فضایلی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بازدید از تأسیسات غیرهسته‌ای خارج از تعهدات برجام است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: بازدید از تأسیسات غیرهسته‌ای خارج از تعهدات است و برجام هم چنین اجازه‌ای را به هیچ کشوری نمی‌دهد.

سفر آمانو به ایران در چارچوب برجام است.مهدی فضایلی کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سفر اخیر یوکیا آمانو  رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران که متعاقب با مطرح شدن بحث‌هایی درباره بازرسی از مراکز نظامی ایران  است، اظهار کرد: سفر  آمانو یک سفر فوق‌العاده و خارج از برنامه نبود و در ادامه تعاملات بین ایران و آژانس در موضوع برجام انجام شده است.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی بیان کرد: با توجه به اظهاراتی که  آمانو  در دیدارها و در جمع خبرنگاران مطرح کرد، نمی‌توان این موضوع را استنباط کرد که هدف وی از سفر به ایران بازرسی یا حتی مطرح کردن چنین موضوعی است. 

وی ادامه داد: آمانو تصریح دارد که جمهوری اسلامی تمامی تعهداتش را در ارتباط با برجام انجام داده و دیگرانی که باید متعهد باشند به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

فضایلی افزود: همان طور که رئیس سازمان انرژی اتمی نیز  بیان داشت، درخواستی برای بازدید از مراکز نظامی مطرح نشده است.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: در ارتباط با بازدید از سایت‌ها تکلیف روشن است ما متعاقب تعهداتی که داریم طبیعتا  در سایت‌های هسته‌ای مشکلی نداریم و تأسیسات غیر هسته‌ای هم  خارج از این موضوع قرار دارند.

وی تأکید کرد: بازدید از تأسیسات غیرهسته‌ای خارج از تعهدات است و برجام هم چنین اجازه‌ای را به هیچ مرجع و کشوری نمی‌دهد.

فضایلی در پاسخ به سوالی در این مورد که تصویب قطعنامه پیش نهادی ایران در مورد خلع سلاح هسته‌ای تا چه حدی قابل ارزیابی است؟خاطرنشان کرد: قطعنامه‌هایی از این دست ماهیت الزام‌آور ندارند تا جایی‌ که معاهدات جدی‌تری مانند معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای  اساسا توسط کشورهایی مانند آمریکا اجرا نمی‌شود، لذاضمانت اجرای چنین تعهداتی بالا نیست، اما به لحاظ فعالیت  و  تحرک در حوزه سیاست خارجی و حقوق بین‌الملل در حد خود ارزشمند است.

انتهای پیام/

سفر آمانو به تهران 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار