افاضلی: سابقه شفر و برانکو می گوید دربی جذاب می شود

سرمربی تیم صبای قم معتقد است سابقه مربیان استقلال و پرسپولیس می تواند جذابیت شهرآورد 85 را تضمین کند.

به گزارش  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هومن افاضلی سرمربی تیم صبای قم که سابقه کار با مربیانی همچون میروسلاو بلاژویچ، برانکو ایوانکوویچ و علی دایی را در کارنامه دارد و سرمربی تیم ملی امید نیز بوده است اعتقاد دارد سابقه مربیان خارجی استقلال و پرسپولیس می تواند جذابیت شهرآورد هشتاد و پنجم را تضمین کند.

 از تیم صبای قم چه خبر؟ از نتایج راضی هستید؟

نتایج با ایده آل های من فاصله دارد، تیم ما با محدودیت نیروی انسانی مواجه است و دست ما برای جذب بازیکن باز نبود. من و همکارانم روزی 16 ساعت کار می کنیم و امیدوارم با تمرین و کار و تلاش زیاد بتوانیم محدودیت ها را جبران کنیم.

در صبای قم مشکلات مالی هم دارید؟

در کشور ما حتی بهترین باشگاه ها هم مشکلات مالی دارند، صبا هم از این قاعده مستثنا نیست اما مسئولان در تلاش هستند تا مشکلات برطرف شود.

چه جایگاهی برای صبای قم در پایان فصل متصور هستید؟

هنوز زود است که در مورد پایان فصل صحبت کنیم اما ما امیداریم تا نیم فصل اول جز 10 تیم بالای جدول قرار بگیریم و در نیم فصل چند بازیکن خوب جذب کنیم. اینکه در آینده چه اتفاقاتی می افتد را نمی توانم پیش بینی کنم.

سهمیه صعود تیم های لیگ یکی به لیگ برتر همان 2 تیم باقی ماند، در این رابطه نظرتان چیست؟

همه تیم ها باید خود را با قانون تطبیق دهند و نظر شخصی افراد چندان مهم نیست اما طبیعی است که من دوست دارم سهمیه صعود تیم های لیگ یکی به لیگ برتر افزایش پیدا کند.

این روزها ماجرای محرومیت محسن مسلمان و وریا غفوری به دلیل استعمال قلیان حاشیه ساز شده، شما چه نظری دارید؟

من نمی دانم کمیته اخلاق بر مبنای کدام قانون قلیان کشیدن را جرم تشخیص داده است؟ اگر بحث بد بودن این حرکت است که شاهد هستیم که بسیاری از خانواده ها روز سیزده بدر در طبیعت قلیان می کشند، کشیدن سیگار هم بد است و خیلی چیزهای بد دیگر نیز وجود دارد.
در این موارد باید خود باشگاه ها تصمیم بگیرند و کمیته اخلاق باید به مسائل کلانی همچون: شرط بندی، رشوه و فساد مالی ورود کند. شان کمیته اخلاق بسیار بالاتر از آن است که خود را درگیر چنین مسائلی کند.

شهرآورد 85 را چگونه پیش بینی می کنید؟

البته من اهل پیشگویی نیستم اما سابقه دو مربی می گوید دربی جذابی پیش رو داریم، شفر همواره به بازی هجومی اعتقاد داشته و تیم های برانکو هم معمولا زیبا بازی می کنند. امیدوارم دربی جذاب و تماشاگرپسندی را ببینیم چون نتیجه این دیدار می تواند در ایجاد یک تصویر خوب از فوتبال ایران در ذهن هواداران دو تیم تعیین کننده باشد.

جایگاه فعلی دو تیم در جدول چقدر می تواند تاثیرگذار باشد؟

در این بازی جایگاه تیم ها در جدول تاثیری ندارد، تیمی که بالاتر است از روحیه خوبی برخودار است و می خواهد امتیازات بیشتری کسب کند و تیمی که پایین تر است انگیزه زیادی دارد تا با پیروزی در دربی شرایط خود را بهبود ببخشد، بنابراین هر دو تیم انگیزه های خاص خود را دارند.

عملکرد وینفرد شفر در دو بازی اخیر را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر شفر در شهرآورد پیروز شود محبوبیت بیشتری نزد هواداران استقلال پیدا می کند و آنها فرصت بیشتری به او می دهند. برای قضاوت در مورد عملکرد شفر هنوز زود است و در پایان فصل عیار واقعی او مشخص می شود.

تیم ملی نوجوانان کشورمان توانست برای نخستین بار تا مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی صعود کند عملکرد این تیم را چطور ارزیابی می کنید؟

درست است که تیم ملی نوجوانان در این دوره نتایج بسیار خوبی کسب کرد و تا آستانه حضور در نیمه نهایی جام جهانی هم پیش رفت اما ما باید بدانیم که در رده های پایه کسب نتیجه اولویت ندارد بلکه کشف استعدادها و پرورش بازیکنان در اولویت است.
ما باید نگاهمان را به تیم های پایه تغییر دهیم و برای این کار اولین قدم تغییر سیستمی است که در آن بازیکنان از 365 روز سال، 280 روز را در اختیار تیم ملی هستند. بازیکنان باید حدود یک ماه قبل از آغاز تورنمنت در اردوی تیم ملی حاضر شوند و باشگاه ها باید نقش فعال تری برعهده بگیرند.
باید کاری کنیم که فعالیت در رده های پایه برای باشگاه ها جذاب شوند و آنها رغبت پیدا کنند تا در این زمینه هزینه کنند، اگر این اتفاق رخ دهد شاهد رشد همه جانبه فوتبال کشورمان خواهیم بود.

نظرتان درباره دیدارهای دوستانه تیم ملی چیست؟ آیا بازی با تیم هایی مثل توگو یا پاناما می تواند به تیم ملی کمک کند؟

باید ببینیم ایده های کارلوس کی روش برای انتخاب این حریفان چیست؟ چون معمولا سرمربی تیم ملی با توجه به برنامه ها و ایده هایی که برای تیم دارد حریفان تدارکاتی را انتخاب می کند.
البته فراموش نکنیم که فعلا ما شرایط لازم برای بازی با تیم های بزرگ و درجه یک دنیا را نداریم. برگزاری بازی دوستانه با چنین تیم هایی به فاکتورهای متعددی نیاز دارد، ظرفیت اقتصادی، چالش ورزشی و روابط مساعد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی از جمله این فاکتورها هستند. یعنی در وهله اول باید با جذب اسپانسر از نظر اقتصادی توجه تیم های بزرگ را جذب کنیم، در گام بعدی چالش ورزشی هم برای آن تیم داشته باشیم یعنی آن قدر قوی باشیم که این تیم ها به بازی با تیم ملی ما به عنوان یک چالش جذاب نگاه کنند.

همچنین باید روابط سیاسی و اجتماعی خوبی با این کشورها ایجاد کنیم، با توجه به شرایط فعلی طبیعی است که به طور مثال تیم ملی ایتالیا ترجیح می دهد به جای تیم ما با آلمان بازی کند.

ایران در سید 3 جام جهانی 2018 روسیه قرار گرفت، آیا این موضوع می تواند تاثیر خودش را نشان دهد؟

به نظر من سیدبندی مهم نیست و ما باید با برنامه ریزی صحیح، همه شرایط را برای تیم ملی فراهم کنیم تا بتواند هدف جدیدش که صعود از مرحله گروهی جام جهانی است تا را محقق کند. برگزاری دیدارهای دوستانه خوب می تواند راه تیم ما را برای رسیدن به این هدف هموارتر کند.

تیم پاس جنوبی جم در نخستین حضورش در لیگ برتر نتایج خوبی گرفته و تاکنون صدرنشین است، علت موفقیت این تیم را چه می دانید؟

من با مدیریت باشگاه پارس جنوبی جم آشنایی دارم، این باشگاه هم مثل ذوب آهن از مدیری ورزشی بهره می برد، نقطه قوت این مدیران این است که هم مدریت بلدند و هم تجربه و دانش مرتبط با کارشان دارند و می دانند کجا و چگونه باید به تیمشان کمک کنند. به مرور باید شاهد باشیم که تیم گسترش فولاد تبریز نیز به شرایط ایده آل نزدیک شود زیرا این تیم نیز از مدیری ورزشی بهره مند است.

مهدی تارتار نیز مربی جوان و در عین حال با تجربه ای است و از بازیکنان تیمش شناخت کافی دارد. پارس جنوبی تیم با ثباتی است که در فصل نقل و انتقالات ساختار خود را حفظ کرد و با اضافه کردن چند بازیکن تقویت شد. اینکه این تیم در ادامه می تواند روند خوب خود را حفظ کند یا نه را زمان نشان می دهد اما اگر حتی شرایط فعلی پارس جنوبی ادامه پیدا نکند هم چیزی از ارزش های این تیم کم نمی شود و تثبیت شدن در لیگ هم برای تیمی که نخستین حضورش در لیگ برتر را تجربه می کند موفقیت بزرگی است.

 انتهای پیام/

اظهارات افاضلی درباره شهرآورد 85

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار