سردار جلالی در گفت‌وگوی ویژه خبری:‌

باید موضع قاطعی درباره تحریم کاتسا داشته باشیم/تهدیدات ژنتیک اگر به درستی کنترل نشود، جهان را تهدید می‌کند

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت:امیدواریم دولت، بخش دفاع و شورای امنیت ملی نسبت به قانون تحریم کاتسا موضع مستحکمی اتخاذ کنند.

گفتاگوبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ پدافند غیر عامل و مقابله با انواع تهدیدها در برنامه گفتگوی ویژه خبری (یکشنبه،‌7 آبان ماه)  با حضور سردار محمدحسین جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به اینکه در جنگ سایبری نمی‌توانیم صلح را تعریف کنیم، افزود: طبیعتاً در حال جنگ هستیم، در حوزه اقتصادی در حال جنگ هستیم به طوری که دشمن بر علیه اقتصاد ما آرایش جنگ کرده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۸۲ رهبر معظم انقلاب فرمان تشکیل سازمان پدافند غیرعامل در ستاد کل نیروهای مسلح را صادر فرمودند، عنوان کرد: به لحاظ مأموریت این امر در بدنه اجرایی دستگاه‌ها تعریف شده است.

سردار جلالی با اشاره به اینکه این سازمان به بررسی، رصد و پایش تهدید و راه‌حل‌های مقابله‌ای می‌پردازد، ادامه داد: ما اقدام به شبیه سازی اثر تهدید بر سازه ها و طرح‌هایمان می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ سال قبل در اوایل تغییر تهدید بودیم، اظهار داشت: نقطه عطف تغییر تهدید در دنیا و در منطقه از سال ۱۹۹۱ شروع شد به طوری که تهدید باهدف فروپاشی شوروی بود و با حضور آمریکا در منطقه نوع جدیدی از تهدید با تغییر کارکرد به وجود آمد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به توسعه و گسترش رسانه ها افزود: شکل و ماهیت تهدید تغییر کرده است به طوری که ۲۸ سال است که در نسل چهارم جنگ به سر می بریم.

وی با اشاره به ورژن های جدید جنگ گفت: ۱۵ سال قبل تهدید سایبری در حوزه اطلاع رسانی، بازی و سرگرمی بود اما امروز سایبر در حال فراگیر شدن در همه حوزه‌هاست، یعنی سایبر در حوزه های مختلف نظامی، مدیریتی، صنعتی و حتی لوازم منزل دیده می شود.

سردار جلالی با اشاره به اینکه تهدید های موجود از لحاظ شکل و ماهیت تغییر کرده است، ادامه داد: منشاء برخی تهدیدات فناوری های نو است.

وی با اشاره به نقش آفرینی رسانه ها در جنگ ها خاطرنشان کرد: رسانه‌ها دارای دو نقش بازدارنده و تولید کننده جنگ هستند لذا امروزه رسانه بخشی از جنگ شده است.

سردار جلالی با اشاره به نوع دیگری از تهدید به نام تهدیدات مردم محور ادامه داد: جنگ نظامی هم اکنون نیز وجود دارد اما شکل و فرم آن تغییر کرده است.

 رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه اقدامات پدافند غیرعامل در بخش شهر موشکی را مردم ملاحظه کرده‌اند، اظهار داشت: قدرت دفاعی ما بالاست و اقدامات پدافند در حوزه‌های دفاعی خیلی خوب است به طوری که هزینه تهاجم دشمن را بسیار افزایش داده ایم.

وی با اشاره به اینکه به نوعی گزینه تهدید نظامی را عقب تر برده‌ایم افزود : تهدید جدید و جدی در حوزه اقتصادی است، در گذشته به نوعی جنگ اقتصادی وجود داشت به طوری که یک مدتی حمله نظامی به زیرساخت های اقتصادی صورت می‌گرفت.

سردار جلالی با اشاره به اینکه همه مولفه های قدرت آمریکا در جنگ اقتصادی بر علیه ما متمرکز شده است، گفت: جنگ اقتصادی مدرن تمام عیار بر علیه ما صورت گرفته است به طوری که فعلاً جایی به غیر از ایران این جنگ انجام نشده است و ما اولین کشور در دنیا هستیم که مدرن ترین جنگ تمام عیار اقتصادی بر علیه مان صورت گرفته است.

 وی با اشاره به اینکه در عراق محاصره هوایی، دریایی و نفت در برابر غذا صورت گرفت، تصریح کرد: آمریکا بر نهادهای بین المللی و ساختارهای مختلف اثر گذاشته است لذا باید در فضای اقتصادی متمرکز شویم.

 رئیس سازمان پدافند غیر عامل در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چقدر در مقابل حملات سایبری آماده هستیم، افزود : در سند جدید راهبردی آمریکا، ایران را به رفتار سایبری متهم کرده اند، لذا در این سند گفته شده آمریکا به رفتار سايبری ایران پاسخ سايبری می دهد و این تعریف محترمانه جنگ سایبری از سوی آمریکاست.

 سردار جلالی با اشاره به اهمیت زیرساخت های کشور ادامه داد: آمریکا اعلام کرده است که در بخشی از زیرساخت ها یکسری هسته‌ای الکترونیک ساخته است که برای آنها گزارش ارسال می‌ کند.

 رئیس سازمان پدافند غیر عامل با بیان اینکه برخی از ابزارها را به آزمایشگاه تخصصی سایبری بردیم و چند مورد را کشف کرده‌ایم، گفت: در شبکه دوربین های مراقبتی که برای حفاظت و حراست استفاده می شود، یک سری از دوربین‌ها را آزمایش کردیم ، به طوری که در میان افزار های دوربین ها آدرسی را کشف کرديم که فیلمها و عکسها را به کشورهای سازنده ارسال می کند.

 وی با اشاره به اینکه در حوزه سایبری طرح های دفاعی جامعی را آماده کرده‌ایم، افزود: علم سایبری و علم حمله نفوذ و هک پیچیده است و کسی نمی‌تواند ادعا کند که این حمله را می‌تواند به طور دقیق شناسایی کنند، جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا به عنوان تروریسم سایبری تعریف شده است و لذا آمریکا بلوف می زند، آمریکا می‌خواهد هر حادثه‌ای را که در هر کجا اتفاق می‌افتد به ما نسبت بدهد در حالی که هیچ کجا قابل شناسایی نیست و تا کنون ادله ای در این رابطه ارائه نکرده اند.

 سردار جلالی با اشاره به اینکه آمریکایی ها درصدد هستند جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مهاجم سایبری در فضای سایبری معرفی کنند، گفت: متاسفانه در کشور ما در حوزه سایبری شکایات و اعتراضات خیلی جا نیفتاده است، لذا باید جلوی اتهام زنی و بلوف های آمریکا ایستاد.

وی تهدیدهای سایبری را به کم اهمیت، با اهمیت متوسط و پر اهمیت تقسیم بندی کرد و افزود: در تهدیدهای پر اهمیت سایبری، قدرت پنهان شوندگی، قدرت دریافت و ارسال اطلاعات و تخریب سیستم دارند مانند ویروس استاکس نت که سهم اینها نسبت به کل حملات بین 3 تا 6 درصد است.

 سردار جلالی افزود: پارسال حملات جدی در دسته سوم حملات سایبری نداشتیم و بقیه حملات کم اهمیت بوده است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل اظهار داشت: در مورد حمله ویروس استاکس نت علیه کشورمان پرونده ای را تشکیل دادیم و همه شواهد و قرائن را تنظیم و به وزارت خارجه و قوه قضائیه ارائه کردیم اما هنوز برای آنها ابهامات وجود دارد و اراده زیادی برای پیگیری آن وجود نداشت.

 سردار جلالی اضافه کرد: آنها به حمله از طریق ویروس استاکس نت به زیرساخت های هسته ای ما اعتراف کردند و این یک تجاوز آشکار است و باید پاسخگو باشند و خسارت بپردازند.

 وی درباره تهدیدهای اقتصادی و تهدید علیه شبکه بانکی کشور گفت: اشکالاتی در سیستم های بانکی کشورها از جمله کشور ما وجود دارد، با توجه به میزان حملات، خسارات و سرقت ها در حوزه سایبری بانکی، آمار در کشور ما بالا نیست و قابل کنترل است.

 سردار جلالی در ادامه با اشاره به تهدیدات اقتصادی علیه کشورمان افزود: امریکایی ها انتظار داشتند از طریق برجام به محدودیت هایی فراتر از محدودیت های هسته ای برسند.

 رئیس سازمان پدافند غیرعاملادامه داد: آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به برجام را 8 بار تأیید کرد بنابراین آنها بهانه های دیگر از جمله موشکی، بی ثبات سازی منطقه را آوردند و تحریم کاتسا را اعمال کردند که از چند روز دیگر آغاز می شود و می تواند برای اقتصاد ما خطرناک باشد.

سردار جلالی با اشاره به اینکه ظاهر این تحریم ها به بهانه اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، گفت: اما مکانیزم تحریم را به صورت سیاه چاله ای و به هم متصل تنظیم کردند و هر کسی که با سپاه کار می کند تحریم می شود.

 وی خاطرنشان کرد: به شبکه اجتماعی داخلی نیاز داریم تا بتوانیم تعاملات خود را انجام دهیم و دیتاسنتر آن و کنترل آن در داخل کشور باشد.

 رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: پیشنهاد ما این است که از شبکه های اجتماعی با قابلیت داشتن زیرساخت های داخل کشور و امکان حیطه بندی اطلاعاتی حمایت و کمک شود که در شورای عالی فضای مجازی تصویب شود و این حمایت شکل بگیرد.

 سردار جلالی با اشاره به اینکه ایجاد شبکه ملی و داخلی زمان بر است، اضافه کرد: شرکت صاایران در بخش دفاعی طراحی های پایه را در اجرا کرده است و دو شرکت خصوصی در داخل کشور اعلام آمادگی کردند تا پلتفرم ها را در داخل کشور تولید کنند.

سردار جلالی با اشاره به اینکه حوزه اقتصاد یکی از حوزه های است که می تواند مورد تهدید سایبری قرار بگیرد، گفت: در ده سال گذشته پول کشور تغییر ماهیت پیدا کرده و به پول دیجیتال تبدیل شده است لذا باید اذعان داشت که اقدامات خوبی در حوزه بانکی صورت گرفته است به طوری که بخش زیادی از زیرساخت های بانکی کشور ایمن سازی شده است.

 وی با اشاره به اینکه امنیت انتهای کار ندارد و باید تداوم پیدا کنند تا بتوانیم به نتیجه دست یابیم افزود: مکانیزم تحریم کاتسا بر این است که هر کسی که با سپاه کار کند را تحریم می کنند، قرارگاه خاتم الانبیا پروژه های زیادی را انجام می دهد و لذا وقتی سپاه در لیست تحریم قرار می گیرد، این قرارگاه نیز به دلیل همکاری با سپاه در لیست تحریم می آید، یعنی5 هزار شرکت با قرارگاه خاتم کار می‌کنند که همه مورد تحریم قرار می‌گیرند.

 رئیس سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به اینکه باید اقدامات ما نسبت به آمریکا بازدارنده باشد، اظهار داشت: اقدامات ما باید بر روی اراده آنها تاثیر گذار باشد.

سردار جلالی با بیان اینکه امیدواریم دولت، بخش دفاع و شورای امنیت ملی نسبت به قانون تحریم کاتسا موضع مستحکمی اتخاذ کنند، گفت: باید موضع قاطی در خصوص تحریم کاتسا داشته باشیم، تحریم کاتسا خطرناک است.

 وی افزود: آمریکا دوست دارد ما به تعهدات خود در برجام عمل کنیم اما آنها متعهد به اجرای برجام نباشند، آنها می‌خواهند ما از منافع برجام استفاده نکنیم لذا باید در مقابل اقدامات آنها به صورت پلکانی رو به جلو پیش برویم.

سردار جلالی با اشاره به اینکه تهدیدات ژنتیک اگر به درستی کنترل نشود، جهان را می تواند تهدید کند؛ اظهار داشت: نخبگان سیاسی باید بر روی تهدیدات ژنتیک به اجماع برسند.

 رئیس سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به اینکه باید ابعاد فرصت و تهدید را به درستی بشناسیم، گفت: دو نوع اپیدمی طبیعی و عامدانه وجود دارد که اپیدمی طبیعی مانند آنفولانزا و اپیدمی های عامدانه و انسان ساز مانند ویروس ابولا است که سه کشور را نزدیک به یک سال درگیر کرد ، باید برای اپیدمی های عامدانه و انسان ساز فکر کرد، سازمان پدافند غیرعامل قرارگاه زیستی خود را آماده کرده است تا اگر با این مورد مواجه شود به خوبی اقدام به مقابله کند.

 وی با اشاره به اینکه به ساز و کارهای تشخیص در این رابطه نیازمند هستیم، گفت: به آزمایشگاه های سطح بالای نیاز داریم تا بتوانیم ویروس طبیعی و دستکاری شده را مورد شناسایی قرار دهیم، آزمایشگاه های ما قادر به شناسایی محصولات تراریخته به صورت کامل نیستند.

 سردار جلالی با اشاره به اینکه نیازمند الزامات جدی در این زمینه هستیم، ادامه داد: کسی که خودش وارد کننده است نمی‌توانند کنترل کننده باشد، پس باید یک نهاد حقوقی و تخصصی مستقل زیر نظر مسئولان کشور این امور را انجام دهند.

 رئیس سازمان پدافند غیر عامل ادامه داد: تهدیدات زیستی می‌تواند خطرناک باشد اگر از محصولات تراریخته استفاده می کنیم باید برای آنها ضمانت و پروانه داشته باشیم، لذا باید مشخص شود که چه دستکاری هایی بر روی محصولات تراریخته صورت می گیرد.

 وی با اشاره به اینکه باید از شبکه های ملی داخلی استفاده کرد، گفت: با تعامل صورت گرفته میان دستگاه‌های امنیتی و زیرساختی موازی کاری را باید به حداقل رساند. 

سردار جلالی با بیان اینکه 15 رشته جدید در قالب کارشناسی ارشد و دکترا در حوزه سایبری طراحی شده است، افزود: با حجم زیادی از طرح‌ها مواجه هستیم که باید از نظر علمی مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه موضوع آموزش و تربیت نیروی انسانی برایمان از اولویت بالایی برخوردار است، گفت: در این رابطه با وزارت علوم توافقات صورت گرفته است.

سردار جلالی با تاکید بر رعایت الزامات پدافند غیرعامل افزود: اکنون هفتاد شرکت را برای مطالعات پدافند غیرعامل سازماندهی کرده‌ایم.

 وی با اشاره به اینکه اقلام اساسی را باید خودمان تولید کنیم، ادامه داد: وقتی دشمن متوجه شود که ما تحت فشار قرار گرفته‌ایم بر علیه ما اقدام می‌کند لذا  باید مزیت های برتر اقتصادی را شاخص قرار دهیم و آنها را در اقلام غیر اساسی دنبال کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به دستورالعملی که پیرامون گوشی های هوشمند مسئولان کشور تهیه شده است، گفت : اين موضوع در کمیسیون های مختلف دولت مورد بررسی قرار گرفته است.

 سردار جلالی با اشاره به اینکه تهدیدات گوشی ها را به مسئولان کشور تذکر داده‌ایم، گفت: جزوات تخصصی در این رابطه برای آنها ارسال شده است تا مسئولان مزیت ها و قابلیت های گوشی ها را بدانند.

 رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه به شبکه داخلی اجتماعی نیازمند هستیم تا بتوانیم تعاملات خود را انجام دهیم، گفت: باید شبکه ای در داخل کشور داشته باشیم که خودمان بتوانیم بر روی آن کنترل های لازم را داشته باشیم و مطمئن شویم که دسترسی بیرونی ندارد، در بخش دفاع سایبری طراحی‌هایی را در قالب 3 فرمول انجام داده‌ایم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار