آغاز کوچ عشایرخراسان شمالی به مناطق قشلاقی

مدیر کل امورعشایر خراسان شمالی گفت: پنج هزار و 300 خانوار عشایری استان خراسان شمالی کوچ خود را از هفته جاری به مناطق قشلاقی آغاز کردند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بجنورد؛  محمدرضا قلی پور مدیر کل امورعشایر خراسان شمالی گفت: با سرد شدن هوا، عشایر کوچ رو استان 750 هزار راس دام خود را به سوی مراتع گرمسیری در مراوه تپه، گنبد و کلاله در استان گلستان و نیز مناطق مانه و سملقان، راز و جرگلان، جاجرم و کالیمانی و میاندشت در غرب و جنوب غربی خراسان شمالی انتقال می دهند.

وی با بیان اینکه این کوچ دو هفته به طول می انجامد ، گفت: عشایر خراسان شمالی همه ساله بهار و تابستان را در چراگاه های ییلاقی دامنه کوه های شاه جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ می گذرانند.

وی افزود: معاون سیاسی، امنیتی واجتماعی استانداری خراسان شمالی در مکاتبه ای از دستگاه های مربوطه از جمله با نیروی انتظامی، پلیس راه، نیروی مقاومت بسیج و سپاه، فرمانداری ها، بخشداری ها، دهیاری ها، اداره کل منابع طبیعی درخواست کرد به منظور ایجاد امنیت و کمک به عشایر در مسیر کوچ هماهنگی لازم را انجام دهند.

قلی پورگفت : اداره کل امور عشایر خراسان شمالی نیز تمهیدات و اقدامات لازم از قبیل مرمت و تیغ زنی ایلراه ها، تامین آب شرب در مسیر کوچ و مناطق قشلاقی، تامین نهاده های دامی، توزیع آرد و ارزاق عمومی عشایر توسط تشکل ها را برای تسهیل در کوچ و دسترسی عشایر به مراتع قشلاقی انجام داده است.

وی اظهار کرد: اعلام کردیم که عشایر قبل از کوچ نسبت به واکسیناسیون دام علیه بیماری ها اقدام کنند و اکر با وسائط نقلیه دام های سبک را کوچ می دهند، مجوز لازم را از دامپزشکی شهرستان ها اخذ کنند تا در مسیر دچار مشکل نشوند.

قلی پور گفت: برای دسترسی به مناطق ییلاقی و قشلاقی عشایر خراسان شمالی یک هزار و 200 کیلومتر ایلراه داریم که شامل ایلراه شمالی، جنوبی و میانی را می شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/آ

کوچ عشایر خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.