جهاد کشاورزی مازندران:

بیماری فوما را بشناسید

بیماری فوما یکی از بیماری‌های مراحل اولیه رشد کلزا است که علائم بیماری به صورت جوش و تاول‌های سیاه رنگ نمایان می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، قاسم حکمت‌شعار مدیر جهاد کشاورزی سوادکوه شمالی گفت: بیماری فوما یکی از بیماری‌های مراحل اولیه رشد کلزا است که علائم بیماری به صورت جوش و تاول‌های سیاه رنگ نمایان می‌شود.
وی افزود: در مراحل پیشرفته سبب مرگ گیاهچه کلزا می‌شود و در صورت شدت بیماری با نظر کارشناسان گیاهپزشکی می‌توان اقدام به کنترل شیمیایی کرد.

مدیر جهاد کشاورزی سوادکوه شمالی گفت: در کشت کلزا توجه به رعایت تناوب زراعی، بستر‌سازی مناسب، کاشت به موقع، رعایت میزان بذر توصیه شده در هکتار، استفاده از علف‌کش‌های قبل از کاشت، تغذیه مناسب گیاه، استفاده از ردیفکار‌ها برای کشت یکنواخت، احداث زهکش در اراضی آبگیر، بازدید هفتگی از مزارع کلزا و مشاوره کارشناسان از اقدامات پیشگیرانه برای کاهش تراکم عوامل خسارت‌زا است.

حکمت‌شعار با اشاره به اینکه لیسک‌ها یکی از مهمترین آفات کلزا در سال‌های پر باران و مرطوب است، افزود: لیسک‌ها در حاشیه مزارع و نقاط سایه بیشترین تراکم را دارند و به محض سبز شدن محصول با تغذیه از برگ‌های لپه‌ای و برگ‌های اولیه ابتدا ازحاشیه مزارع شروع به خسارت کرده که در صورت عدم کنترل آن می‌تواند بخش قابل توجهی از محصول سبز شده را از بین ببرد.

وی گفت: برای کنترل به موقع این آفت، حذف علف‌های هرز حاشیه و داخل مزارع و کرت‌ها در اولویت بوده و در صورت مشاهده علائم خسارت با استفاده ازطعمه مسموم متالدهاید به میزان سه تا چهار کیلوگرم در حاشیه مزارع و کرت‌ها براحتی قابل کنترل است.

انتهای پیام/آ

لزوم مبارزه با بیماری فوما در کلزا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.