در مراسم روز جهانی میراث دیداری و شنیداری؛

کتابخانه ملی برای حفظ میراث دیداری و شنیداری جهان اعلام آمادگی کرد

رئیس کتابخانه ملی برای حفظ میراث دیداری و شنیداری در سطح ملی و بین‌المللی اعلام آمادگی کرد.

اعلام آمادگی کتابخانه ملی برای حفظ میراث دیداری و شنیداریبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم بزرگداشت روز جهانی میراث دیداری و شنیداری امروز یکشنبه 7 آبان ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی برگزار شد.

در آغاز این مراسم اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: کتابخانه به عنوان یکی از مواریث جامعه ما می‌تواند فرصتی را خلق کند که افراد به وسیله آن اندیشه‌های خود را به اشتراک بگذارند.

وی اظهار کرد: مناسبت‌هایی چون روز جهانی میراث دیداری و شنیداری موجب می‌شود که میراث‌مان را بار دیگر از نهانخانه تاریخ کشف کنیم و به خاطر بسپاریم. امسال یونسکو برای روز جهانی میراث دیداری و شنیداری شعار «کشف کنید، به خاطر بسپارید، به اشتراک بگذارید» را در نظر گرفته است. یونسکو به ما می‌گوید کشف کنید تا امکان استفاده و لذت بردن از اسناد متحرک را بچشید. این سازمان می‌گوید به یاد داشته باشید که میراث دیداری و شنیداری ابزار ارتباط گذشته و حال با آینده است. امروزه رسانه‌های دیجیتال فرصتی را ایجاد کرده‌اند که مردم بدون آنکه بفهمند با آرشیوها ارتباط مستقیم داشته باشند. یونسکو آرشیوهای دیداری و شنیداری سراسر جهان را ترغیب می‌کند که با به نمایش گذاشتن گنجینه‌هایشان به هم ملحق شوند. این آرشیوها منبع داشته‌های جمعی ما هستند.

وی افزود: ۲۷ اکتبر فرصتی برای بالا بردن آگاهی عمومی نسبت به اقدامات فوری برای حفظ میراث دیداری و شنیداری است. خوشبختانه کشور ما در زمره کشورهایی است که آرشیوهای غنی از میراث‌های دیداری و شنیداری دارد.کتابخانه ملی آمادگی حفظ این آثار در سطح ملی و بین‌المللی را دارد و در این خصوص از همه کمک می‌طلبد.

محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در بخش دیگری از این مراسم گفت: شاید در هیچ مقوله‌ای آن شباهتی که بین فرهنگ و درخت وجود دارد، نمی‌توان دید. هر دو این عناصر ریشه، شاخه و برگ دارند. بخشی از درخت بخش سبز و سرزنده و با نشاط بوده و بخش دیگر آن تنه و ریشه‌ها هستند که جوانه‌ای در آنها زده نمی‌شود. بخش‌های سبز درخت به گذشته نزدیک ما شباهت دارند و این بخش از گذشته اهمیت زیادی در فرهنگ دارد و نشان می‌دهد که جامعه دچار نسیان نشده است. نسیان یکی از بیماری‌های فرهنگ بوده و راه پیشگیری از آن به یاد آوردن است.

وی افزود: هم اکنون همه وسایل به یاد آوردن اسناد به گذشته نزدیک ما ارتباط دارند و اسناد دیداری و شنیداری از نظر محتوا بسیار غنی هستند به همین دلیل است که این اسناد جایگاه بسیار مهمی دارند. امروز ما ابتلا به نسیان را در جامعه خودمان حس می‌کنیم و این امر فقط منحصر به جامعه ما نیست.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی اظهار داشت: کشور ما از لحاظ میراث دیداری و شنیداری بسیار غنی است و ما خیلی وقت‌ها شاهد انجام کارهای خوبی هستیم که نمی‌دانیم چرا خوب است و این در صورتی است که اگر به دلیل آن توجه کنیم کار را به سرانجام می‌رسانیم و در غیر این صورت کار را در نیمه راه رها می‌کنیم.

در ادامه مراسم محمدحسن سمسار عضو کمیته حافظه جهانی در بخش دیگری از مراسم روز بزرگداشت رسانه‌های دیداری و شنیداری حضار را با یک نمونه ملموس و محسوس بهره‌گیری از رسانه‌های دیداری و شنیداری آشنا کرد و گفت: این نمونه، مرکز حفظ میراث کاخ گلستان است.

وی افزود: درست است که بهره‌گیری از روش‌های جدید آموزش در دنیا از سابقه چندانی برخوردار نبوده است اما در کشور ما سابقه چشمگیری دارد و کاملا جا افتاده است.کاخ گلستان در تاریخ فرهنگ ایران پیشگام است.

این عضو کمیته حافظه جهانی اظهار کرد: در چند آرشیو مهمی که در کاخ گلستان وجود دارد فقط در آلبوم خانه چیزی بیش از ۵۰ هزار قطعه عکس اورجینال مربوط به قرن ۱۳ نگهداری می‌شود.

سمسار تصریح کرد: به نظر می‌رسد که آلبوم خانه کاخ گلستان را باید با عنوان مرکز نگهداری از اسناد تصویری بشناسیم. شما در این مرکز اسناد تهران را در قالب پوشش گذشته‌اش به راحتی می‌توانید پیدا کنید.

در  پایان مراسم گواهی ثبت نت نوشته‌های مرتضی خان محجوبی به فرزند وی اهدا شد. این نت نوشته‌ها در حافظه کمیته ثبت میراث جهانی ثبت شد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار