مسمومیت‌های دارویی شایع‌ترین نوع مسمومیت در کشور

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مسمومیت‌های دارویی همچنان شایع‌ترین نوع مسمومیت در کشور است که به علت مصرف دارو بیش از مقادیر درمانی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  دکتر بیتا رادپور در نشستی خبری که در شهرک دانش و سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد گفت: بیش از ۷۰ درصد مسمومیت‌ها از نوع مسمومیت دارویی در مراکز اطلاع رسانی دارو و سموم کشور ثبت شده است.


وی افزود: یکم الی هفتم آبان ماه پیشگیری با مسمومیت‌ها نامگذاری شده است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دارو‌ها را با توصیه پزشک و نه بیشتر از آن مصرف کنید، زیرا با مصرف چند برابر دارو به صورت خودسرانه نه تنها روند درمان سریعتر نمی‌شود بلکه دچا رعوارض سوء یا مسمومیت دارو می‌شوید.

رادپور گفت: دارو‌های گیاهی همیشه بی خطر نیستند و بعضی اوقات منجر به ایجاد عوارض شدیدی درافراد می‌شوند و چندی پیش خانم میانسال جوشانده گیاه خارخسک را به مدت چند ماه و هر روز استفاده می‌کرد و به دلیل عوارض شدید کبدی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام رضا (ع) بستری شد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه به طور کلی چند گروه از افراد در معرض خطر مسمومیت‌های دارویی هستند گفت: دسته اول کودکان هستند که حتی مقادیر کمی برخی از دارو‌ها ممکن است برای کودکان خطرناک باشد.

رادپور تصریح کرد: دارو‌ها دور از دید و دسترس کودکان بخصوص زیر ۵ سال و در ارتفاع بالا و در کمد مجهز به قفل نگه داری شود.

وی با اشاره به اینکه بر مصرف داروی افراد مسن نظارت باشد، زیرا ممکن است داروی خود را اشتباه یا تکراری مصرف کنند افزود: تشابه دارویی شکل داروها، ابتلا به فراموشی، عدم اطلاع از نام دارو‌ها و بی سوادی یا کم سوادی یا ناخوانا بودن مقادیر مصرفی دارو از علل مصرف نادرت دارو در افراد مسن است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در افراد باردار نیز مصرف دارو ممکن است به اثرات نامطلوب در مادر و جنین منجر شود و مصرف صحیح دارو در دوران بارداری توصیه می‌شود.

رادپور  تصریح کرد: مصرف بدون تجویز داروی متادون تاکنون منجر به مسمومیت ها‌ی زیادی در افراد شده است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد درمورد مصرف انواع دارو‌های هورمونی با هدف بدنسازی در جوانان افزود: موجب بروز عوارض وخیمی مانند عقیمی، نارسایی قلبی و کبدی، کوتاهی قد و تغییر فرم بدن در مردان و خشونت صدا در خانم‌ها و عوارض قلبی عروقی و حتی مرگ ناگهانی می‌شود.
 
انتهای پیام//آ.ج
 

ثبت ۷۰ درصد مسمومیت‌ها از نوع مسمومیت دارویی در مراکز اطلاع رسانی دارو و سموم کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.