جلیلی در نشست خبری جشنواره عمار مطرح کرد؛

برای برخی جشنواره‌ها حدود 20 میلیارد تومان خرج می‌شود

جلیلی گفت: بخش عمده کم توجهی به جشنواره عمار، از بعد مالی است؛ در حالی که برای برخی جشنواره‌ها 20 میلیارد تومان خرج می‌شود.

نشست خبری جشنواره فیلم مردمی عمار برگزار شدبه گزارش خبرنگار‌ حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره، وحید جلیلی رئیس شورای سیاست‌گذاری، سید رسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

در این نشست خبری، جلیلی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره اظهار داشت: اکران مردمی این جشنواره از اواخر آبان ماه آغاز خواهد شد و بخش هدایای مردمی نیز همانند سال‌های قبل است. مهلت ثبت‌نام آثار تا 20 آبان ماه خواهد بود و متقاضیان برای ثبت نام باید به سامانه جشنواره رجوع کنند.

وی اظهار کرد: تا سال گذشته حدود 5 هزار مکان مختلف برای اکران‌های مردمی وجود داشت، فیلم‌هایی که حتی در دیگر کشورها نیز اکران داشتند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار افزود: جنس رسانه‌های فرهنگی فعال در جهان اسلام تناسبی با واقعیت سبک زندگی آن جوامع دارد و امیدواریم الگوی جشنواره عمار در کشورهای اسلامی به عنوان الگویی فرهنگ‌ساز استفاده شود.

جلیلی گفت: تلاش عمار برای ایجاد عدالت رسانه‌ای و به ثمر نشستن آن برای مناطق محروم ادامه دارد. به نظرمی‌رسد اگر بخواهیم منتظر بمانیم تمام امکانات نمایشی مانند سینما فرهنگ، در همه کشور ایجاد شود، عمر خیلی از مردم قد نمی‌دهد. پس ما بیکار ننشستیم و از طرق مختلف امکانات اکران مردمی را فراهم آوردیم.

وی اظهار داشت: یکسری فیلم‌ها که در دیگر جشنواره‌ها دیده نمی‌شد و آن را قبول نمی‌کردند، از طریق جشنواره عمار در معرض دید قرار دادیم. از این طریق توانستیم کمبودی را در سینمای ایران پر کنیم. این جشنواره یک جریان هنری صرف نیست و کم کم به یک جریان فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است.

جلیلی افزود: اعتراف می‌کنیم که تا امروز برخی از ارگان‌های ما استراتژی سلب محور داشته‌اند؛ اما جشنواره عمار جشنواره‌ای با رویکرد امر به معروف و دعوت به تماشاست. تلاش می‌کنیم مصرف فرهنگی جامعه را با محصولات فرهنگی ارتقا و افزایش دهیم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره اذعان داشت: اتفاق بعدی در جشنواره عمار این است که فیلمساز در اکران‌های مردمی کنار مخاطبان می‌نشیند. امیدواریم این اتفاق مثبت را در سال های بعدی گسترش دهیم. یکی از افتخارات و توفیق‌های ما این است که خانواده های شهدا را در ردیف اول سالن‌ها نمی‌نشانیم و هر مسئولی که در سالن حاضر شود با احترام از او می‌خواهیم، ردیف‌های بعد را پر کند. طی 7-8 سال گذشته تا امروز برخی دوربین به دست شدند. کسانی که اول فیلم‌های آماتور می‌ساختند اما کم‌کم به سمت فیلم‌های حرفه‌ای سوق پیدا کردند.

جلیلی گفت: جشنواره عمار تلاش می‌کند در ابتدا پیوست اجتماعی را مد نظر قرار دهد و بعد پیوست اقتصادی در حوزه انقلاب اسلامی را در دستور کار بگذارد.

وی درباره کمک‌های وزارت ارشاد گفت: از دوستان وزارت ارشاد که تا کنون دو دستگاه سینمای سیار در اختیار ما قرار دادند، تشکر می‌کنم. البته کم توجهی‌هایی هم وجود دارد که بخش عمده آن ناشی از رکود و کمبود بودجه‌ است که در کل دستگاه‌های اجرایی وجود دارد و ما متوجه آن هستیم. اما برای برخی جشنواره‌ها حدود 20 میلیارد تومان خرج می‌شود که این عدالت نیست.

وحید جلیلی خاطرنشان کرد: در جشنواره عمار تلاش می‌کنیم، پیوند بین اندیشه و هنر ایجاد شود.

نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره هم اظهار داشت: در جشنواره عمار موجی از فیلمسازان پا به عرصه هنر گذاشته‌اند که به نوعی فیلمساز محقق هستند. کسانی که بار اصلاح امور کشور را به دوش می‌کشند. این جریان در عرصه مستندسازی شروع و در بخش داستان‌سازی ادامه دارد. نقش فیلمساز مستند بسیار مهم است. مستندسازان در جشنواره عمار هم حضور چشمگیری داشته‌اند.

طالب‌زاده افزود: ما باید به طرف بخش دیگری از کار هنر و رسانه برویم و آن برنامه‌سازی برای تلویزیون است. عرصه‌ای جدید و هنری که به نظرم همین جشنواره عمار بستر مناسبی برای آن است.

نادر طالب‌زاده در خصوص پوشش جشنواره عمار از سوی صدا و سیما بیان کرد: آنچه در چند سال اخیر تجربه کردم، خوب بوده است اما هنوز جای کار دارد. به عنوان مثال در بخش بین‌الملل باید کارهای بیشتری صورت گیرد. شبکه‌هایی مانند پرس‌تی وی و هیسپان تی وی برای همکاری پای کار هستند. عمار یک فضای جدید است که خیلی از بارهای آن به منزل رسیده و مابقی هم خواهد رسید.

در ادامه، منفرد دبیر اجرایی جشنواره گفت: یکی از رویکردهای‌ جشنواره همواره این بوده که از آثار مردمی همچون فیلم‌هایی که مردم در اردوهای راهیان نور می‌گیرند، استفاده کند. اکران‌ فیلم‌های عمار در استان‌ها هم دیگر رویکرد جشنواره بود، که به دلیل منطقه محروم بودن آنها صورت گرفت. اکران‌های مردمی این دوره، نسبت به سال گذشته رشد داشت‌ که البته ایده آل ما نیست؛ اما روند رو به رشد آن به فال نیک گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: دوره آموزش مستندسازی‌ به مردم هم در طرحی موسوم به «سینما سنگر» برگزار شد.

منفرد عنوان کرد: یکی دیگر از اتفاقات خوب جشنواره عمار اکران فیلم‌ در غزه و آرژانتین بود. با افتخار برای سومین بار در غزه نمایش فیلم داشتیم. در شهر میلان، ایالت کالیفرنیا، کشورهای بحر‌ین، عراق، سوریه‌ و ... نیز نمایش فیلم صورت گرفت.

گفتنی است هشتمین دوره جشنواره فیلم عمار از هشتم تا هفدهم دی در سینما فلسطین برگزار می شود.

 انتهای پیام/

 

نشست خبری جشنواره عمار برگزار شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار