باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

واردات بی رویه،عامل تضعیف کننده مراکز قطعه سازی/یکه تازی چین در بازار لوازم یدکی ایران

با وجود کیفیت بالای محصولات ایرانی در صنعت قطعه سازی ، واردات بی رویه از چین،به عاملی تضعیف کننده در این بخش تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از بخش های اشتغالزای کشور به حوزه قطعه سازی معطوف می شود، عرصه‌ای که با  تقاضای نسبتا بالایی که برای آن وجود دارد، از گردش مالی قابل توجهی نیز برخوردار است.

با وجود انتقادات بسیاری که متوجه صنعت خودروسازی کشور است، بنابراین در عرصه قطعه سازی، توانمندی تولیدکنندگان ایرانی غیر قابل انکار است و بنابر اظهارات کارشناسان در این عرصه، محصولات ایرانی از حیث کِیفی با تولیدات کشورهای اروپایی برابری می‌کند.

علی‌رغم وجود چنین ویژگی‌های کم نظیر، واردات بی رویه قطعات خودرو از کشور چین، فعالیت صنعتی مذکور را با چالش ها و نارسایی های بسیاری مواجه ساخته است.

در شرایطی که در بسیاری از عرصه ها، ظرفیت افزایش ضریب تولید، وجود دارد ، اما هجمه واردات قطعات و محصولات یدکی از آن سوی مرزها به سمت بازار داخلی کشور ، مُسبب ایجاد موانعی جدی در این مسیر شده و کم نیستند قطعه سازهایی که افزایش ضریب تولید (با وضعیت موجود) را پیش زمینه متحمل شدن خساراتی جدی و سنگین قلمداد می‌کنند.

محمد رضا سیف الهی، یکی از قطعه سازان فعال در غرب استان تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در خصوص ضرورت حمایت هر چه بیشتر از قطعه سازان ایرانی، اظهار کرد: با وجود طرح مکرر شعار حمایت از تولید داخلی، متاسفانه در مقام عمل، این امر به نحو شایسته ای محقق نمی شود.

وی افزود: یکی از ملموس ترین نشانه های شعاری برخورد کردن با این مقوله (تولید داخلی) را می‌توان در انبوه اقلام و کالاهای خارجی در بازار ایران جستجو کرد که متاسفانه هیچ بخش و حوزه ای به خصوص صنعت  قطعه سازی از آن مصون نمانده است.

سیف الهی گفت: در صورت حمایت جدی و قاطعانه از مراکز قطعه سازی کشور، بخش قابل توجهی از  متقاضیان اشتغال، جذب چنین واحدها و مجموعه هایی خواهند شد و ظرفیت مذکور قادر است تا حدود بسیاری از شدت چالش ها و معضلات بیکاری کم کند.

این قطعه ساز فعال در غرب استان تهران بیان کرد: از سوی دیگر در سایه مقابله و مهار واردات بی رویه قطعات خودرو از کشورهای دیگر و بخصوص چین به ایران ، صرفه جویی ارزی قابل توجهی نیز حاصل خواهد شد.

وی افزود: موارد مذکور از بدیهیاتی است که هیچ شک و تردیدی در ارتباط آن وجود ندارد و بعید است مسوولان و دستگاه های ذی ربط نیز از این تهدیدات و فرصت ها بی اطلاع باشند.

سیف الهی تصریح کرد: متاسفانه فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید داخلی، به نحو شایسته ای محقق نشد و در صورت حصول این امر، بسیاری از نارسایی ها و چالش های اقتصادی کشور، رفع می شد و بدون تردید، تهدیدات موجود ، به فرصتی ویژه برای شکوفایی و بالندگی اقتصادی کشور تبدیل می شد.

تعویض مکرر قطعات خودرو، موید بی کیفیتی محصولات است

عوض علیزاده،کارشناس فنی خودرو در گفتگو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی، با بیان اینکه  عمر قطعات و لوازم یدکی چینی  کوتاه است، اظهار کرد:عرضه و فروش محصولات این‌چنینی در بازار ایران، موجبات گلایه و انتقاد بسیاری از مالکان خودرو را فراهم ساخته است.

وی افزود: علی‌رغم کیفیت بالای قطعات ایرانی، عرضه انبوه لوازم یدکی چینی در بازار باعث شده، قطعات نصب شده بر روی خودرو، بعد از مدتی با فرسودگی روبرو شود و استهلاک بسیار بالای این اقلام، هزینه های بسیاری را به مالکان خودرو تحمیل می‌کند.

علیزاده گفت: متاسفانه برخی از قطعات چینی، به اسم محصولات کره ای و...و در پوشش قطعات اصل، اورجینال یا درجه یک به مشتریان عرضه می شود و گاهی این قطعات  با چنان ظرافتی عرضه و بسته بندی می شوند که حتی تشخیص آن برای ما و کارشناسان فنی نیز دشوار و ناممکن است و تنها راهکار تشخیص تقلبی یا اصلی بودن آن در حین کار و بازه زمانی کارکرد چنین محصولاتی محرز می شود.

علیزاده گفت: بسیاری از قطعه سازان فعال در کشور، تولیدات مطلوب و با کیفیتی به بازار عرضه می کنند اما وفور محصولات چینی باعث شده انگیزه کار و فعالیت ازاین گروه سلب شود.

مُعضلِ تاخیر در وصول و پرداخت مطالبات قطعه سازان

صمد رضاییان، یکی از فعالان حوزه قطعه سازی در شهرستان قدس در گفتگو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی، در خصوص ظرفیت های بالقوه و ویژه شهرستان مذکور در حوزه قطعه سازی اظهار کرد: در میان شهرستان های استان تهران، حوزه و مناطقی همچون قدس، از توانمندی ویژه ای در این خصوص برخوردار هستند و انتظار می رود در سالی که به اقتصاد مقاومتی،تولید و اشتغال مزین شده، حمایت ها و پشتیبانی دستگاه های مربوطه، از فعالان این عرصه بیش از پیش تقویت شود.

وی افزود: متاسفانه میزانِ پشتیبانی ها از این فعالیت اشتغالزا،کافی به نظر نمی‌رسد و برخی مشکلات همچون تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه سازان از سوی برخی از خودروسازها ، مزید بر علت شده تا فعالیت عادی  قطعه سازان، تحت الشعاع قرار گیرد.

رضاییان گفت: در شرایطی که رکود اقتصادی،کسب و کار تمامی اصناف،  فروشگاه های لوازم یدکی را تضعیف کرده، عرضه لوازم و قطعاتِ یدکی چینی و محصولات قاچاق از یکسو و تاخیرهای 4 تا 5 ماهه در وصول مطالبات قطعه سازان از سوی دیگر، باعث شده تا مسائل و مشکلات مالی مراکز قطعه سازی پیچیده و دشوارتر از گذشته شود.

این قطعه ساز فعال در شهرستان قدس در خاتمه یادآور شد: در صورت مهار پدیده قاچاق و جلوگیری از عرضه و فروش محصولات چینی، بسیاری از نارسایی های فعلی موجود در این بخش مرتفع می شود و در نتیجه در صورت تامین نیاز بازار از محل تولیدات داخلی، ضریب تولید نیز افزایش می یابد و با بالارفتن میزان تولید، هزینه تمام شده کاهش خواهد یافت و مجموعه این عوامل در پایین آمدن قیمتِ قطعات تولیدیِ داخلی اثرگذار خواهد بود و در نهایت با تحقق مولفه های مذکور، رشد، شکوفایی و بالندگی هر چه بیشتری را در صنعت قطعه سازیِ کشور شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار