی به نوعی دخل و خرجش با هم هماهنگ شده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، گفت: یکی از مشکلات اساسی در نظام برنامه‌ریزی بودجه، وابستگی بودجه به نفت است، البته هم اکنون، به دلیل اینکه نفت به فروش نرفته است و درآمدهای نفتی کمتر شده است، بودجه نفتی هم به مراتب پایین می آید،  که البته این امر ارادی نیست و فشار مالیاتی بدی بر بخش های تولید اقتصاد آورده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه هزینه های جاری دولت تاثیری زیادی در کاهش بودجه عمرانی کشور دارد، گفت: هزینه های جاری دولت بسیار زیاد شده است و این افزایش هزینه ها در درجه اول حاصل استخدام‌های بی رویه دولتی و در درجه دوم حاصل افزایش حقوق و مزایای کارمندان دولتی بوده است.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی درمورد تبعات کسری بودجه دولت اضافه کرد: نبود تحقق درآمدهای دولتی در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و آموزشی تاثیر خود را بر جای می‌گذارد، از همین رو باید دولت‌ها در نظام برنامه‌ریزی و هزینه کرد بودجه، کاملا حساب‌شده پیش بروند.

این نماینده مجلس با تاکیدبر فاصله گرفتن دولت از درآمدهای نفتی تصریح کرد: تحولات بازار نفت موجب بی انضباطی مالی در نظام برنامه ریزی و سایر بخش های آن می‌شود. این وابستگی باعث می‌شود که از ظرفیت های تولیدی غیر نفتی کشور در تامین منابع مالی فعالیت های دولتی استفاده نشود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: افزایش نقدینگی و تورم ارتباط زیادی با کسری بودجه دارد. به عنوان نمونه دولت برای تامین هزینه های خود اوراق خزانه منتشر می کند.

انتهای پیام/

دولت برای تامین درآمد، اسناد خزانه را منتشر کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۲۲ دی ۱۳۹۶
در نظر است حقوق وزیران، وکیلان، استانداران و... در کشور نسبت به حقوق امسال 10 درصد کم شود.
Iran (Islamic Republic of)
هوشی
۰۸:۵۰ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
پرداختهای غیرقانونی ونجومی وغیرمنصفانه باسقف چندین میلیونی وعدم مدیریت وپارتی بازی و و و بودجه وضعفا وفقیران راروزبه روز وسال به سال ضعیف ونحیف کرده ومی نماید
Iran (Islamic Republic of)
هوشی
۰۸:۵۰ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
پرداختهای غیرقانونی ونجومی وغیرمنصفانه باسقف چندین میلیونی وعدم مدیریت وپارتی بازی و و و بودجه وضعفا وفقیران راروزبه روز وسال به سال ضعیف ونحیف کرده ومی نماید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
ضعف اقتصادی توکشوربیداد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
تجمل گرایی و زیاده خوایی یکی از عوامل نحیف شدن بودجه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
چطوره همه مردم دوباره برویم سر کلاس اول دبستان وشعر میهن خویش را کنیم آباد را مرور میکنیم من به همه مسوولان هم توصیه
میکنم با ما بیان سر کلاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۴ آبان ۱۳۹۶
رشد اقتصادی با ارتقای تولید صورت میگیرد
Netherlands
ناشناس
۱۷:۲۹ ۱۴ آبان ۱۳۹۶
ما می توانیم در بخش های دیگر سرمایه گذاری کنیم
Germany
ناشناس
۱۴:۳۴ ۱۴ آبان ۱۳۹۶
باید با یک برنامه ریزی اساسی و دراز مدت راهکارهای مناسبی را برای خروج از این بحران را در نظر گرفت
-
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۴ آبان ۱۳۹۶
بهتره صادرات غیر نفتی افزایش پیدا کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۴ آبان ۱۳۹۶
بهتره در هزینه هایی که ضرورتی ندارند صرفه جویی بشه و در مواقع لزوم از بودجه استفاده شود اینطور مشکلات اقتصادی رفع میه
آخرین اخبار