حسینی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

سابقه اروپا نشان می‌دهد که در نقض تعهدات خود تفاوت چندانی با آمریکا ندارد

عضو شورای مرکزی جمنا گفت: سابقه کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که در نقض تعهدات خود تفاوت چندانی با آمریکا ندارد.

سابقه اروپا نشان می‌دهد که در نقض تعهدات خود تفاوت چندانی با آمریکا نداردسیدمحمد حسینی عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره نقش اروپا در اجرا و حفظ برجام، اظهار کرد: مواضع به ظاهر متفاوت اروپایی‌ها با ترامپ درباره تهدید به خروج از برجام عده‌ای را در داخل کشور دچار وسوسه کرد که اگر آمریکا تهدید خود را عملی و از برجام خارج شود می‌توان این قرارداد را با اروپا ادامه داد و از همراهی آنها بهره‌مند شد.

وی افزود: جالب است که این سخنان از زبان کسانی شنیده می‌شود که ایده قبلی آنان کنار آمدن با کدخدا بود ولی آیا اروپا می‌تواند در این قضیه در برابر سیاست‌های ایالات متحده بایستند و راه متفاوتی را فراروی خود قرار دهد؟ قرائن و شواهد روابط جمهوری اسلامی و اروپا در چهار دهه گذشته نشان می‌دهد که تکیه و اعتماد به سیاستمداران اروپایی یک اشتباه راهبردی است که گذشت زمان خسارات آن را آشکار می‌سازد.

حسینی تصریح کرد: فرانسه،‌ انگلیس، آلمان و دیگر قدرت‌های اروپایی همواره به بازار پرمصرف و 80 میلیونی ایرانی چشم طمع داشته‌اند لذا طبیعی است که به گونه‌ای سخن بگویند که این منافع و سود هنگفت آسیب نبیند.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب بیان کرد: اگر ترامپ راه دیگری برگزیند و اروپایی‌ها بر سر دوراهی انتخاب بین ایران و آمریکا قرار گیرند آیا باز هم بر مواضع فعلی خود در برجام ایستادگی می‌کند؟ چرا هنوز که هیچ اتفاقی نیفتاده شرکت توتال اعلام می‌کند ماندنش در ایران منوط به تأیید برجام از سوی کنگره است و این سوال به وجود می‌آید که شرکت‌های اروپایی در برابر جریمه‌ها و وزارت خزانه‌داری آمریکا تاب مقاومت دارند؟ اگر چنین است پس چرا هنوز با وجود گذشت مدتها از اجرای برجام در سرمایه گذاری اساسی در ایران تعلل می‌ورزند.

دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی تأکید کرد: سوال دیگری که در ذهن به وجود می‌آید این است که چرا هنوز بانک‌های معتبر اروپایی از ترس مجازات آمریکا مبادلات در روابط بانکی خود را با بانک‌های جمهوری اسلامی برقرار نمی‌کنند و آیا این عدم همکاری نشانه‌ای بر عدم پایبندی به مفاد برجام نیست؟

وی اذعان کرد: اگر در موضوع برجام اروپا مواضع متفاوتی ابراز می‌دارد اما در قضیه موشکی، منطقه و حقوق بشر خواهان برخورد شدید با ایران است و چه بسا از آمریکا خود را نگران‌تر جلوه می‌دهد و حاضر است هر گونه همکاری در تحریم‌ها علیه ایران داشته باشد بر این اساس چگونه می‌توان به اروپا اعتماد کرد که تحریم‌ها را به اسم و عنوان دیگری گسترش ندهد.

حسینی افزود: سابقه اروپا نشان می‌دهد که در نقض تعهدات خود تفاوت چندانی با آمریکا ندارد که یک نمونه بارز آن در دوران مرسوم به اصلاحات رخ داد و در سال 82 جمهوری اسلامی ایران تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای و پروتکل‌های الحاقی و بازرسی‌های فراتر از معاهدات بین المللی را پذیرفت و اجرا کرد و از طرفی اروپا به الزامات توافق سعدآباد عمل نکرد به گونه‌ای که روحانی دبیر شورای عالی سیاست ملی به این امر واکنش نشان داد و در نهایت رفع تعلیق انجام شد.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب در پایان خاطرنشان کرد: مواردی که ذکر شد کافی است تا چشم و گوش مسئولان را باز کند و درنظر گیری این امر که آزموده را آزمودن خطاست کافی‌ست تا دچار اشتباه و اعتماد به اروپایی‌ها نشویم.

انتهای پیام/

نقش کشورهای اروپایی در مقابل بدعهدی های آمریکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار