روزنامه‌نگار برجسته آمریکایی: ترامپ پس از دیدار با نتانیاهو ناگهان سیاست خود را در قبال ایران تغییر داد

گرت پورتر گفت رویکرد رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران پس از دیدار او با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل تغییر کرد.

روزنامه‌نگار برجسته آمریکایی: ترامپ پس از دیدار با نتانیاهو ناگهان سیاست خود را در قبال ایران تغییر دادبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ گرت پورتر، تحلیلگر مسائل سیاسی و روزنامه‌نگار برجسته آمریکایی، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشاتودی گفت ترامپ پس از دیدار با نتانیاهو ناگهان سیاست خود را در قبال ایران تغییر داد.

او در پاسخ به پرسشی درباره سیاست‌های ترامپ در قبال ایران نیز گفت: باید بگویم که وضع موجود در خاورمیانه هم‌اکنون در حالتی قرار دارد که منفعت واقعی آمریکا باید در جهت تلاش برای ایجاد ثبات در وضع پیچیده و بی‌ثبات کنونی -که ناشی از سیاست‌های پیشین آمریکا است- باشد. این موضوع تا حد زیادی با سیاست‌ها و منافع ایران تطابق دارد. این موضوع کاملا درست است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: باب پری، یکی از همکاران من به تازگی مطلبی را منتشر کرده است و در آن اعلام کرده است که منابعی در دولت آمریکا به وی اعلام کرده‌اند ترامپ به دنبال سیاستی بود که به طرف ایجاد ثبات حرکت کند. این موضوع با سیاست‌های ایران در سراسر منطقه خاورمیانه تطابق داشت. او همچنین به دنبال ادامه حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک بود. بر اساس اظهارات این منبع، این سیاست ناگهان و پس از دیدار ترامپ با نتانیاهو و زمانی که وی در ماه سپتامبر برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا آمد، تغییر پیدا کرد. ما شاهد تغییر ناگهانی در سیاست آمریکا در قبال ایران بودیم. در حال حاضر هیچ فردی نمی‌داند که دقیقا چه روی خواهد داد. حدس من این است ترامپ فردی است که به اصول پایبند نیست. او درک منسجمی از وضع موجود ندارد و نظرات خود را بر اساس برداشتی که نتانیاهو از وضع موجود به وی ارائه می‌کند، تغییر می‌دهد.

پورتر اضافه کرد: من باید بگویم که شباهت‌های زیادی بین سیاست‌های دولت ترامپ و دولت جرج بوش درباره ایران وجود دارد. آن‌ها از سیاست اسرائیل بزرگتر حمایت می‌کنند. آن‌ها از سیاست تجاوزکارانه ارتش اسرائیل و همچنین از سیاست تجاوزکارانه ارتش آمریکا در منطقه حمایت می‌کنند.

او در پاسخ به پرسشی درباره ادعای استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی گفت: من چندین هفته زمان صرف کردم تا بدانم که در آنجا چه روی داده است. آنچه که حقیقتا نتیجه گیری کردم این بود اینکه برخی به طور رسمی اعلام می‌کنند که دولت اسد از گاز سارین استفاده کرده است، اینگونه نبوده است؛ زیرا آن‌ها تسلیحات لازم را برای حمله به این مکان در اختیار نداشته‌اند. آمریکا و متحدانش موضوع را پیچیده می‌کنند و دلایل خود را به طور مشخص ارائه نمی‌کنند.

این روزنامه‌نگار برجسته آمریکایی در پاسخ به پرسشی درباره بحران کره شمالی گفت: من سیاست امروز آمریکا در قبال کره شمالی را بسیار نگران‌کننده ارزیابی می‌کنم. آنچه که نگران‌کننده است این است که دولت ترامپ تهدید به حمله‌ای پیشگیرانه بر ضد کره شمالی می‌کند. دولت ترامپ شروطی را هم تعیین می‌کند و اعلام می‌کند که این حملات را در حالتی که کره شمالی آزمایش‌های موشکی و اتمی خود را متوقف نکند، انجام خواهد داد. این شکل سنتی سیاست اجباری آمریکا است. واضح است که پس از آن چه روی خواهد داد. تصور نمی‌کنم که آمریکا هرگز دست به حمله بزند. نگرانی واقعی در اینجا این است که ما می‌دانیم که کره شمالی بسیار حساس است. آن‌ها به این موضوع که آمریکا احتمال دارد برای حمله به کشورشان آماده باشد، بسیار حساس هستند.

 

انتهای پیام/

مصاحبه گرت پورتر با راشاتودی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار