سوریه گزارش کمیته تحقیق مشترک را درباره حادثه خان شیخون مردود دانست

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد گزارش کمیته تحقیق مشترک سازمان منع سلاح شیمیایی و سازمان ملل به دستور آمریکا و کشورهای غربی تنظیم شده و هدف از آن افزایش فشارها علیه سوریه است.

سوریه گزارش کمیته تحقیق مشترک را درباره حادثه خان شیخون مردود دانستبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه، وزارت امور خارجه سوریه در واکنش به گزارش کمیته تحقیق مشترک سازمان منع سلاح شیمیایی و سازمان ملل متحد درباره حمله شیمیایی به خان شیخون، گزارش مذکور را مردود دانست.

وزارت امور خارجه در بیانیه ای ضمن مردود دانستن این گزارش افزود این کمیته به دستور آمریکا و کشورهای غربی تنظیم شده و هدف از چنین گزارشی افزایش فشارهای سیاسی و تهدیدات خصمانه علیه حاکمیت سوریه است. این بیانیه می افزاید، سوریه بارها و از زمان تشکیل کمیته مشترک تحقیق بر ضرورت پیگیری حرفه ای و بی طرفانه ماموریت محوله به این کمیته تاکید کرد؛ چنانچه بارها هشدار داد کمیته مذکور از واقعیت ها فاصله گرفته است.

در بیانیه وزارت امور خارجه سوریه آمده است وزارت امور خارجه صادقانه، خالصانه، بدون تاخیر و تردید با سازوکار تحقیق همکاری کرد و اطلاعات دقیق و مطلوبی را در اختیارشان گذاشت تا این واقعیت آشکار شود که گروه های تروریستی از سلاح شیمیایی استفاده کرده اند.

این بیانیه می افزاید، سوریه به شدت اتهامات مستقیم و غیر مستقمی را که در این گزارش و گزارش پیشین آمده است، رد می کند؛ زیرا هر دو گزارش درپی جعل واقعیت و تحریف اطلاعات دقیقی بر آمده اند که درباره حادثه خان شیخون وجود دارد. وزارت امور خارجه سوریه تاکید کرد این کشور اقدام اعضای سازوکار تحقیق مشترک را در اعتماد به گفته های جنایتکارانی که حادثه دور از اخلاق خان شیخون را مرتکب شده اند و همچنین اعتماد اعضای این کمیته به گواهی افراد مظنون را محکوم می کند.

گفتنی است کارشناسان سازمان ملل نظام سوریه را مسئول حمله شیمیایی در خان شیخون اعلام کردند. این حادثه چهارم آوریل گذشته رخ داد و بحث و جدل زیادی در عرصه بین المللی ایجاد کرد. دولت سوریه دخالت داشتن در این حادثه را رد و روسیه نیز از مواضع دمشق حمایت کرد. همه طرف ها دخالت داشتن در این حادثه را رد کرده بودند و ابهاماتی درباره این حادثه به وجود آمده بود.

همچنین، روسیه امروز اعلام کرد در گزارش سازمان ملل درباره حملات شیمیایی در سوریه از «روش های اشتباه و ناکارآمد» استفاده شده است. معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت مسکو احتمالا بعد از بررسی گزارش سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره سوریه، اقداماتی را برای بهبود روش های تحقیق درباره حملات شیمیایی انجام دهد.

 

انتهای پیام/

سوریه گزارش سازمان ملل درباره حملات شیمیایی این کشور را رد کرد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار