رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی:

بیش از ۵ میلیارد دلار برای توسعه فعالیت‌های روستایی کشور اختصاص یافت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی از اختصاص ۵ میلیارد دلار برای توسعه فعالیت‌های روستایی کشورخبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛جعفرصادق اسکندری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در جمع روئسای ادارات صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات جدی و مهم در کشور و به تبع آن در استان، اجرای برنامه جامع توسعه فعالیت‌های روستایی است که در این رابطه دولت ۵/۱ میلیارد دلار برای آن اختصاص داده است افزود: این برنامه می‌تواند در شهر‌های مرزی آذربایجان‌غربی به خوبی اجرا شود.

وی تصریح کرد: در این رابطه در برخی کشور‌های دنیا موضوع"یک روستا یک طرح"به تناسب نوع فعالیت و مسائل جغرافیایی در آن، طرحی تعریف شده در حالی که در آذربایجان‌غربی موضوع"هر بخش یک طرح"مطرح شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با تاکید بر ساماندهی روستا‌های مرزنشین استان افزود: در این رابطه برای هر دهستان یک طرح به تصویب رسیده و براساس اعلام وزارت متبوعه، اگر زیرساخت‌های روستایی فراهم شود، ناحیه صنعتی نیز در آن ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: در این زمینه نیز در شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت پیشنهاد شده که همانند مناطق آزاد و یا مناطق ویژه اقتصادی، برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی، معافیت ویژه قائل شده تا یک سرمایه‌گذار بتواند به سهولت و با اطمینان خاطر به فعالیت‌های سرمایه‌گذاری خود بپردازد.

اسکندری گفت: هم اکنون مناطق روستایی شهرستان سردشت در بخش فرش مشغول بوده و می‌توان از این ظرفیت برای اشتغال‌زایی مطلوب استفاده کرد و از سوی دیگر شهرستان چالدران قطب تولید سیب‌زمینی و لبنیات بوده و برای مثال می‌توان با ایجاد تعاونی تولیدکنندگان لبنیات در آن، با برند خاصی به تولید پرداخت و در نتیجه به بازاریابی و بازارسازی و فروش آن‌ها اقدام کرد.

وی اظهار داشت: بنابراین مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز اعلام کرده که اگر هر روستایی پس از تهیه زیرساخت‌های لازم در آن، همچون راه دسترسی، آب، برق و گاز، اعلام آمادگی کند، به آن‌ها مجوز ایجاد ناحیه صنعتی داده می‌شود تا از مزایای مربوط به معافیت بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در ادامه با بیان اینکه امسال تعهد دولت برای ایجاد اشتغال در حوزه صنعت، معدن و اصناف ۹۷۰ هزار نفر است گفت: سهم استان نیز ۱۴ هزار نفر بوده و برای تحقق این امر باید طرح‌های تولیدی مورد توجه قرار گرفته و علاوه بر آن به موضوع فرش دستباف نیز توجه کرد.

وی تصریح کرد: پس برای این مهم باید ضمن احیای واحد‌های راکد، به طرح‌های بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیز اهتمام داشته و در حوزه‌های تولید، معدن، خدمات بازرگانی و صنوف فعالیت داشت.

اسکندری همچنین با بیان اینکه واحد‌های تولیدی و معدنی استان تا روز ۱۵ آبان ماه فرصت دارند تا در سایت بهین‌یاب ثبت نام کنند افزود: باید واحد‌های تولیدی و معدنی استان نسبت به ثبت نام در این سایت جدی بوده و در مهلت مقرر نسبت به ثبت نام برای گرفتن تسهیلات اختصاصی اشتغال اقدام کنند.

وی بیان کرد: پس از ۱۵ آبان یعنی از ۱۶ آبان نیز این سامانه برای واحد‌های صنفی فعال شده و بنابراین باید واحد‌های صنفی از امروز تا ۱۵ روز، به پایش واحد‌ها و اطلاعات خود بپردازند تا در موعد مقرر بتوانند به ثبت نام بپردازند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه بیشترین میزان اشتغال استان در حوزه اصناف است اظهار داشت: هم اکنون در کنار واحد‌های تولیدی، واحد‌های صنفی تولیدی قدرتمندی نیز در آذربایجان‌غربی فعال بوده که همزمان با واحد‌های صنعتی، معدنی و تولیدی در ایجاد اشتغال و تولید نقش‌آفرین هستند و حتی با حداقل تزریق منابع مالی می‌توانند در اقتصاد نقش آفرین باشند.
 
انتهای پیام/م

 

اختصاص ۱/ ۵ میلیارد دلار برای توسعه فعالیت‌های روستایی کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.