كاشى‌های ماندگار طرحی برای تكريم مفاخر و مشاهير معاصر ايران است

طرح كاشى‌های ماندگار با هدف معرفى خانه‌هاى مشاهیر اقدامی در جهت هویت بخشی فرهنگی به شهرهای‌ ماست.

كاشى‌های ماندگار طرحی برای تكريم مفاخر و مشاهير معاصر ايران استبه گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ طرح كاشى‌های ماندگار با هدف معرفى خانه‌هاى مشاهیر، مفاخر، هنرمندان، سیاست مداران، علما و دانشمندان، ورزشكاران و نام آوران كشورمان فارغ از دسته‌بندی‌ها و جهت‌گیری‌ها، اقدامی در جهت هویت بخشی فرهنگی به شهرهای‌ ماست.

آنچه در این طرح مد نظر است حفظ سرمایه‌های فرهنگی كشورمان با اعطای شاخصه ای برای شناسایی است تا در كنار تكریم این مفاخر و مشاهیر، فرزندان این مرزوبوم از اهمیت جایگاه اجتماعی این بزرگان كه در تاریخ فرهنگى، اجتماعى و سیاسى ایران نقش منحصر به فرد و یا مؤثرى داشته اند آگاه شوند.

بر این اساس، سازمان میراث فرهنگی كشورمان به پاس خدمات مشاهیر و مفاخر از سال گذشته با اقبال خوب مردمی نصب كاشى بر سر در خانه‌های مشاهیر و مفاخر كشو را آغاز كرد.

در این طرح، شخصیت‌هایی شامل چهره‌های ماندگار، شاخص و تاثیرگذار در یك رسته فرهنگى كه در دوره فعالیت خود مرزهای جدیدی در فرهنگ کشور ترسیم کرده یا در جهت حفظ و حراست از یك یا چند حوزه میراث هنری، فرهنگی و معنوی ایران تلاش كرده‌اند شناسایی شده وطی مراسمی با حضور مسئولان نسبت به نصب كاشی ماندگار بر سردر خانه آنان اقدام می‌شود.

جواد مجابی، ناصر مسعودی (گیلان)، عباس كیارستمی، نادر ابراهیمی، مسعود عربشاهی، هادی سیف، منوچهر طریقی، سیروس ابراهیم‌زاده، ابراهیم یونسی، سید محمد محیط طباطبایی، شهریار عدل، احمدرضا احمدی، ابراهیم حقیقی، قیصر امین‌پور، علامه محمدتقی جعفری، داود رشیدی، احترام برومند، عثمان محمدپرست (خراسان رضوی)، محمدعلی سپانلو، علی‌اكبر درویشیان، مسعود آذرنوش، احمد فتوت (همدان)، ابراهیم دهگان (مركزی)، محمدرضا محتاط (مركزی)، كیخسرو پورناظری، احمد باربد (یزد)، علی اكبر شریعتی (یزد)، محمود رهبران (یزد)، ابوالحسن خوشرو (مازندران)، سوری (مركزی)، داوود میر باقری و دكتر حسن روحانی (سمنان) بزرگانی هستند كه تاكنون در این طرح بر سردر خانه‌هایشان كاشی ماندگار نصب شده است.

همچنین ١٤٠ كاشی ماندگار دیگر نیز ساخته شده و به منظور پیگیری کنوانسیون ٢٠٠٣ یونسکو و برای پاسداری از میراث ناملموس بشری، از این تعداد ٢٢ كاشی در تهران و ١١٨ كاشی در شهرستان‌ها برای حفظ و شناساندن مفاخر و مشاهیر نصب خواهد شد.

در این طرح ملی نحوه انتخاب چهره‌های شاخص هر استان بر اساس تصمیمات مدیران كل میراث فرهنگی با همراهی و كمك استانداری و مسئولان ارشاد استانهاست.

گفتنی است؛ نصب کاشی ماندگار بر سردر خانه‌های مشاهیر و مفاخر علمی، فرهنگی، دینی و مذهبی قدردانی كوچكی از این افراد و راهی برای حفظ فرهنگ‌های دیرینه كشورمان است. در گذشته در هر محله وكوی و برزن خانه‌های بزرگان، ادبا، معتمدان، روحانیون و حكما مورد تكریم مردم شهر بوده اما با بزرگ شدن شهرها شاید شناسایی و معرفی محل سكونت این افراد یادآور خدمات ارزشمند آنان به مردم و كاری مثبت در اذهان فرزندانمان باشد تا با مرور خدمات این انسان‌های بزرگ ضمن تقویت روحیه وطن دوستی به پاسداشت ارزش‌های فرهنگی و میراثی كشور و تكریم این داشته‌های غیر قابل تكرار ترغیب شوند.

كاشی‌های ماندگار؛ اقدامی صرفا فرهنگی به منظور تكریم یادگارهای هنری، اندیشمندان، عالمان، ورزشكاران، و به طور كلی تاثیرگذاران در تاریخ كهن این مرز و بوم است كه فارغ از سیاست‌زدگی در حال اجرا بوده و امید است فرهیختگان و هنراندیشان و بزرگان از آن حمایت كنند.

روح‌الله مهدی‌نژاد
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار