مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد:

برگزاری نخستین دوره آموزشی اخلاق حرفه‌ای ویژه کتابداران کتابخانه‌ عمومی استان یزد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد گفت: نخستین دوره آموزشی اخلاق حرفه‌ای ویژه کارکنان و کتابداران کتابخانه‌های یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد  با اشاره به اینکه برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی به افزایش توان و انگیزه کارکنان کمک می‌کند، گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای نیل به این هدف، دوره‌های آموزشی مفیدی را طراحی کرده و اساتید مجرب کشوری را نیز برای تدریس در این دوره‌ها به کار گرفته است.

دوست فاطمی‌ها همچنین ابراز امیدواری کرد برگزاری دوره آموزش اخلاق حرفه‌ای و دوره‌های مشابه، بتواند باعث ارتقای سطح علمی و آگاهی‌های فنی کتابداران استان شود.

در ادامه این دوره، مصطفی جانقلی، استاد دانشگاه و عضو پژوهشکده اخلاق حرفه‌ای دانشگاه تهران، با تشریح مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای در یک سازمان و نتایج و برون‌دادهای این موضوع، گفت: ایجاد اثربخشی مجموعه در جامعه، سلامت روانی کارکنان و مراجعان، ارتقای جایگاه اجتماعی سازمانی و فردی، تقویت معنویت سازمانی، برندسازی برای سازمان و ایجاد اعتبار حرفه‌ای و در نهایت ارتقای درآمدهای مادی و معنوی مجموعه، از مهم‌ترین نتایجی است که با رعایت اخلاق حرفه‌ای در بین کارکنان سازمان کسب می‌شود.

وی با بیان اینکه زیست سالم و متعالی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نیاز همه کارکنان و مراجعان این نهاد است، تصریح کرد: دست‌یابی به این هدف مهم، هم وظیفه مجموعه کارکنان و کتابداران نهاد است و هم حق آنهاست که با رعایت مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای در سازمان، رسیدن به این زیست متعالی امکان‌پذیر است.

 مدرس دانشگاه، در بخش دیگری از سخنان خود پنج عامل عدم شکل‌گیری کار تیمی و گروهی در سازمان‌ها را برشمرد و گفت: بی‌اعتمادی کارکنان به مجموعه، ترس از برخورد، عدم وجود تعهد کاری، پرهیز از مسئولیت‌پذیری و بی‌توجهی به نتیجه کار، پنج عاملی هستند که اجازه نمی‌دهند یک فعالیت گروهی و تیمی شکل بگیرد و در نهایت سازمان به اهداف از پیش تعریف شده خود برسد.

وی با بیان الگوهای چهارگانه رفتاری در جوامع و سازمان‌ها، بیان داشت: الگوهای سلطه‌گر، سلطه‌پذیر، پرخاشگر و قاطع، چهار الگویی هستند که رفتارهای فردی، اجتماعی و سازمانی ما را شکل می‌دهند که با مراجعه به برون‌دادهای این الگوها، می‌توانیم به وضعیت کلی و رفتار اساسی آن جامعه یا سازمان دست یابیم.

جانقلی، سه عامل فقر، جهل و جاه‌طلبی را باعث فلاکت ملت‌ها و جوامع دانست و گفت: این سه عامل شاید به تنهایی و در ذات خود قبیح نباشند، چرا که هرکدام می‌توانند به عنوان موتور محرکه در انسان برای پیشرفت عمل کنند، اما وقتی هرسه در هم گره بخورند و اتحاد عمیقی را تشکیل دهند، باعث فلاکت افراد و جوامع می‌شوند.

این استاد دانشگاه تهران با بیان دو قاعده اخلاقی زرین و سیمین گفت: قاعده زرین، ناظر به این حقیقت است که باید با دیگران چنان رفتار کنیم که خوش داریم با ما همان‌گونه رفتار کنند و قاعده سیمین نیز که در واقع روی دیگر سکه قاعده زرین است، بیانگر آن است که نحوه رفتار ما با دیگران نباید چنان باشد که دوست نداریم با ما آن‌گونه رفتار کنند.

وی افزود: این دو قاعده اخلاقی، موردتأیید ادیان بزرگ است و در دستورات ائمه اطهار و پیشوایان دین مبین اسلام نیز بر این اصل اخلاقی صریحاً تأکید شده است.

مدرس دوره اخلاق حرفه‌ای کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی یزد، در بخش پایانی بیانات خود مطالبی را از انگاره‌های صحیح و غلط از اخلاق برای شرکت کنندگان دوره بیان کرد.

نخستین دوره آموزشی اخلاق حرفه‌ای ویژه کارکنان و کتابداران کتابخانه‌عمومی استان یزد، با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، رؤسای ادارات کتابخانه‌های شهرستان و جمعی از کتابداران در دو نوبت صبح و عصر در محل کتابخانه  جوادی یزد برگزار شد.

انتهای پیام/ ی

دوره آموزش اخلاق حرفه‌ای

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار