۴۲ درصد گستره سیستان وبلوچستان دچار خشکسالی شدید است

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: براساس نمایه خشکسالی ۱۲ ماهه SPEI (بارش، تبخیر و تعریق) منتهی به پایان شهریور امسال ۴۲ درصد از گستره این استان دچار خشکسالی شدید است.

۴۲ درصد گستره سیستان وبلوچستان دچار خشکسالی شدید استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، علی ملاشاهی کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: همچنین در این مدت نقاط مختلف سیستان و بلوچستان شاهد درجات مختلف خشکسالی بوده اند به طوری که ۸.۵ درصد مساحت استان با خشکسالی بسیار شدید رو به رو است.

ملاشاهی ادامه داد: ۲۷.۹ درصد از مساحت سیستان و بلوچستان دچار خشکسالی متوسط و ۱۹.۶ درصد خشکسالی خفیف را تجربه کرده اند.

وی افزود: براساس آمار خشکسالی شدید در مناطق مرکزی، جنوب شرق و سواحل و در برخی نقاط جنوب سرباز، قصرقند، چابهار، کنارک و با درصد کمتر در زاهدان حاکم بوده است.

وی ادامه داد: سایر نقاط استان شاهد خشکسالی خفیف تا متوسط بوده اند.

رئیس گروه پیش بینی و هشدار اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: همچنین میانگین بارش استان در ماه آغازین سال زراعی جاری (مهر) صفر بود درصورتی که این عدد درسال گذشته ۳.۳ و بلندمدت ۱.۳ ثبت شده است.

وی افزود: براساس پیش بینی‌های بلندمدت بارش سه ماهه پیش رو استان (آبان، آذر، دی) در اکثر نقاط به ویژه در آذر و دی در حد نرمال و کمتر از نرمال خواهد بود.

ملاشاهی ادامه داد: همچنین از نظر دمایی در سه ماه آینده به جز نواحی شرقی سراوان، سیب وسوران، مهرستان و برخی نقاط شرقی چابهار که دما در حد نرمال است در سایر نقاط استان دمای هوا حدود ۰.۵ تا ۱.۵ درجه بیشتر از نرمال انتظار می‌رود.

 سیستان و بلوچستان در طول ۲۰ سال گذشته روند کاهشی نزولات آسمانی را تجربه کرده که این امر سبب تشدید خشکسالی در آن و تغییر الگوی کشت شده است.


انتهای پیام /ع

خشکسالی در سیستان وبلوچستان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار