زمانی در نشست خبری:

زائران به توصیه‌های بهداشتی و امنیتی توجه ویژه کنند/ ورود غیرمجاز به خاک عراق 3 سال حبس خواهد داشت

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: زائران اربعین باید به مسائل بهداشتی و امنیتی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

زائران به توصیه‌های بهداشتی و امنیتی توجه ویژه کنند/ ورود غیرمجاز به خاک عراق 3 سال حبس خواهد داشتبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، به منظور ارائه خدمات به زائران اربعین، اظهار کرد: بعد از برجام اقبال سرمایه‌گذاران خارجی در کشورمان بیشتر شده است و امیدواریم با اجرای بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری شاهد توسعه سرمایه‌گذاری خارجی در کشور باشیم.

زمانی ادامه داد: سرمایه‌گذاران خارجی حتی در حوزه لجستیکی علاقمند به سرمایه‌گذاری هستند و در حوزه‌های تخصصی هم سرمایه خود را وارد کشورمان کردند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در منطقه اروند به دلیل وجود نیروی کار ارزان راحت‌تر انجام می‌شود، گفت: این فرصت‌ها برای اقتصاد، تجارت و ترانزیت فرصت مناسبی است و از تمامی بسترهای این حوزه می‌توان بهره برد.

وی یادآور شد: اتباع خارجی خصوصا اتباع عراقی می‌توانند بدون تهیه ویزا و روادید وارد منطقه آزاد شوند. همچنین تردد خودروهای سواری اتباع عراقی به منطقه آزاد مجاز است و آنها نیازی به دریافت مجوز تردد ندارند. این در حالی است که ما چندان در خاک عراق احساس امنیت نمی‌کنیم، به همین دلیل نمی‌توانیم با خودروهای شخصی وارد عراق شویم.

زمانی اضافه کرد: اربعین فرصت ویژه و مناسبی برای منطقه آزاد اروند است و برای تهیه زیرساخت‌های این مراسم همانطور که از سال‌ها قبل مرسوم بوده است، تعداد زیادی از زائران پاکستانی و افغانستانی وارد ایران و سپس به کربلا مشرف می‌شوند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با تأکید بر اینکه مرز شلمچه یکی از گذرگاه‌های مهم در ایام اربعین بشمار می‌آید، گفت: حدود 5 الی 6 سال گذشته مرز شلمچه برای تردد زائران مورد توجه بوده است و با امکاناتی که منطقه آزاد برای زائران در نظر گرفته در تلاش است تا امکانات رفاهی کاملی برای آنها فراهم کنند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته به تعداد زائران اربعین همواره اضافه شده است، به طوری که آمار این زائران 700 هزار نفر اعلام شد. امسال هم پیش‌بینی می‌کنیم یک میلیون زائر از مرز شلمچه به کربلا مشرف شوند. بر این اساس، به تعداد همان یک میلیون نفر باید امکانات رفاهی را به صورت کامل برای آنها تأمین کنیم.

زمانی با بیان اینکه منطقه آزاد اروند در دو حوزه فرهنگی و زیرساختی امکانات لازم را برای زائران فراهم کرده است، متذکر شد: خوشبختانه در حوزه زیرساختی امکانات مناسب‌تری نسبت به سال گذشته برای زائران فراهم کرده‌ایم و حدود 12 الی 15 میلیارد تومان برای تقویت زیرساخت‌ها در ایام اربعین صرف شده است، امسال این رقم به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به اقدامات انجام شده برای مراسم اربعین، بیان کرد: نصب 50 کیلومتر گاردریل در مسیر شلمچه، ایجاد امکانات و زیرساخت‌های رفاهی برای زائران در مرزهای عراق، آسفالت‌سازی دوربرگردان‌های شلمچه، استقرار کانکس گیت گذرنامه، نصب داربست و راهرو برای جلوگیری از پراکندگی زائران، ساخت جاده‌های فرعی، خرید و حمل کانکس‌های اسکان برای نیروهای انتظامی از جمله اقدامات انجام شده برای تأمین رفاه زائران در ایام اربعین است.

وی تصریح کرد: نیروهای نظامی و انتظامی در این ایام به زودی فعالیت دارند و امسال نیروهای امنیتی تدارکات خوبی فراهم کردند تا از ایجاد هر نوع تنش جلوگیری کنند.

زمانی یادآور شد: ممکن است عوامل تروریستی پراکنده در ایام اربعین قصد انجام عملیات تروریستی داشته باشند، اما هشیاری نیروهای انتظامی و امنیتی کشورمان از اقدام آنها جلوگیری می‌کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: برای زائران اربعین امکانات ارتباطی خوبی در نظر گرفته‌ایم، به طوری که کابل نوری به شلمچه متصل شده و ارتباطات اینترنتی هم در منطقه برای زائران رایگان موجود است. همچنین پوشش شبکه همراه اول و ایرانسل کاملا برقرار بوده و اطلاعات به صورت کامل در اختیار مردم قرار داده می‌شود.

وی اضافه کرد: مهمترین موضوعی که زائران باید به آن توجه کنند، مسیر بازگشت به کشورمان است، زیرا در زمان بازگشت از عراق خدماتی به زائران ارائه نمی‌شود و کلیه مواکب تعطیل خواهند شد، بنابراین در ایران باید مواکب را به سمت بازگشت زائران منتقل کرد تا زمانی که آنها وارد کشور می‌شوند، مورد پذیرایی قرار بگیرند.

زمانی درباره فعالیت گمرک در ایام اربعین خاطرنشان کرد: گمرک باید در نقطه ورودی و خروجی کشور مستقر شود، همانطور که در سال 95 کانونی تشکیل و گمرک ایران در مبادی ورودی و خروجی منطقه اروند مستقر شدند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه در جاده آبادان_ ماهشهر گیت موقت دایر است، افزود: همکاری گمرک با منطقه آزاد اروند قابل قبول بوده است و بنا به دستور رئیس جمهور، گمرک در مبادی ورودی و خروجی مناطق آزاد مستقر شد و خوشبختانه هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تدابیر لازم را برای تأمین امنیت زائران اندیشیده‌اید، گفت: تردد زائران عتبات در طول سال و همیشه در حال انجام است. امنیت هم به صورت نسبی برقرار بوده است.  شلمچه مسیر پرترددی در ایام اربعین است و در این ایام تدابیر ویژه‌ امنیتی در نظر گرفته می‌شود و نیروهای امنیتی خاص هم در نقاط مشخص مستقر می‌شوند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تأکید کرد: امسال حدود 3 میلیارد تومان برای تهیه زیرساخت‌های اربعین در عراق هزینه کردیم و حدود 12 الی 15 میلیارد تومان هم در خاک کشورمان برای تأمین رفاه زائران اعتبار اختصاص دادیم.

وی افزود: خوشبختانه سازمان صدا و سیما با منطقه آزاد اروند ارتباط خوبی دارد و ما هم تا جایی که بتوانیم به آنها کمک می‌کنیم تا امکانات لازم را برای اطلاع‌رسانی بهتر برای آنها فراهم کنیم.

زمانی خاطرنشان کرد: زائران باید به توصیه‌های سازمان‌ها توجه ویژه‌ای کنند، چرا که توصیه‌های بهداشتی و امنیتی جزء اولویت‌ها محسوب می‌شود و زمانی که زائران به عراق می‌روند، در مسیر رفت باید از مواکب معتبر به جز موادغذایی چیز دیگری دریافت نکنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اظهار کرد: زائران باید با بار سبک به کربلا سفر کنند و در هنگام بازگشت هم باید به سرعت از خاک عراق خارج شوند تا مشکلات امنیتی پیش‌بینی نشده گریبانگیر آنها نشود.

وی افزود: همچنین هرسال مسائل  بهداشتی در سفر به عراق مطرح است، بنابراین زائران باید به مسائل بهداشتی هم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

زمانی با اشاره به موضوع سرمایه‌گذاری در کشور، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری حوزه‌ای کلان است و استراتژی ما در این زمینه در دو مرحله تعریف می‌شود. خوشبختانه اکنون وارد فاز توسعه سرمایه‌گذاری شده‌ایم و سرمایه‌گذاران و تجار را تشویق می‌کنیم تا وارد منطقه آزاد شوند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد: در برخی موارد با سرمایه‌گذاران مشارکت می‌کنیم تا اطمینان آنها برای سرمایه‌گذاری جلب شود. همچنین در زمینه تسهیلات نیز آنها را به بانک‌های مشخص معرفی می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه زیرساخت‌ها طی 4 سال گذشته حدود 800 میلیارد تومان، در حوزه عمرانی در منطقه آزاد سرمایه‌گذاری شده است. همچنین حوزه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بخش‌های مختلفی دارد و حدود 4 تا 5 هزار میلیارد تومان در بخش صنعت سرمایه‌گذاری شده است.

زمانی با اشاره به برگزاری مراسم اربعین و ارتباط آن با وحدت شیعه و سنی افزود: مراسم اربعین مختص شیعیان است و آنها می‌توانند با رفتار خوبشان اسلام واقعی را در برابر خشونت و فرقه‌گرایی به جهانیان نشان دهند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: در کشور عراق اربعین به صورت مردمی برگزار می‌شود، اما در کشور ما بسیاری از خدمات این مراسم دولتی است. در حالیکه در کشور عراق در قالب نوعی سنت این مراسم آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد. در کشور عراق مردم موکب‌های اربعین را راه‌اندازی می‌کنند و در طول سال پول‌های خود را برای این مراسم پس‌انداز و هزینه می‌کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه با اشاره به راهکارهای لازم برای ساماندهی زائران فاقد ویزا گفت: باید به مردم تأکید کرد که نباید بدون تهیه گذرنامه و ویزا راهی مرزها شوند، چرا که این موضوع بسیار خطرناک است و آنها در بازگشت از کشور عراق با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

وی افزود: ممکن است با زائران بدون ویزا همانند عوامل تروریستی برخورد شود، به هرحال ورود غیرمجاز به خاک عراق 3 سال مجازات زندان دارد و حتی اگر یک نفر هم بدون ویزا دستگیر شود، مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد. این در حالی است که بسیاری از زائران از سال‌های گذشته هنوز در زندانهای عراق به سر می‌برند.

زمانی درباره تحقیق و تفحص کمیسیون اقتصادی مجلس از منطقه آزاد اروند گفت: پس از تحقیق و تفحصی که مجلس شورای اسلامی از منطقه آزاد اروند انجام داد، اعلام کرد هیچ‌گونه تخلفی از سوی منطقه آزاد انجام نشده و پرونده آن مختومه است. همچنین در مورد منطقه آزاد ماکو هم موضوع جدیدی مطرح شده، اما هنوز اظهارنظری نشده است.

زمانی با اشاره به تحولات کردستان عراق و تأثیر آن بر ترانزیت کالا در کشور گفت: رخدادهای مرز کردستان در مرزهای ما برای ترانزیت کالا تأثیرگذار بوده ، به طوری که صادرات ما در یک ماه گذشته بیشتر از مرز شلمچه صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند درباره حضور کشورمان در بازارهای قطر گفت: بازرگانان ما در تلاشند در بازار قطر حضور پیدا کنند. البته بازار این کشور چندان گسترده و وسیع نیست، اما در مجموع باید در مرز قطر حضور پیدا کنیم، چرا که ما احساس رقابت نسبت به دیگران نداریم.

انتهای پیام/

 

تردد در مرز شلمچه برای مراسم اربعین

نکات کلیدی برای شرکت در مراسم اربعین

برچسب ها: شلمچه ، اربعین ، ویزا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار