بهای نفت افزایش یافت/ طلا گران شد

اعلام حمایت کشور‌های روسیه و عربستان سعودی از تمدید توافق نفتی اوپک باعث افزایش قیمت طلای سیاه شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از رویترز، به دنبال استقبال تولیدکنندگان بزرگ نفت شامل روسیه و عربستان سعودی از تمدید توافق اوپک و همچنین در پی کاهش ارزش دلار، بهای نفت اواخر روز گذشته (جمعه) با 2 درصد افزایش همراه بود و بهای نفت خام برنت به بالای 60 دلار در هر بشکه رسید.

بر این اساس، بهای نفت خام برنت با 1 دلار و 14 سنت افزایش (معادل 1.9 درصد)، به 60 دلار و 44 سنت در هر بشکه رسید. نفت خام برنت در معاملات روز گذشته هم به 60 دلار و 53 سنت در هر بشکه رسیده بود که این بالاترین سطح از ژوئیه 2015 محسوب می شود.

دبیر کل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پیش از برگزاری نشست بعدی اعضای این گروه در 30 نوامبر اعلام کرد: عربستان سعودی و روسیه حمایت خود را از تمدید توافق نفتی پس از مارس 2018 اعلام کردند.

بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت با 1 دلار و 26 سنت افزایش (معادل 2.4 درصد)، 53 دلار و 98 سنت در هر بشکه معامله شد. این بیشترین سطح از اوایل ماه مارس سال جاری میلادی محسوب می شود. بهای نفت خام برنت همچنین با 4.6 درصد سود هفتگی همراه بود. نفت وست تگزاس اینترمیدیت هم در این هفته با 4.7 درصد سود همراه بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بهای نفت در سال جاری میلادی به دنبال فشرده شدن بازار، حمایت از تمدید توافق نفتی اوپک و تشدید تنش‌ها در عراق، هم اکنون در بالاترین سطح قرار دارد. این در حالیست که پس از اعلام ائتلاف بین المللی آمریکا در خصوص توافق میان نیروهای عراقی و نیروهای پیشمرگه کرد برای برقراری آتش بس، اندکی از نگرانی ها در خصوص تشدید تنش‌ها کاسته شده است.

کشورهای عضو و غیرعضو اوپک پیشتر موافقت کردند که توافق نفتی کاهش روزانه 1.8 میلیون بشکه نفت را تا مارس 2018 تمدید کنند. این در حالیست که افزایش سطح تولید نفت آمریکا همچنان یکی از نگرانی های اوپک است؛ زیرا این اقدام آمریکا مانع از مقابله با اشباع کنونی بازار می شود.

به دنبال اعلام استقلال کاتالونیا، بهای طلا اواخر روز گذشته با افزایش همراه بود. بهای هر اونس طلای آمریکا تحویل دسامبر با 2 دلار و 20 سنت افزایش (معادل 0.2 درصد) به 1271.80 دلار رسید.


انتهای پیام/

بهای نفت و طلا در بازارهای جهانی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار