کرزی در نشست آخرین وضعیت افغانستان و مناسبات با ایران:

آمریکا در استراتژی جدید خود، از افغانستان به عنوان سکوی تسلط در منطقه استفاده می‌کند

رئیس‌جمهور سابق افغانستان گفت:آمریکا در استراتژی جدید خود از افغانستان به عنوان سکویی برای اقدام در منطقه استفاده می‌کند.

راهبرد جدید آمریکا در افغانستان و آسیای جنوبی باعث افزایش تلفات و خونریزی شده استبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  کمال خرازی رئیس شورای راهبرد روابط خارجی در نشست آخرین تحولات ایران و افغانستان بیان کرد: امیدواریم در این سفر از مذاکرات و نقطه نظرات کشور همسایه و همفکر خود یعنی افغانستان به خوبی استفاده کنیم.

 وی ادامه داد: مسئله تروریسم یکی از مشکلات جدی افغانستان است و گروه تکفیری داعش می‌تواند خطرات زیادی را برای افغانستان و منطقه رقم زند بنابراین تحولات این کشور بر ایران که همسایه اوست تاثیر به سزایی خواهد گذاشت.

خرازی تصریح کرد: باید مذاکراتى در جهت ترسیم آینده افغانستان انجام پذیرد و همه علیه نیرو‌های خارجی از جمله داعش متحد شوند البته با توجه به شکست اخیر این گروهک در خاک سوریه پیش بینی می‌شود که آنان از این کشور کوچ کنند همچنین انتظار داریم که یک آشتی ملی در افغانستان برقرار شود.

خرازی اظهار کرد: اشغال خاک افغانستان توسط نیرو‌های بیگانه یکی از مسائل بسیار مهم است، لغت اشغال را از این جهت به کار می‌برم چرا که عملا آمریکایی‌ها به جان و مال مردم افغان تجاوز کرده و با هواپیما‌های خود مراسم مردم این کشور را نابود می‌کنند.

وی گفت: اگر امریکا برای مبارزه با تروریسم در افغانستان بود اکنون دست به چنین اقداماتی نمی‌زد و از مردم افغانستان حمایت می‌کرد. این کشور تنها برای تحقق اهداف استراتژی خود در افغانستان حضور تا بدین طریق در برابر ایران و چین و نفوذ این دو کشور در آسیای میانه جلوگیری کند و به رقابت با روسیه بپردازد.

وی افزود: مردم افغانستان ملت شجاعی هستند و تجربه این مسئله را در زمان خروج شوروی از این کشور ثابت کرده است و امیدواریم ملت این کشور با إتکا به نیرو‌های داخلی و مجاهدت‌های خود، مشکلات کنونی کشور خود را رفع کند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: یادمان هست که سه کشور پاکستان، امارات و سعودی‌ها طالبان را به رسمیت شناختند و نیرو‌های طالبان باید به گفتگو روی بیاورند و همه آن‌ها با کمک به یکدیگر سعی دارند تا در برابر نیرو‌های خارجی و تروریست‌های داعش ایستادگی کنند.

خرازی افزود: روابط دو کشور در وضع مناسبی قرار دارد و گروه‌های مختلف تشکیل شده است که مسائل مختلف دو کشور را بررسی کنند و مورد مذاکره قرار دهند.

به گفته وی با توسعه بندر چابهار استفاده مردم افغانستان از سمت ایران بیشتر خواهد شد و هر چه این روابط بیشتر شود به خصوص در حوزه فرهنگی و دانشگاهی می‌تواند در پیشبرد روابط در دیگر حوزه‌ها هم موثر باشد.

وی در اظهار کرد: برای آینده باید فعالیت‌های مشترک فرهنگی و اقتصادی را با یکدیگر گسترش دهیم و از ابتدای تشکیل دولت جمهوری اسلامی افغانستان، ایران آن‌ها را در جاده سازی، آبادانی و دیگر حوزه‌ها کمک کرده است.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز در این نشست بیان کرد: بسیار افتخار دارم که امروز خدمت برادر عزیزم و کشور بردارم هستم. مردم افغانستان همواره از ایران به عنوان کشور همسایه و برادر یاد می‌کنند، ما مشترکات زیادی در تمامی زمینه‌ها با ایران داریم.

وی ادامه داد: ١٦ سال پیش بیانیه‌ای با کمک کشور‌های همسایه به ویژه ایران در راستای امینت افغانستان تنظیم شد و افغانستان رنج دیده بعد از حوادث ١١ سپتامبر شاهد حضور نیرو‌های خارجی شد و سازمان ملل هم حضور آنان در کشور ما را پذیرفت، اما در این میان ایران یکی از پیشتازان کمک به افغانستان در جهت بازسازی کشور ما بود.

 رئیس جمهور پیشین افغانستان با اشاره به مسائل آبی میان دو کشور ایران و افغانستان بیان کرد: اکنون چاه‌های افغانستان خشک گردیده و به دلیل بارش کم باران در وضع نامناسبی بودیم به همین منظور از کشور همسایه خود ایران کمک گرفتیم و مسائل آبی میان در کشور موضوع جدیدی نیست.

وی گفت: مذاکرات ما با کشور همسایه انجام شد و این مسئله هیچ گاه به جنگ آبی نخواهد انجامید، در این میان ایران و افغانستان همواره همکاری آبی با یکدیگر خواهند داشت.

کرزی بیان کرد: افغانستان مخالف استراتژی آمریکاست و مردم افغانستان همواره آروزی صلح دارند و تمام تلاش خود را در این جهت به کار بسته اند.

 رئیس جمهور پیشین افغانستان با بیان اینکه این بار اولی نیست که امریکا پاکستان را به عنوان حامی تروریسم معرفی کرده است، افزود: اظهارات امروز آمریکا دائما تکرار می‌شود و موضع آمریکا در مقابل پاکستان دلایل دیگری دارد و ریشه این عناد را می‌توان در مخالفت آمریکا با پروژه یک جاده یک کمربند جستجو کرد. 

وی گفت: استراتژی جدید آمریکا در افغانستان این است که از آن به عنوان سکویی برای تسلط بر منطقه استفاده کند درحالیکه تلاش مردم افغانستان در راستای زندگی صلح آمیز است.

کرزی اظهار کرد: اکنون شاهد وجود قانون اساسی در کشومان و برگزاری انتخابات هستیم و از سویی دیگر در تلاشیم تا با امریکا راجع به امنیت کشورمان مذاکره کنیم.

 رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت: افغانستان باید خودش تصمیم ملت و کشورش را تعیین کند نه قدرت گردن کلفت آمریکا، ما می‌خواهیم در خاک خود زندگی کنیم و با همسایگان خود تعامل داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ما علاقه مندیم از راه تعامل و همکاری مسائل مربوط به دخالت‌های آمریکا را رفع کنیم چرا که افغانستان همواره تلاش دارد تا به امنیت دست یابد و از راه همکاری این معضل را مرتفع نماید نه تقابل وگرنه آمریکا باید با کشور ما خداحافظی کند چرا که خانه او جای دیگری است.

کرزی اذعان داشت: امروز افغانستان در بعد امنیتی وضعیت بدی دارد و امیدواریم این مسئله اصلاح شود. قرارداد امنیتی افغانستان با آمریکا به شرط تامین صلح و ثبات در افغانستان امضا شد، ولی نه تنها امنیتی برقرار نشد بلکه تنش‌ها در کشورمان بیشتر هم شد.

به گفته وی ایران کشور با تدبیری است و تدبیر شما امروز ثابت شده است و کسانی که مخالف شما بودند اکنون گوشه گیر و کسانی که موافق شما بودند امروز بزرگ شدند.

 رئیس جمهور پیشین افغانستان در بخش دیگری از سخنانش به مهاجرت گروهی از افغان‌ها به خاک ایران اشاره کرد و افزود: تعداد زیادی از مردم ما به این کشور مهاجرت کردند و از شرایط ایران راضی هستند و هنگام بازگشت مجدد به افغانستان از تعامل خوب کشور همسایه سخن می‌گیرند.

 کرزی در پاسخ به این سوْال باشگاه خبرنگاران جوان که آیا ارتباطی میان افزایش خشونت‌ها و کشته شدن مردم بی گناه افغانستان با برگزاری نشست صلح در عمان وجود دارد؛ گفت: افزایش ناامنی‌ها در افغانستان خصوصا بعد از امضای قرارداد اخیر، باعث رنجش شدید ملت افغانستان شد؛ چون روزی نبوده است که بعد از این قرارداد مردم افغانستان اعم از طفل و زن و مرد و پیر و جوان و نیرو‌های امنیتی، در گوشه‌ای از کشور به خاک وخون نغلطیده باشند.

کرزی تصریح کرد: می‌دانیم که بعد از راهبرد جدید آمریکا در مورد افغانستان و آسیای جنوبی به تلفات و خونریزی ملت افغانستان اضافه شد، پس واضح است که راهبرد جدید آمریکا به خیر افغانستان نیست، چون پلانی است که قیمتش را از هر لحاظ مردم افغانستان می‌پردازند.

 رییس جمهور پیشین افغانستان افزود: مذاکرات عمان مذاکرات مقدماتی چهار جانبه دولت‌های افغانستان، پاکستان، آمریکا و چین بود؛ اگر شما به خاطر داشته باشید دو سال پیش یک سلسله مذاکرات به اشتراک چین، آمریکا، افغانستان و پاکستان به شمول طالبان در اسلام آباد برگزار شد، بعد از آن، افشاگری‌هایی در مورد مرگ ملا عمر صورت گرفت که این افشاگری‌ها باعث شد مذاکرات ادامه پیدا نکند؛ این آغاز دوباره این مذاکرات است منفی طالبان و یک سلسله مقدماتی است و امیدوار هستیم این مذاکرات به جایی برسد.

وی خاطرنشان کرد: البته ما خوهان این هستیم که این مذاکرات بالاخره به یک مذاکره بزرگ‌تر همسایه‌های افغانستان منتج شود؛ به این صورت که همسایه‌های دیگر افغانستان که در کشور اثر گذار هستند و نقش آن‌ها در افغانستان باعث صلح و وحدت ملی مردم ما می‌شود مثل ایران و کشور‌های بزرگ دیگری همچون روسیه و هند در این مذاکرات شامل شوند و از این طریق افغانستان به صلح برسد.

کرزی گفت: از شما بابت مهمان نوازی که از مردم ما دارید تشکر می کنم، به خصوص از اینکه اجازه دادید بدون ارائه مدرکی اتباع افغانستان به مدرسه بروند برای تحصیل، هم از شما ایرانی‌ها قدردانی می کنم.

وی خاطرنشان کرد: امروز مجددا افتخار می‌کنم که در ایران هستم و با برادران و خواهران ایرانی خود صحبت می‌کنم و امیدواریم افغانستان مجددا در منطقه با صلح زندگی کند چرا که صلح و آرامش آرزوی تمامی کشور‌های منطقه است.

انتهای پیام/ 

اظهارات حامد کرزی درباره استراتژی جدید آمریکا در افغانستان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار